Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo
tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Kolínský Kaufland nabízí rychlé dobití elektromobilů Vybrané lokality řetězce Kaufland po celé České republice postupně nabízejí svým…

Více aktualit

Společnost ČEPS uvedla do provozu nové vedení

04.10.2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Největší investice do rozvoje české elektroenergetické přenosové soustavy je dokončená. Vedení s provozním označením V410/419 mezi transformovnami Výškov a Čechy Střed zajistí bezpečný a spolehlivý přenos elektrické energie ze severozápadních do středních Čech včetně obrany proti přetokům z Německa.

Nový, téměř stokilometrový úsek je jedním z nejexponovanějších profilů. Přenosy výkonů  v české soustavě směřují převážně ze západu na východ, tedy z míst výroby do míst spotřeby. Vedení zajistí jak spolehlivé vyvedení výkonů stávajících, tak i plánovaných zdrojů  v severozápadních Čechách.

„V posledních letech dochází navíc k vysokým tranzitním tokům přes ČR. Tím se zatížení přenosové soustavy zvyšuje. Tato investice je proto systémovým opatřením v jejím rozvoji, které zvýší a zaručí spolehlivost a efektivnost provozu,“ říká Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s.

Linka prochází Ústeckým a Středočeským krajem. Její trasa v podstatě kopíruje koridor původního vedení 400 kV, které bylo přestavěno na dvojité. K odklonu došlo v místě křížení s dálnicí D8 u obce Odolena Voda. Zatímco původní vedení procházelo přímo obcí, nově ji obchází.

Stavba se začala připravovat v roce 2007, samotná realizace pak proběhla v letech 2013 – 2016. Vzhledem k tomu, že musela projít všemi stupni povolovacích procesů (územní rozhodnutí, vyvlastňovací rozhodnutí, vyhodnocení vlivů na životní prostředí a další), jednalo se o velmi krátký termín na zajištění samotné přípravy. Jen v rámci projednání bylo nutné oslovit víc než šest tisíc dotčených vlastníků pozemků.

„Přes to vše se podařilo za devět let postavit celé vedení. V kontextu našich dalších investičních akcí představuje tato úspěšný případ, který je spíše ojedinělý. Povolovací procesy jsou obvykle výrazně delší,“ dodává Kalina.

Výjimečné jsou i stožárové konstrukce. Použita byla nová typová řada stožárů konfigurace Dunaj vyvinutá speciálně pro společnost ČEPS.

Celkové investiční náklady na stavbu vedení nepřesáhly plánovaných 2,75 miliardy korun.

Vedení V410/419 v číslech:

Délka: ​95,2 km
​Realizace akce: ​2013 – 2016
​Náklady: ​2,75 mld. Kč
​Počet demontovaných stožárů: ​244
​Počet nových stožárů: ​270
​Celková délka fázového vodiče: ​1 764 km
​Celková délka zemnícího a kombinovaného zemnícího lana: ​196 km
​Hmotnost oceli použité na stožárové konstrukce: ​8 276 t
​Množství betonu použitého na základy: ​19 335 m3
​Doba montáže jednoho stožáru (včetně tažení vodičů): ​3 měsíce
​Počet křížení se silnicemi: ​166
​Počet křížení se železnicemi: ​12
​Počet křížení s vodními nádržemi, řekami, kanály: ​30
​Počet křížení s jiným vedením: ​82

 

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz