Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo
tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Aktuality

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 se bude konat souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 14. Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 nabídne vše, co lze ze dřeva vyrobit, moderní technologie,…

Výstava Národního technického muzea Pražské vzorkové veletrhy Výstava „Pražské vzorkové veletrhy“, která je součástí projektu k oslavě výročí republiky…

Více aktualit

Nový Blue e+ chiller od Rittalu

16.11.2017 | Rittal, spol. s r. o. | www.rittal.cz

Přesná regulace a účinné chlazení
Teplota chladicího média v obráběcích strojích musí být velmi přesně regulována tak, aby byla zajištěna velká přesnost obrábění. Systém chlazení musí být také energeticky účinný, všestranný, spolehlivý a snadno udržovatelný. Společnost Rittal tyto požadavky zohlednila při vývoji zcela nové generace chladičů kapaliny Blue e+ (obr. 1). Výsledkem je systém chlazení kapaliny pro zpracovatelský průmysl a strojírenství, který nastavuje nový tržní standard.

Chlazení představuje až 15 % celkové spotřeby obráběcího stroje. Množství použité energie je tak velké proto, že teplota chladicího média musí být velmi přesně řízena, s maximální hysterezí pouhých 0,5 K. Větší kolísání teploty by vedlo k nepřesnostem obrábění v důsledku teplotní roztažnosti součástí. U běžných chladičů kapalin je možné potřebné přesnosti chlazení kapaliny dosáhnout použitím systému hot gas bypass (přepouštění horkých par chladiva na vstup do výparníku chladiče), který sice zvýší přesnost regulace teploty kapaliny, ovšem za cenu maření chladicího výkonu a tím i elektrické energie.

 Nová generace chillerů Blue e+ Rittal
Obr. 1. Nová generace chillerů Blue e+

Aby bylo dosaženo potřebné přesnosti teplot při současném splnění požadavků na velkou energetickou účinnost, uvádí společnost Rittal na trh novou generaci chillerů Blue e+, která znamená obrovský skok v oblasti energetické účinnosti. Míru energetické účinnosti pro chlazení určuje koeficient EER, což je poměr chladicího výkonu ke spotřebované elektrické energii. Běžné chladiče kapalin se systémem hot gas bypass mají EER 1, zatímco s novou generací Blue e+ je možné dosáhnout EER 3. Základem pro docílení tohoto vysokého stupně energetické účinnosti je kompresor s regulací otáček. Namísto toho, aby chladicí kompresor pracoval na plný výkon a zmařil velkou část chladicího výkonu jako u systému hot gas bypass, stejnosměrný invertorem řízený chladicí kompresor může poskytnout chladicí výkon přesně podle potřeby. Tím se sníží hystereze, aniž by byl zbytečně zmařen chladicí výkon.

Úspora energie až 70 %

Pro pohon kompresorů používá společnost Rittal stejnosměrné synchronní motory, které ve většině provozních oblastí dosahují lepší účinnosti než tradiční střídavé asynchronní motory. Invertor ve spojení s DC radiálními ventilátory a elektronický expanzní ventil umožňují řídit otáčky těchto motorů s velkou přesností, což znamená, že chillery Blue e+ pracují vždy v optimálním výkonu. Díky inovativnímu použití této technologie pohonů a regulace se spoří energie až o 70 % více energie ve srovnání s chladiči s regulací pomocí systému hot gas bypass. Vzhledem k tomu, že motory jsou zřídka zapínány a vypínány, mají také delší životnost.

Další inovací, kterou společnost Rittal používá v nových chladičích, jsou mikrokanálky ve výměnících tepla. Větší teplosměnná plocha vzhledem ke sdílení tepla mezi chladivem a chladicí kapalinou umožňuje zmenšit množství chladiva až o 55 %.


Obr. 2. Nové možnosti komunikace s chillery Blue e+

Tři flexibilní výkonové třídy

Nové chillery se budou vyrábět ve třech výkonových třídách se jmenovitými chladicími výkony 2,5, 4 a 6 kW při teplotě kapaliny 18 °C a teplotě okolí 32 °C. Tyto hodnoty odpovídají 100% výkonu chladiče – invertor řídí chladicí výkon podle potřeby v rozsahu 20 až 100 % jmenovitého chladicího výkonu. Chillery jsou velmi flexibilní a smějí se používat při okolních teplotách od –5 do +50 °C. K dispozici jsou různé předem nastavené doplňkové balíčky, např. s výkonnějším čerpadlem, s čerpadlem řízeným invertorem, úprava chilleru pro venkovní použití (až do –20 °C), úprava pro chlazení oleje, integrovaný freecooling (hybridní provoz) nebo integrovaný ohřívač pro nastavení minimální teploty média.

Koncepce inteligentní regulace

Ovládací panel s dotykovým displejem zobrazuje všechny zprávy jako jednoduchý text. Je rovněž možné používat aplikaci Blue e+ pro mobilní telefony, kterou již využívají chladicí jednotky Blue e+. Tato aplikace komunikuje s jednotkami pomocí NFC, což umožňuje bezdrátový přenos důležitých informací a usnadňuje práci, zvláště když je nutné konfigurovat více chladicích jednotek najednou (obr. 2).

Také parametrizační a diagnostický software RiDiag III lze použít s chillery Blue e+. Tento software komunikuje s chillery přes USB port a v budoucnu to bude možné i prostřednictvím různých síťových protokolů s využitím komunikačních modulů.

Mezinárodní použití usnadňují také certifikáty cULus Listed, EAC, CCC a GS pro všechny klíčové světové trhy.

Další informace lze nalézt na webových stránkách:
www.rittal.cz
www.friedhelm-loh-group.com


Vyšlo v časopise Elektro č. 11/2017 na straně 39. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.