Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Společnost ČEPS uvedla do provozu nové vedení

04.10.2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Největší investice do rozvoje české elektroenergetické přenosové soustavy je dokončená. Vedení s provozním označením V410/419 mezi transformovnami Výškov a Čechy Střed zajistí bezpečný a spolehlivý přenos elektrické energie ze severozápadních do středních Čech včetně obrany proti přetokům z Německa.

Nový, téměř stokilometrový úsek je jedním z nejexponovanějších profilů. Přenosy výkonů  v české soustavě směřují převážně ze západu na východ, tedy z míst výroby do míst spotřeby. Vedení zajistí jak spolehlivé vyvedení výkonů stávajících, tak i plánovaných zdrojů  v severozápadních Čechách.

„V posledních letech dochází navíc k vysokým tranzitním tokům přes ČR. Tím se zatížení přenosové soustavy zvyšuje. Tato investice je proto systémovým opatřením v jejím rozvoji, které zvýší a zaručí spolehlivost a efektivnost provozu,“ říká Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s.

Linka prochází Ústeckým a Středočeským krajem. Její trasa v podstatě kopíruje koridor původního vedení 400 kV, které bylo přestavěno na dvojité. K odklonu došlo v místě křížení s dálnicí D8 u obce Odolena Voda. Zatímco původní vedení procházelo přímo obcí, nově ji obchází.

Stavba se začala připravovat v roce 2007, samotná realizace pak proběhla v letech 2013 – 2016. Vzhledem k tomu, že musela projít všemi stupni povolovacích procesů (územní rozhodnutí, vyvlastňovací rozhodnutí, vyhodnocení vlivů na životní prostředí a další), jednalo se o velmi krátký termín na zajištění samotné přípravy. Jen v rámci projednání bylo nutné oslovit víc než šest tisíc dotčených vlastníků pozemků.

„Přes to vše se podařilo za devět let postavit celé vedení. V kontextu našich dalších investičních akcí představuje tato úspěšný případ, který je spíše ojedinělý. Povolovací procesy jsou obvykle výrazně delší,“ dodává Kalina.

Výjimečné jsou i stožárové konstrukce. Použita byla nová typová řada stožárů konfigurace Dunaj vyvinutá speciálně pro společnost ČEPS.

Celkové investiční náklady na stavbu vedení nepřesáhly plánovaných 2,75 miliardy korun.

Vedení V410/419 v číslech:

Délka: ​95,2 km
​Realizace akce: ​2013 – 2016
​Náklady: ​2,75 mld. Kč
​Počet demontovaných stožárů: ​244
​Počet nových stožárů: ​270
​Celková délka fázového vodiče: ​1 764 km
​Celková délka zemnícího a kombinovaného zemnícího lana: ​196 km
​Hmotnost oceli použité na stožárové konstrukce: ​8 276 t
​Množství betonu použitého na základy: ​19 335 m3
​Doba montáže jednoho stožáru (včetně tažení vodičů): ​3 měsíce
​Počet křížení se silnicemi: ​166
​Počet křížení se železnicemi: ​12
​Počet křížení s vodními nádržemi, řekami, kanály: ​30
​Počet křížení s jiným vedením: ​82

 

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz