časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Jaderný ledoborec Arktika se vydal na svou první pracovní plavbu

24. 11. 2020 | Rosatom | www.rosatom.cz

V polovině listopadu z murmanského přístavu vyplul pilotní univerzální ledoborec Arktika na svou první pracovní plavbu. Nabral kurz do Karského moře a do poloviny prosince bude pracovat v oblasti Severní mořské cesty.

„První pracovní plavba je velkou událostí jak pro posádku, tak pro celou naši firmu. Jaderný ledoborec Arktika je připraven zajišťovat doprovod nákladních lodí po celé délce Severní mořské cesty. První plavba potrvá tři týdny. A oblasti Arktidy se nyní na začátku zimy formuje nový led, takže máme možnost novou loď pořádně vyzkoušet. Jde o normální záležitost po uvedení nového plavidla do provozu,“ uvádí první náměstek generálního ředitele společnosti Atomflot Leonid Irlica. Atomflot je součástí ruské korporace pro atomovou energii Rosatom a provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců.

Arktika vyplouvá na svou první pracovní plavbu
Arktika vyplouvá na svou první pracovní plavbu

Po absolvování první plavby se Arktika vrátí zpět do svého domovského přístavu v Murmansku, kde doplní zásoby. Koncem prosince vyrazí opět na Severní mořskou cestu. Během zimy a léta bude nový ledoborec pomáhat nákladním lodím v plavbě zamrzajícím polárním mořem.

Arktika je první ze série ledoborců nové generace. Celkem bude postaveno pět těchto plavidel, která mají výkon 60 MW, a řadí se tak mezi nejvýkonnější ledoborce na světě. Sibir a Ural budou uvedeny do provozu v letech 2021 a 2022 a stavba zbývajících dvou lodí probíhá. Nové ledoborce dostaly nový reaktor RITM-200, což je modernější verze léty prověřených reaktorů KLT-40 a OK-900 používaných na jaderných ledoborcích.

Ledoborce nové třídy mají na délku 173,3 metru, šířku 34 metrů a výtlak 33 540 tun. Díky svému výkonu dosahují rychlosti 22 uzlů na volném moři a dokážou prolamovat až 2,9 tlustý led. Posádku jedné lodi tvoří 53 lidí a plavidla v provozu vydrží minimálně 40 let.

Tiskové materiály Essential Communication