Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo
tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

E.ON otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici elektromobilů v ČR. Auto dobije za deset minut Společnost E.ON otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí…

Společnost ABB jmenovala generálním ředitelem Björna Rosengrena Představenstvo společnosti ABB jednohlasně jmenovalo Björna Rosengrena generálním…

Studentské formule ČVUT v Praze přivezly z Mostu zlatou a stříbrnou medaili Ve dnech 13. až 17. srpna se na polygonu u Autodromu Most konal mezinárodní závod…

Více aktualit

NOARK přichází s výrobky pro infrastrukturu elektromobility

11.06.2019 | Noark Electric Europe, s. r. o. | www.noark.cz

Jednou z největších překážek pro větší rozšíření elektrických vozidel s akumulátorem je nedostatečná a nerovnoměrně rozložená síť nabíjecích stanic. V podstatě každý majitel elektromobilu musí při nabíjení svého vozidla často improvizovat.

Jedním z ideálních řešení je instalovat nabíjecí stanici ve vlastní garáži. Vlastní nabíjecí stanice má několik zásadních výhod:
– instalace je obvykle nepříliš drahá,
– bezpečnostní rizika instalace a používání domácí nabíječky jsou velmi nízká,
– nabíjení elektromobilu je dostupné v kteroukoliv dobu,
– je možné nastavit velikost nabíjecího proudu a tím ovlivnit dobu nabíjení,
– napomáhá spotřebovávat elektrickou energii efektivně a energeticky nejúsporněji.

Nástěnná nabíjecí stanice pro elektromobily Ex9EV
Obr. 1. Nástěnná nabíjecí stanice pro elektromobily Ex9EV

Společnost NOARK, dodavatel elektrických přístrojů pro nízké napětí, nyní může dodat univerzální a dostupnou řadu nástěnných nabíječek Ex9EV, vhodných pro všechna elektrická vozidla (obr. 1). Nabíječku lze připojit do běžné jednofázové i třífázové sítě. Třífázové připojení výrazně zkracuje dobu nabíjení. Nabíječky se odlišují podle velikosti dodávaného proudu; ten může být od 10 do 32 A. Součástí vybavení je i kabel o délce 5 m s některým ze dvou nejrozšířenějších typů konektorů – buď Typ 1, v současnosti už méně používaný konektor standardu „yazaki“, nebo čím dál běžnější Typ 2, známý také pod názvem „mennekes“.

Akumulátorové baterie v elektrických vozidlech jsou zdrojem stejnosměrného proudu; když jsou nabité, může unikat zbytkový proud. K eliminaci tohoto jevu je pro všechny typy nabíjecích stanic doporučeno instalovat jistič zbytkového proudu (RCCB – Residual Current Circuit Breaker) typu B. Zatímco většina výrobců tento požadavek řeší dodatečným připojením RCCB k nabíječce, v nabíječce Ex9EV od společnosti NOARK je již přímo zabudovaný její vlastní jistič typu B (obr. 2), čímž se maximalizuje bezpečnost a spolehlivost provozu.

Proudový chránič typu B Ex9LB63
Obr. 2. Proudový chránič typu B Ex9LB63

Jako doplněk k nabíječkám NOARK dodává společnost novou řadu šesti nabíjecích kabelů (obr. 3). Jsou navrženy k nabíjení elektromobilů z jednofázových (230 V) a třífázových (400 V) zásuvek. Všechny kabely jsou vybaveny jističem zbytkového proudu typu B a umožňují monitorovat teplotu spínacích prvků a konektorů a také přepětí a podpětí.

Všechny tyto kabely mohou přenést nabíjecí proud nastavený v rozsahu mezi 8 a 32 A. Podle typu elektromobilu jsou vybaveny konektory typu 1 nebo typu 2, a jsou tedy vhodné pro všechny elektromobily na světovém trhu.

Obr. 3. Nabíjecí kabely pro elektromobily Ex9EVC
Obr. 3. Nabíjecí kabely pro elektromobily Ex9EVC

Mezi nové produkty, které spolu s nabíjecími stanicemi a nabíjecími kabely patří k infrastruktuře elektromobility, jsou samostatné jističe zbytkového proudu typu B s označením Ex9LB63. Tyto jističe jsou vhodné pro různé aplikace v domácnostech i v průmyslu, kde se používají měniče frekvence, fotovoltaické elektrárny, nabíječky elektromobilů nebo jiná podobná zařízení. Jistič typu B zajišťuje citlivost na zbytkový proud různých průběhů – střídavý, stejnosměrný pulzující nebo hladký a vysokofrekvenční až do 1 kHz.

Tab. 1. Doba nabíjení pro nejpopulárnější značky elektromobilů

Důležitou výhodou přístroje Ex9LB63 je to, že je elektronický, nikoliv elektromagnetický. To jednak umožňuje přesněji měřit zbytkový proud, což vede k omezení počtu výpadků, jednak jistič neovlivňuje chráněná zařízení magnetickým polem. Proto není pro uvedená zařízení stanovena periodická revize, nicméně jsou vyžadovány pravidelné kontroly v souladu s místními zákony a předpisy. Výrobce doporučuje přezkoušet zařízení každých šest měsíců při běžném používání, popř. jednou za měsíc při používání v náročných podmínkách.


Vyšlo v časopise Elektro č. 6/2019 na straně 40. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.