Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

První komerční zakázka pro ABB na revoluční technologii 15sekundového rychlonabíjení

24.07.2016 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Společnost ABB získala první komerční zakázku na technologii 15s nabíjení, která podpoří bezemisní MHD ve švýcarské Ženevě. Tato revoluční technologie nevyžaduje žádné nadzemní elektrické vedení a umožňuje tichou dopravu bez emisí. Poskytuje alternativu k dieselovým autobusům a představuje model pro městskou dopravu budoucnosti.

ABBABB získala zakázky v celkové hodnotě přes 16 milionů USD od společnosti Transport Publics Genevois (TPG), provozovatele městské hromadné dopravy v Ženevě, a od švýcarského výrobce autobusů HESS. Předmětem zakázky je dodávka rychlonabíjecí a palubní technologie pro elektrická vozidla. Tato technologie se uplatní u 12 plně elektrických autobusů (e-busů) TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation), které jezdí na lince 23 spojující ženevské letiště s předměstím Ženevy. Ve srovnání se stávajícími dieselovými autobusy mohou e-busy ušetřit až 1 000 tun oxidu uhličitého ročně.

Společnost ABB dodá a uvede do provozu 13 rychlonabíjecích stanic podél trasy autobusu městské dopravy, dále 3 nabíjecí stanice pro konečné stanice a 4 pro depa. Bude to nejrychlejší rychlonabíjecí technologie na světě – připojení autobusu k nabíjecímu místu nebude trvat ani sekundu. Akumulátory v autobusu se na jedné autobusové zastávce nabijí pomocí 600 kW připojení za pouhých 15 sekund. Plné dobití baterií proběhne na konečné stanici během 4 až 5 minut. Tuto novou technologii vyvinuli inženýři ABB ve Švýcarsku.

„Jsme hrdí na tuto revoluční technologii, která Ženevě pomůže naplnit představu tiché a bezemisní městské hromadné dopravy. Představuje model pro MHD budoucnosti a upevňuje naši vizi udržitelné dopravy pro lepší svět,“ uvedl Claudio Facchin, prezident divize Energetika ABB Group. „V rámci naší strategie Next Level usilujeme o vývoj řešení zaměřených na zákazníka a technologií, které snižují dopad na životní prostředí.“

Rozhodnutí využívat TOSA na lince 23 padlo po úspěšném pilotním uvedení prvního e-busu na trase z ženevského letiště na výstaviště Palexpo. Autobusová linka 23 bude mírně upravená, aby zajišťovala rychlé spojení do nového předměstí Praille-Acacias-Vernet, kde se nachází 11 000 bytů a kancelářské prostory pro přibližně 11 000 zaměstnanců. Po úplném uvedení linky do provozu v roce 2018 budou vysoce kapacitní autobusy vyjíždět ve špičce z obou konečných stanic v desetiminutových intervalech. Linka denně přepraví více než 10 000 cestujících. Nahrazení dieselových autobusů elektrickými autobusy TOSA sníží hlučnost a také emise skleníkových plynů.

ABBV rámci zvláštní zakázky pro společnost HESS dodá ABB 12 flexibilních pohonných řešení pro autobusy. Patří mezi ně integrované trakční a pomocné měniče, nástřešní akumulátory a systémy pro přenos energie (ETS), jakož i trakční motory s permanentním magnetem. Obě zakázky zahrnují i pětiletou smlouvu na údržbu a servis pro zajištění provozní spolehlivosti, efektivnosti a bezpečnosti.

„Nasazení autobusů TOSA na lince 23 je výsledkem společného úsilí partnerů z veřejného i soukromého sektoru, kteří do této vize investovali. Tento inovativní projekt otevírá dveře do budoucnosti dopravy. Poskytuje udržitelné a ekologické řešení pro městskou hromadnou dopravu a také pro kvalitu života celé obce,“ uvedl Luc Barthassat, ženevský státní radní pro dopravu a životní prostředí.

Ženeva je jedním z předních měst světa a uznávaným světovým centrem diplomacie, financí, technologií a inovací. Je to rovněž oblíbená turistická destinace s vysokou kvalitou života. V Ženevě má sídlo nejvíce mezinárodních organizací na světě, včetně globální centrály institucí jako Organizace spojených národů nebo Červený kříž.

ABB dodává řadu technologií pro dopravu, například pro železnice, metro, elektrické autobusy a elektromobily. Doprava a infrastruktura tvoří jeden ze tří hlavních segmentů zákazníků, kterým ABB dodává své výrobky a služby. Dalšími oblastmi odbytu jsou výroba a rozvod energií a průmysl. Udržitelná doprava patří mezi hlavní cíle strategie ABB Next Level.

ABB slaví 125 let svého působení ve Švýcarsku a aktivně působí v oblasti dopravy, včetně železniční. Technologie ABB slouží například k napájení a větrání nedávno otevřeného Gotthardského úpatního tunelu. Tunel vede přes Alpy, měří 57 km a je nejdelším železničním tunelem světa.

Tiskové materiály ABB