Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

Veletrh Czechbus pošesté a naplno

29.11.2016 | redakce ELEKTRO | www.eel.cz

Na holešovickém Výstavišti v Praze proběhl ve dnech 22. až 24. listopadu 2016 již šestý ročník veletrhu Czechbus, výstavy autobusů, hromadné dopravy, garážové a servisní techniky, jehož pořadatelem byla již tradičně společnost Incheba Expo Praha, spol. s r. o.

Letošní ročník byl zatím největší počtem vystavovatelů i rozsahem výstavní plochy. Vystavená vozidla společně s příslušenstvím vyplnila všechny prostory Průmyslového paláce i rozlehlé venkovní plochy před ním.

Obr. 1. Autobusy obsadily i plochu před Průmyslovým palácem

Základem veletrhu byly podle očekávání autobusy, bylo by obtížné najít významného výrobce, který se neúčastnil. Pravé křídlo Průmyslového paláce bylo obsazeno zájezdovými, městskými i meziměstskými autobusy, včetně vozidel na CNG a elektrobusů. Ve střední hale byly mimo dodavatele vybavení a doplňků umístěny expozice výrobců midibusů. Levé křídlo Průmyslového paláce zabrali dodavatelé dílenského a servisního vybavení a také historická vozidla.

Rostoucím segmentem ve výstavní náplni byly doplňkové systémy, montované zakázkově do vozidel pro hromadnou dopravu osob. Již tradičně to byly systémy vytápění a klimatizace, informační a platební systémy, včetně vybavení pro počítání cestujících. Byly zde už z minulých ročníků známé aplikace „palubní zábavy“, vhodné pro zájezdové autobusy nebo dobíjecí moduly pro drobnou elektroniku, které se uplatní i ve vozidlech pro městský provoz. Specifickou nabídkou byly kamerové systémy pro kontrolu prostoru pro cestující i bezprostředního okolí vozidla. Současné systémy zajišťují nejen přenos informací přímo k řidiči, ale i záznam a ukládání pro případnou analýzu nehodových událostí a konfliktů ve vozidle.

Obr. 2. Replika historického trolejbusu

Historická vozidla zastupovaly autobusy Karosa řady Š 11, známé i z mnoha veteránských akcí ale také jeden naprostý unikát. Tím je replika trolejbusu Mercedes – electrique – Stoll, (obr. 2), která je ve skutečnosti provozuschopným elektrobusem. Zásluhou skupiny nadšenců soustředěných kolem Galerie a Muzea České Velenice vzniklo vozidlo, které má všechny potřebné náležitosti pro jízdu v běžném silničním provozu. Přestože replika vznikla se záměrem využití jako lákadlo pro turisty, snažili se jeho tvůrci maximálně dodržet parametry vozu, který v letech 1907 až 1916 vozil cestující na 3,3 km dlouhé trati z náměstí v Gmündu k vlakovému nádraží v Českých Velenicích. Původní vůz i jeho moderní replika používají v současnosti znovuobjevenou koncepci motorů umístěných v kolech. Toto řešení použila například ostravská firma Ekova u svého elektrobusu, který byl na Czechbusu také k vidění. 

Vozidla s elektropohonem zastupovaly mimo repliku trolejbusu právě elektrobus Electron výrobce Ekova Electric poháněný motory firmy Ziehl Abegg umístěnými v kolech. Firma SOR představila tzv parciální trolejbus typu TNB 12 schopný dojezdu 15 km pouze na vestavěné baterie. Baterie jsou dobíjeny při jízdě pod trolejí. Jsou umístěny na střeše, takže nezabírají prostor pro cestující. Druhým exponátem z dílny SOR byl zcela nový elektrobus s designem od arch. Kotase. Vozidlo je možné dobíjet i rychlodobíjením pomocí děleného pantografu, stejně jako vůz SOR EBN 11 dlouhodobě zkoušený v rutinním provozu pražského Dopravního podniku. Ten bylo možné shlédnout před Průmyslovým palácem. Plzeňská Škoda Electric vystavovala jeden z deseti elektrobusů typu Škoda Perun HE v karoserii Solaris Urbino (obr. 3), které budou zajišťovat městskou dopravu v Třinci. Třinecké elektrobusy počítají pouze s nočním dobíjením. 

Obr. 3. Elektrická výzbroj nízkopodlažního elektrobusu Škoda Perun HE je umístěna na střeše

Každý ze tří veletržních dní doplnily doprovodné akce. Setkání mistrů renovací byla série přednášek o záchraně a renovaci silničních i tramvajových veteránů. Pražské Muzeum MHD zde představilo svoje úsilí o renovaci a zpojízdnění jednoho z prvních pražských trolejbusů Praga TOT. Přednášky druhého dne byly věnovány tarifním a odbavovacím systémům ve veřejné dopravě s důrazem na posun od papírových jízdenek a jednoúčelových karet k používání bankovních karet ať už k přímému placení, nebo jako prostředku identifikace majitele předplatného. Doprovodný program posledního dne veletrhu proběhl pod názvem Elektrické autobusy pro město. Posluchači se seznámili s možnostmi získat prostředky na pořízení elektrobusů i s reálnými zkušenostmi některých provozovatelů z ČR.

Veletrh Czechbus 2016 proběhl velmi úspěšně, za účasti 93 vystavovatelů ze sedmi zemí. Můžeme se jen těšit, že následující ročník bude nejméně stejně bohatě obsazený a návštěvnicky atraktivní.

Další informace naleznete na www.czechbus.eu.

(text a foto mp)