Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo
tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

V Praze byla představena publikace Světového energetického výhledu Pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu se v Praze konala prezentace aktuálního…

Temelín investuje 1,5 miliardy a soustředí se na efektivitu provozu Přestože je Temelín nejnovější jadernou lokalitou v Evropě, bude i nadále pokračovat v…

Více aktualit

NXR - zcela nová koncepce ABB motoru s žebrovým chlazením

19.05.2014 | |

ABB, přední společnost v oblasti energetiky a automatizace, představila nový vysokonapěťový motor s žebrovým chlazením, který se vyznačuje malými rozměry, vysokým měrným výkonem, vysokou spolehlivostí a snadnou údržbou. Motor je výsledkem využití bohatého know-how společnosti ABB a snahy dosáhnout nízkých celkových provozních nákladů. Motor je přesně vyladěný díky optimálnímu využití materiálu, lepšímu proudění vzduchu a inovativní konstrukci.

Tato nová generace motorů s označením NXR navazuje na osvědčenou řadu HXR a nastavuje novou laťku v kategorii motorů s žebrovým chlazením. Nabízí nejen vyšší výkon při stejné velikosti kostry, ale také vyšší výkon na kilogram hmotnosti. Provozní teplota motoru je vyváženější, což prodlužuje interval mezi potřebnými servisními zásahy.

„Je potěšující, že náš motor nejen disponuje vyšším výkonem, ale také obsahuje více know-how na kilogram hmotnosti než všechny předcházející typy motorů s žebrovým chlazením,“ uvádí Thomas Ek, produktový manažer pro vysokonapěťové motory ABB. „Byl to významný inženýrský úkol, při němž jsme důkladně promýšleli celý životní cyklus motoru se všemi jeho podrobnostmi.“ Nové motory obohacují stávající řadu vysokonapěťových motorů ABB s žebrovým chlazením novou konstrukcí a novými technologiemi. Výsledkem jsou převratné parametry navenek i uvnitř.

Lepší vnitřní i vnější chladicí systém
„Výrazně se zlepšilo chlazení, a to jo jak uvnitř, tak i vně motoru,“ vysvětluje Karita Forss, produktová manažerka pro vysokonapěťové indukční motory ABB. „Při výzkumu proudění vzduchu a zkoumání různých chladicích mechanismů jsme využili dynamiku chladicího media a mohu říci, že neexistuje jediný prvek, který bychom v našem motoru neoptimalizovali.“

Maximálně byla zvětšena plocha chladicího povrchu a tvar, velikost i umístění chladicích žeber jsou nyní zcela optimální. Při optimalizaci konstrukce se dbalo i na nejrůznější přídavná zařízení vně konstrukce motoru: vnější chladicí vzduch může kolem motoru volně proudit za každé situace, i pokud jsou k základní konstrukci přidána další zařízení.

Montáž doplňků na motory je velmi jednoduchá díky připraveným montážním bodům po stranách motoru. K dispozici je široká řada standardních doplňků, včetně zařízení pro sledování stavu ABB MACHsense-P a ABB MACHsense-R. Mnohé technické detaily, jako oválné montážní otvory v širších patkách a kabelová lišta pro pomocnou elektroinstalaci, usnadňují montáž a dosažení dokonalého výsledku.

Snazší servis a delší využití

Nové motory umožňují snadný servis a monitorování provozu. Jejich konstrukce umožňuje snadný přístup ke všem součástem, které je třeba udržovat, i rychlou výměnu maziv. Vinutí a ložiska lze kontrolovat endoskopem bez nutnosti demontáže ložiskových štítů. Zařízení pro sledování stavu ABB MACHsense-P a ABB MACHsense-R lze snadno namontovat na předem stanovené upevňovací body na motoru. To usnadňuje údržbu motorů a snižuje náklady vznikající v době, kdy je motor vyřazen z provozu.

Provozní teplota uvnitř motoru je dobře vyvážená mezi přední a zadní stranou motoru, což má za následek delší životnost ložisek a delší mazací intervaly. Za účelem zvýšení hustoty výkonu doznala zlepšení i konstrukce vinutí. Společnost ABB vyvinula nové, vysoce přesné nástroje pro výrobu vinutí s cílem zajistit optimální využití aktivního materiálu.

Flexibilní a zároveň robustní konstrukce

Celá konstrukce motoru je flexibilní, což nabízí úplně nové možnosti volby při instalaci. Všechny součásti nacházející se vně konstrukce lze instalovat v ideální poloze. Hlavní svorkovnici a pomocnou svorkovnici lze podle potřeby namontovat na kteroukoli stranu či kterýkoli konec motoru. Tentýž motor lze tak používat na různých místech a pro různé účely, což je v mnoha případech ekonomicky výhodné.

Využití konstrukčních materiálů bylo optimalizováno pomocí modelování metodou konečných prvků. Z něj vyplynuly detaily, jako například širší patky a menší rám, které vytvářejí velmi pevnou strukturu s minimálními vibracemi a vyhovují všem hlavním mezinárodním normám. V konečném výsledku vznikl velmi spolehlivý motor, který se snadno instaluje, udržuje i provozuje.

Tiskové materiály ABB s.r.o. 
www.abb.cz