Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

NXR - zcela nová koncepce ABB motoru s žebrovým chlazením

19.05.2014 | |

ABB, přední společnost v oblasti energetiky a automatizace, představila nový vysokonapěťový motor s žebrovým chlazením, který se vyznačuje malými rozměry, vysokým měrným výkonem, vysokou spolehlivostí a snadnou údržbou. Motor je výsledkem využití bohatého know-how společnosti ABB a snahy dosáhnout nízkých celkových provozních nákladů. Motor je přesně vyladěný díky optimálnímu využití materiálu, lepšímu proudění vzduchu a inovativní konstrukci.

Tato nová generace motorů s označením NXR navazuje na osvědčenou řadu HXR a nastavuje novou laťku v kategorii motorů s žebrovým chlazením. Nabízí nejen vyšší výkon při stejné velikosti kostry, ale také vyšší výkon na kilogram hmotnosti. Provozní teplota motoru je vyváženější, což prodlužuje interval mezi potřebnými servisními zásahy.

„Je potěšující, že náš motor nejen disponuje vyšším výkonem, ale také obsahuje více know-how na kilogram hmotnosti než všechny předcházející typy motorů s žebrovým chlazením,“ uvádí Thomas Ek, produktový manažer pro vysokonapěťové motory ABB. „Byl to významný inženýrský úkol, při němž jsme důkladně promýšleli celý životní cyklus motoru se všemi jeho podrobnostmi.“ Nové motory obohacují stávající řadu vysokonapěťových motorů ABB s žebrovým chlazením novou konstrukcí a novými technologiemi. Výsledkem jsou převratné parametry navenek i uvnitř.

Lepší vnitřní i vnější chladicí systém
„Výrazně se zlepšilo chlazení, a to jo jak uvnitř, tak i vně motoru,“ vysvětluje Karita Forss, produktová manažerka pro vysokonapěťové indukční motory ABB. „Při výzkumu proudění vzduchu a zkoumání různých chladicích mechanismů jsme využili dynamiku chladicího media a mohu říci, že neexistuje jediný prvek, který bychom v našem motoru neoptimalizovali.“

Maximálně byla zvětšena plocha chladicího povrchu a tvar, velikost i umístění chladicích žeber jsou nyní zcela optimální. Při optimalizaci konstrukce se dbalo i na nejrůznější přídavná zařízení vně konstrukce motoru: vnější chladicí vzduch může kolem motoru volně proudit za každé situace, i pokud jsou k základní konstrukci přidána další zařízení.

Montáž doplňků na motory je velmi jednoduchá díky připraveným montážním bodům po stranách motoru. K dispozici je široká řada standardních doplňků, včetně zařízení pro sledování stavu ABB MACHsense-P a ABB MACHsense-R. Mnohé technické detaily, jako oválné montážní otvory v širších patkách a kabelová lišta pro pomocnou elektroinstalaci, usnadňují montáž a dosažení dokonalého výsledku.

Snazší servis a delší využití

Nové motory umožňují snadný servis a monitorování provozu. Jejich konstrukce umožňuje snadný přístup ke všem součástem, které je třeba udržovat, i rychlou výměnu maziv. Vinutí a ložiska lze kontrolovat endoskopem bez nutnosti demontáže ložiskových štítů. Zařízení pro sledování stavu ABB MACHsense-P a ABB MACHsense-R lze snadno namontovat na předem stanovené upevňovací body na motoru. To usnadňuje údržbu motorů a snižuje náklady vznikající v době, kdy je motor vyřazen z provozu.

Provozní teplota uvnitř motoru je dobře vyvážená mezi přední a zadní stranou motoru, což má za následek delší životnost ložisek a delší mazací intervaly. Za účelem zvýšení hustoty výkonu doznala zlepšení i konstrukce vinutí. Společnost ABB vyvinula nové, vysoce přesné nástroje pro výrobu vinutí s cílem zajistit optimální využití aktivního materiálu.

Flexibilní a zároveň robustní konstrukce

Celá konstrukce motoru je flexibilní, což nabízí úplně nové možnosti volby při instalaci. Všechny součásti nacházející se vně konstrukce lze instalovat v ideální poloze. Hlavní svorkovnici a pomocnou svorkovnici lze podle potřeby namontovat na kteroukoli stranu či kterýkoli konec motoru. Tentýž motor lze tak používat na různých místech a pro různé účely, což je v mnoha případech ekonomicky výhodné.

Využití konstrukčních materiálů bylo optimalizováno pomocí modelování metodou konečných prvků. Z něj vyplynuly detaily, jako například širší patky a menší rám, které vytvářejí velmi pevnou strukturu s minimálními vibracemi a vyhovují všem hlavním mezinárodním normám. V konečném výsledku vznikl velmi spolehlivý motor, který se snadno instaluje, udržuje i provozuje.

Tiskové materiály ABB s.r.o. 
www.abb.cz