Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Svěží vzduch pro velkoměsta

21.12.2015 | SIEMENS | www.siemens.cz

Zatímco ještě nedávno žila většina lidí v malých městech a na venkově, v roce 2009 se tento trend obrátil, od tohoto milníku žije více než polovina světové populace ve velkých městech a aglomeracích. Lepší pracovní uplatnění či bohatší kulturní život velkoměst jsou však vykoupeny podstatně horší kvalitou ovzduší. Že nejde o nijak zanedbatelný problém dokládá i statistika Světové zdravotnické organizace – k úmrtí přibližně každého osmého člověka na světě dochází v důsledku znečištěného vzduchu, 90 % obyvatel velkoměst pak v současné době žije v ovzduší obsahujícím vysoce nadlimitní množství škodlivin. Boj se znečištěným ovzduším ve městech je tak trochu potýkání se s větrnými mlýny, v budoucnu by však přesto mohli mít obyvatelé větší šanci, jak se nejhorším smogům vyhnout. Vývojáři společnosti Siemens totiž vyvinuli speciální predikční software, který dokáže předpovídat změny v hodnotách znečištění ovzduší až na tři dny dopředu.

Klíčový je čas i místo

Smyslem softwaru je dát městem možnost efektivně se bránit znečištění, ve správný čas a na vhodném místě. Konkrétně vznik smogu je ovlivněn nejen mírou samotného znečištění, ale i počasím, kdy například typickému londýnskému smogu nahrávají zimní inverze s mlhami, oxidačnímu zase sluneční svit apod. Software proto k vytváření předpovědí používá jednak data o aktuálních a historických hodnotách znečištění ze senzorů rozmístěných po městě, a současně meteorologické informace o teplotě, vlhkosti vzduchu, oblačnosti a podobně. Spolu s nimi jsou do výpočtu zahrnuty i informace, které mají výrazný dopad na dopravní situaci a tím pádem i produkci emisí, například svátky, prázdniny nebo sportovní události. Ze všech těchto dat pak algoritmus předvídá, které oblasti města a v jakou dobu budou nejvíce znečištěny. 

Dle odhadů by mělo do roku 2050 žít ve městech 70 % veškeré budoucí populace, tedy zhruba tolik lidí, kolik dnes žije na celé Zemi. Za lepší pracovní uplatnění či bohatší kulturní život velkoměst však miliony lidí platí daň tichému zabijákovi v podobě dusivých oblaků smogu.

Umělé mozky předvídají budoucnost

Program k provádění výpočtů používá technologii neuronových sítí, jež se již léta používá jako spolehlivý predikční nástroj například v burzovním obchodování, v energetice pro odhadování množství elektřiny vyrobené větrnými turbínami, či v informačních technologiích pro filtrování spamu. Důvod, proč jsou počítačové modely pracující na bázi neuronových sítí natolik úspěšné, spočívá zejména v jejich schopnosti učit se. Konkrétně u softwaru předvídajícím znečištění pracuje program s velkým množstvím parametrů, jimž musí přiřadit určitou váhu odpovídající míře jejich vlivu na kvalitu vzduchu. Postupným vytvářením předpovědí a jejich porovnáním s realitou pak ve stovkách iterací upravuje váhu jednotlivých parametrů a činí předpověď stále přesnější. U pilotního projektu, který pracoval s daty ze 150 senzorů rozmístěných po Londýně, byla výsledkem více než 90% úspěšnost v předvídání míry znečištění na tři dny dopředu v hodinových intervalech. 

Klíčovým faktorem pro redukci emisí ve městech je regulace dopravy. Omezením nákladní dopravy či zavedením zón s omezeným povolením k vjezdu lze v nejznečištěnějších částech měst kvalitu vzduchu aspoň částečně vylepšit. 

Samozřejmě pouhá znalost toho kdy a kde znečištění dosáhne kritických hodnot ještě žádnou změnu neznamená, dává však městům šanci znečištění potlačit například omezením nákladní dopravy, popřípadě aspoň předem varovat obyvatele zasažených míst.

Tiskové materiály SIEMENS