Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

První komerční zakázka pro ABB na revoluční technologii 15sekundového rychlonabíjení

24.07.2016 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Společnost ABB získala první komerční zakázku na technologii 15s nabíjení, která podpoří bezemisní MHD ve švýcarské Ženevě. Tato revoluční technologie nevyžaduje žádné nadzemní elektrické vedení a umožňuje tichou dopravu bez emisí. Poskytuje alternativu k dieselovým autobusům a představuje model pro městskou dopravu budoucnosti.

ABBABB získala zakázky v celkové hodnotě přes 16 milionů USD od společnosti Transport Publics Genevois (TPG), provozovatele městské hromadné dopravy v Ženevě, a od švýcarského výrobce autobusů HESS. Předmětem zakázky je dodávka rychlonabíjecí a palubní technologie pro elektrická vozidla. Tato technologie se uplatní u 12 plně elektrických autobusů (e-busů) TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation), které jezdí na lince 23 spojující ženevské letiště s předměstím Ženevy. Ve srovnání se stávajícími dieselovými autobusy mohou e-busy ušetřit až 1 000 tun oxidu uhličitého ročně.

Společnost ABB dodá a uvede do provozu 13 rychlonabíjecích stanic podél trasy autobusu městské dopravy, dále 3 nabíjecí stanice pro konečné stanice a 4 pro depa. Bude to nejrychlejší rychlonabíjecí technologie na světě – připojení autobusu k nabíjecímu místu nebude trvat ani sekundu. Akumulátory v autobusu se na jedné autobusové zastávce nabijí pomocí 600 kW připojení za pouhých 15 sekund. Plné dobití baterií proběhne na konečné stanici během 4 až 5 minut. Tuto novou technologii vyvinuli inženýři ABB ve Švýcarsku.

„Jsme hrdí na tuto revoluční technologii, která Ženevě pomůže naplnit představu tiché a bezemisní městské hromadné dopravy. Představuje model pro MHD budoucnosti a upevňuje naši vizi udržitelné dopravy pro lepší svět,“ uvedl Claudio Facchin, prezident divize Energetika ABB Group. „V rámci naší strategie Next Level usilujeme o vývoj řešení zaměřených na zákazníka a technologií, které snižují dopad na životní prostředí.“

Rozhodnutí využívat TOSA na lince 23 padlo po úspěšném pilotním uvedení prvního e-busu na trase z ženevského letiště na výstaviště Palexpo. Autobusová linka 23 bude mírně upravená, aby zajišťovala rychlé spojení do nového předměstí Praille-Acacias-Vernet, kde se nachází 11 000 bytů a kancelářské prostory pro přibližně 11 000 zaměstnanců. Po úplném uvedení linky do provozu v roce 2018 budou vysoce kapacitní autobusy vyjíždět ve špičce z obou konečných stanic v desetiminutových intervalech. Linka denně přepraví více než 10 000 cestujících. Nahrazení dieselových autobusů elektrickými autobusy TOSA sníží hlučnost a také emise skleníkových plynů.

ABBV rámci zvláštní zakázky pro společnost HESS dodá ABB 12 flexibilních pohonných řešení pro autobusy. Patří mezi ně integrované trakční a pomocné měniče, nástřešní akumulátory a systémy pro přenos energie (ETS), jakož i trakční motory s permanentním magnetem. Obě zakázky zahrnují i pětiletou smlouvu na údržbu a servis pro zajištění provozní spolehlivosti, efektivnosti a bezpečnosti.

„Nasazení autobusů TOSA na lince 23 je výsledkem společného úsilí partnerů z veřejného i soukromého sektoru, kteří do této vize investovali. Tento inovativní projekt otevírá dveře do budoucnosti dopravy. Poskytuje udržitelné a ekologické řešení pro městskou hromadnou dopravu a také pro kvalitu života celé obce,“ uvedl Luc Barthassat, ženevský státní radní pro dopravu a životní prostředí.

Ženeva je jedním z předních měst světa a uznávaným světovým centrem diplomacie, financí, technologií a inovací. Je to rovněž oblíbená turistická destinace s vysokou kvalitou života. V Ženevě má sídlo nejvíce mezinárodních organizací na světě, včetně globální centrály institucí jako Organizace spojených národů nebo Červený kříž.

ABB dodává řadu technologií pro dopravu, například pro železnice, metro, elektrické autobusy a elektromobily. Doprava a infrastruktura tvoří jeden ze tří hlavních segmentů zákazníků, kterým ABB dodává své výrobky a služby. Dalšími oblastmi odbytu jsou výroba a rozvod energií a průmysl. Udržitelná doprava patří mezi hlavní cíle strategie ABB Next Level.

ABB slaví 125 let svého působení ve Švýcarsku a aktivně působí v oblasti dopravy, včetně železniční. Technologie ABB slouží například k napájení a větrání nedávno otevřeného Gotthardského úpatního tunelu. Tunel vede přes Alpy, měří 57 km a je nejdelším železničním tunelem světa.

Tiskové materiály ABB