Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo
tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Druhý ročník e-SALON bude větší a plný premiér čisté mobility Na úspěšnou premiéru e-SALON v roce 2018 naváže na výstavišti PVA v Praze Letňanech jeho…

FOR ARCH oslavil třicetiny! Největší stavební veletrh v ČR nemá konkurenci Stovky vystavovatelů napříč obory, tisíce spokojených návštěvníků, desítky novinek a…

Více aktualit

NOARK přichází s výrobky pro infrastrukturu elektromobility

11.06.2019 | Noark Electric Europe, s. r. o. | www.noark.cz

Jednou z největších překážek pro větší rozšíření elektrických vozidel s akumulátorem je nedostatečná a nerovnoměrně rozložená síť nabíjecích stanic. V podstatě každý majitel elektromobilu musí při nabíjení svého vozidla často improvizovat.

Jedním z ideálních řešení je instalovat nabíjecí stanici ve vlastní garáži. Vlastní nabíjecí stanice má několik zásadních výhod:
– instalace je obvykle nepříliš drahá,
– bezpečnostní rizika instalace a používání domácí nabíječky jsou velmi nízká,
– nabíjení elektromobilu je dostupné v kteroukoliv dobu,
– je možné nastavit velikost nabíjecího proudu a tím ovlivnit dobu nabíjení,
– napomáhá spotřebovávat elektrickou energii efektivně a energeticky nejúsporněji.

Nástěnná nabíjecí stanice pro elektromobily Ex9EV
Obr. 1. Nástěnná nabíjecí stanice pro elektromobily Ex9EV

Společnost NOARK, dodavatel elektrických přístrojů pro nízké napětí, nyní může dodat univerzální a dostupnou řadu nástěnných nabíječek Ex9EV, vhodných pro všechna elektrická vozidla (obr. 1). Nabíječku lze připojit do běžné jednofázové i třífázové sítě. Třífázové připojení výrazně zkracuje dobu nabíjení. Nabíječky se odlišují podle velikosti dodávaného proudu; ten může být od 10 do 32 A. Součástí vybavení je i kabel o délce 5 m s některým ze dvou nejrozšířenějších typů konektorů – buď Typ 1, v současnosti už méně používaný konektor standardu „yazaki“, nebo čím dál běžnější Typ 2, známý také pod názvem „mennekes“.

Akumulátorové baterie v elektrických vozidlech jsou zdrojem stejnosměrného proudu; když jsou nabité, může unikat zbytkový proud. K eliminaci tohoto jevu je pro všechny typy nabíjecích stanic doporučeno instalovat jistič zbytkového proudu (RCCB – Residual Current Circuit Breaker) typu B. Zatímco většina výrobců tento požadavek řeší dodatečným připojením RCCB k nabíječce, v nabíječce Ex9EV od společnosti NOARK je již přímo zabudovaný její vlastní jistič typu B (obr. 2), čímž se maximalizuje bezpečnost a spolehlivost provozu.

Proudový chránič typu B Ex9LB63
Obr. 2. Proudový chránič typu B Ex9LB63

Jako doplněk k nabíječkám NOARK dodává společnost novou řadu šesti nabíjecích kabelů (obr. 3). Jsou navrženy k nabíjení elektromobilů z jednofázových (230 V) a třífázových (400 V) zásuvek. Všechny kabely jsou vybaveny jističem zbytkového proudu typu B a umožňují monitorovat teplotu spínacích prvků a konektorů a také přepětí a podpětí.

Všechny tyto kabely mohou přenést nabíjecí proud nastavený v rozsahu mezi 8 a 32 A. Podle typu elektromobilu jsou vybaveny konektory typu 1 nebo typu 2, a jsou tedy vhodné pro všechny elektromobily na světovém trhu.

Obr. 3. Nabíjecí kabely pro elektromobily Ex9EVC
Obr. 3. Nabíjecí kabely pro elektromobily Ex9EVC

Mezi nové produkty, které spolu s nabíjecími stanicemi a nabíjecími kabely patří k infrastruktuře elektromobility, jsou samostatné jističe zbytkového proudu typu B s označením Ex9LB63. Tyto jističe jsou vhodné pro různé aplikace v domácnostech i v průmyslu, kde se používají měniče frekvence, fotovoltaické elektrárny, nabíječky elektromobilů nebo jiná podobná zařízení. Jistič typu B zajišťuje citlivost na zbytkový proud různých průběhů – střídavý, stejnosměrný pulzující nebo hladký a vysokofrekvenční až do 1 kHz.

Tab. 1. Doba nabíjení pro nejpopulárnější značky elektromobilů

Důležitou výhodou přístroje Ex9LB63 je to, že je elektronický, nikoliv elektromagnetický. To jednak umožňuje přesněji měřit zbytkový proud, což vede k omezení počtu výpadků, jednak jistič neovlivňuje chráněná zařízení magnetickým polem. Proto není pro uvedená zařízení stanovena periodická revize, nicméně jsou vyžadovány pravidelné kontroly v souladu s místními zákony a předpisy. Výrobce doporučuje přezkoušet zařízení každých šest měsíců při běžném používání, popř. jednou za měsíc při používání v náročných podmínkách.


Vyšlo v časopise Elektro č. 6/2019 na straně 40. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.