Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2018 vyšlo
tiskem 31. 10. 2018. V elektronické verzi na webu 30. 11. 2018. 

Téma: Rozváděče a rozvodny; Údržba el. zařízení; Točivé el. stroje a pohony

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 2. díl)

Aktuality

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 se bude konat souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 14. Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 nabídne vše, co lze ze dřeva vyrobit, moderní technologie,…

Výstava Národního technického muzea Pražské vzorkové veletrhy Výstava „Pražské vzorkové veletrhy“, která je součástí projektu k oslavě výročí republiky…

Podniky v Moravskoslezském kraji řeší transformaci průmyslu Transformaci průmyslu od těžkého, hutního, k moderním digitalizovaným a automatizovaným…

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

Více aktualit

Používáte stále šroubovací zakončení?

04.07.2018 | Tereza Kozlová | Stäubli Systems, s. r. o. | www.staubli.com

Stäubli Electrical Connectors – průkopník pro napojení v energetických systémech

Výměna modulu měniče frekvence v systému přenosu energie je každodenní úkol pro mechaniku údržby.

Scénář A (modul se šroubovacím zakončením): Odšroubujte kontaktní štítek modulu z přípojnice – časově náročné z důvodu omezeného prostoru na zadní straně modulu. Očistěte připojovací body, vložte náhradní zařízení a zašroubujte přípojky. Zajistěte správný utahovací moment. Upozornění: Neutažené šrouby mohou způsobit vážné problémy v modulech, které se nacházejí pod nimi, a vedou k větším nákladům a časovým ztrátám.

Scénář B (modul se zásuvným konektorem): Uvolněte zasunutou pojistku; elektrická připojení se uvolní automaticky, když je modul vytažen. Umístěte nový modul měniče frekvence. Několik otáček akušroubováku a stojan se dostane do své provozní polohy. Současně se zasouvací vidlice na zadní straně držáku stojanu zasouvají na přípojnici. To mechanicky zakotví modul a vytvoří bezpečný kontakt! Vše za pár minut.


V postranním hliníkovém těle vidlice GSR 5 poskytuje kontaktní lamela
Multilam LAI GSR spolehlivý kontakt

Jednoduché a technicky působivé

V sektoru přenosu a distribuce energie (PTD) porovnání šroubových zakončení a zásuvných konektorů ukazuje jasné výhody zařízení, zejména pokud jde o rychlost a spolehlivost. Každá minuta se počítá pro provozovatele energetických soustav, takže mají velký zájem udržovat co nejkratší doby vypnutí během údržby.

V tomto okamžiku stojí za to podívat se na řadu zásuvných konektorů Stäubli Electrical Connectors pro aplikace PTD. Již šedesát let je společnost založená ve Švýcarsku technologickým partnerem firem zabývajících se přenosem a přepínáním velké elektrické energie. Stäubli s vidlicovými zástrčkami pro přípojnice pokrývá výkonový rozsah až do 1 000 V a 2 000 A. Možné aplikace existují u převodníků, filtrů, napájecích modulů, napájecích zdrojů, DC/DC konvertorů, frekvenčních konvertorů a dalších zařízení AC/DC a DC/AC. Zařízení jsou obvykle umístěna na přípojnicích, ale zásuvné konektory urychlují a usnadňují jejich výměnu. Použití konektorů přípojnic také zahrnuje datová centra a výrobu systémů pro ukládání energie. Tyto praktické konektory se nacházejí také v železničních vozidlech. Konektory typu plug-in zjednodušují instalaci a údržbu, šetří čas a zaručují konstantní hodnoty elektrického připojení po mnoho desetiletí.

Výhody konektorů jsou jasné, dokonce i pro úsporu místa a času. Při šroubových zakončeních musí být technikům k dispozici prostor pro připojení šroubů do přípojnic. Práce vyžaduje koncentraci, protože pád šroubů, podložek nebo matic může způsobit nebezpečné zkraty. Naproti tomu jsou-li použity konektory, připojení se automaticky nastaví, když je modul vložen do jeho provozní polohy. To umožňuje ušetřit cenné místo v rámu a minimalizovat prostoje.


Vyšlo v časopise Elektro č. 7/2018. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde