Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Protipožární průchodky pro drážní aplikace

18.09.2017 | Ing. Roman Fillette | OS-KOM spol. s r. o. | www.oskom.cz

Odolnost protipožárních průchodek v železničním oboru upravuje norma pro požární bezpečnost ČSN EN 45545-3. Požadavky a opatření obsažené v této normě mají za cíl chránit cestující a zaměstnance drážních vozidel před požárem na palubě. Průchodky s protipožární ochrannou, které jsou v tomto oboru vyžadovány, uvádí na český trh výrobce rozváděčového příslušenství, německá společnost Icotek GmbH.


Obr. 1. Těsnění na vnitřní straně rozváděče

Nový typ kabelových průchodek využívá protipožární těsnění (obr. 1) vyrobené z grafitového materiálu IFPS, které při požáru několikanásobně zvětšuje svůj objem. Vzniklá pěnová ochrana brání prostupu plamenů a vysoké teploty přes stěnu zařízení. Protipožární těsnění se montuje na zadní stranu kabelové průchodky směrem k potenciálnímu zdroji požáru. Průchodky se používají v rozváděčích i v dělicích stěnách uvnitř kolejových vozidel (obr. 2).


Obr. 2. Osazená kabelová průchodka

Protipožární průchodky icotek jsou certifikovány podle norem ČSN EN 45545-3 a ČSN EN 1363-1, které zmiňují dva standardy. Základní standard E určuje ochranu proti plamenům a ochranu proti vzniku trhlin, vysoký standard EI navíc zohledňuje tepelnou izolaci (na stěně odvrácené od ohně nesmí teplota překročit 200 °C). Protipožární průchodky icotek odpovídají požadavkům na klasifikaci požární odolnosti E45 a EI30 při montáži na protipožární panely tloušťky 18 mm (obr. 3).


Obr. 3. Laboratorní test požární odolnosti

Průchodky icotek dále splňují požadavky pro drážní aplikace podle ČSN EN 45545-2, zajišťují krytí až IP66 podle ČSN EN 60529, jsou samozhášivé, bez halogenů a silikonů, UV stabilní a vyhovují mnoha dalším národním i mezinárodním standardům. Podrobnější informace k průchodkám, popř. k dalším výrobkům, naleznete na internetových stránkách českého zastoupení: www.oskom.cz


Vyšlo v časopise Elektro č. 8-9/2017 na straně 37. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.