Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Společnost ČEPS uvedla do provozu nové vedení

04.10.2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Největší investice do rozvoje české elektroenergetické přenosové soustavy je dokončená. Vedení s provozním označením V410/419 mezi transformovnami Výškov a Čechy Střed zajistí bezpečný a spolehlivý přenos elektrické energie ze severozápadních do středních Čech včetně obrany proti přetokům z Německa.

Nový, téměř stokilometrový úsek je jedním z nejexponovanějších profilů. Přenosy výkonů  v české soustavě směřují převážně ze západu na východ, tedy z míst výroby do míst spotřeby. Vedení zajistí jak spolehlivé vyvedení výkonů stávajících, tak i plánovaných zdrojů  v severozápadních Čechách.

„V posledních letech dochází navíc k vysokým tranzitním tokům přes ČR. Tím se zatížení přenosové soustavy zvyšuje. Tato investice je proto systémovým opatřením v jejím rozvoji, které zvýší a zaručí spolehlivost a efektivnost provozu,“ říká Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s.

Linka prochází Ústeckým a Středočeským krajem. Její trasa v podstatě kopíruje koridor původního vedení 400 kV, které bylo přestavěno na dvojité. K odklonu došlo v místě křížení s dálnicí D8 u obce Odolena Voda. Zatímco původní vedení procházelo přímo obcí, nově ji obchází.

Stavba se začala připravovat v roce 2007, samotná realizace pak proběhla v letech 2013 – 2016. Vzhledem k tomu, že musela projít všemi stupni povolovacích procesů (územní rozhodnutí, vyvlastňovací rozhodnutí, vyhodnocení vlivů na životní prostředí a další), jednalo se o velmi krátký termín na zajištění samotné přípravy. Jen v rámci projednání bylo nutné oslovit víc než šest tisíc dotčených vlastníků pozemků.

„Přes to vše se podařilo za devět let postavit celé vedení. V kontextu našich dalších investičních akcí představuje tato úspěšný případ, který je spíše ojedinělý. Povolovací procesy jsou obvykle výrazně delší,“ dodává Kalina.

Výjimečné jsou i stožárové konstrukce. Použita byla nová typová řada stožárů konfigurace Dunaj vyvinutá speciálně pro společnost ČEPS.

Celkové investiční náklady na stavbu vedení nepřesáhly plánovaných 2,75 miliardy korun.

Vedení V410/419 v číslech:

Délka: ​95,2 km
​Realizace akce: ​2013 – 2016
​Náklady: ​2,75 mld. Kč
​Počet demontovaných stožárů: ​244
​Počet nových stožárů: ​270
​Celková délka fázového vodiče: ​1 764 km
​Celková délka zemnícího a kombinovaného zemnícího lana: ​196 km
​Hmotnost oceli použité na stožárové konstrukce: ​8 276 t
​Množství betonu použitého na základy: ​19 335 m3
​Doba montáže jednoho stožáru (včetně tažení vodičů): ​3 měsíce
​Počet křížení se silnicemi: ​166
​Počet křížení se železnicemi: ​12
​Počet křížení s vodními nádržemi, řekami, kanály: ​30
​Počet křížení s jiným vedením: ​82

 

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz