Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo
tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Druhý ročník e-SALON bude větší a plný premiér čisté mobility Na úspěšnou premiéru e-SALON v roce 2018 naváže na výstavišti PVA v Praze Letňanech jeho…

FOR ARCH oslavil třicetiny! Největší stavební veletrh v ČR nemá konkurenci Stovky vystavovatelů napříč obory, tisíce spokojených návštěvníků, desítky novinek a…

Více aktualit

MHD v Trutnově ve znamení zelené

24.06.2019 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Od února 2019 se cestující v Trutnově vozí v ekologických autobusech

Trutnovská městská hromadná doprava se rozloučila s dieselovými autobusy a od února 2019 má vozový park složený pouze z elektrobusů a autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Celkem sedm nových vozidel nahradilo staré dieselové, a doplnilo tak tři dosavadní autobusy na CNG. Celkově je tedy v provozu deset autobusů, včetně záložních vozidel. Projekt společností Arriva Východní Čechy, ABB a ČEZ ESCO přispívá ke zlepšení životního prostředí a k moderní městské hromadné dopravě.


Obr. 1. Elektrobusy přispějí k ekologičtější dopravě

„Z Trutnova se stal naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ vysvětluje Ivan Adamec, starosta města Trutnova.

Vybrané technické specifikace vozidel

V provozu se od února objevilo celkem sedm nových ekologických autobusů. Z toho jsou čtyři elektrobusy Škoda 26 BB (obr. 1) a tři autobusy SOR NBG 18. „Kratší elektrobusy jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Vedle elektrobusů jsme nasadili ještě trojici kloubových autobusů na zemní plyn,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva společnosti Arriva Východní Čechy, a doplňuje: „Cestujícím tak nabízíme příjemné cestování v nízkopodlažních klimatizovaných a ekologických autobusech vybavených moderním odbavovacím systémem s možností bezhotovostní platby bezkontaktní bankovní kartou.“ V Trutnově po uvedení vozidel do provozu dál jezdí celkem šest vozidel na CNG a čtyři elektrobusy.


Obr. 2. Dobíjení zajistí mimo jiné první 150 kW dobíječka v ČR

Jak probíhá nabíjení elektrobusů?

Dobíjení elektrobusů zajišťuje jedna rychlodobíjecí stanice dodaná společností ČEZ ESCO a čtveřice běžných dobíjecích stanic Škoda. Energie na provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy je zajištěna přímým napojením na Elektrárnu Poříčí ze Skupiny ČEZ. Připojení dobíjecích stanic, dodávku rozvodů a další navazující služby bude zajišťovat společnost ČEZ ESCO. „Vedle rozvodů pro kompletní pětici dobíjecích stanic zajišťujeme jejich servis a provozování po dobu pěti let, včetně služby Next Business Day, tedy zprovoznění stanice v co nejkratším čase, jestliže by došlo k poruše. Počítáme také se sběrem naměřených dat a vyhodnocováním provozu celého systému. Zařídili jsme klientovi rovněž vše kolem financování naší dodávky,“ doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Obr. 3. Trutnovská flotila ekologických autobusů
Obr. 3. Trutnovská flotila ekologických autobusů se rozrostla

Unikátem celého řešení je první tuzemská instalace rychlodobíjecí stanice ABB umožňující nabíjení o výkonu až 150 kW (obr. 2). Tato stanice je schopná doplnit většinu kapacity baterií elektrobusu za několik desítek minut. Navíc je doplněna množstvím prvků v oblasti konektivity, včetně dálkového monitorování, řízení, diagnostiky a aktualizace softwaru. „Nejmodernější nabíjecí stanice ABB má významné přínosy pro provozovatele veřejné dopravy v Trutnově i v dalších městech, která hodlají zavést ekologickou veřejnou dopravu. O nabíjecí technologii založenou na mezinárodních normách projevilo zájem již několik měst v České republice. Na přání zákazníka může ABB rovněž nabídnout krátkodobý pilotní projekt. V jeho rámci si zákazníci vyzkouší nabíjecí zařízení na konkrétní dopravní lince a na základě tohoto zkušebního provozu vyhodnotí technické i společenské přínosy řešení ABB. Jsme přesvědčeni, že naše technologie významně přispějí k lepšímu životu obyvatel měst,“ uvedla Tanja Vainio, generální ředitelka ABB ČR.


ABB je technologický lídr a průkopník s rozsáhlou nabídkou výrobků, služeb a řešení pro digitální průmysl. V návaznosti na více než 130letou tradici inovací nyní společnost ABB stojí v čele digitalizace průmyslu, podporována čtyřmi obchodními jednotkami s vedoucím postavením na trhu a výraznou orientací na zákazníka (Elektrotechnické výrobky, Průmyslová automatizace, Pohony, Robotika a Automatizace) a společnou digitální platformou ABB Ability™. Současná obchodní jednotka Energetika se v roce 2020 spojí se společností Hitachi. ABB působí ve více než 100 státech a má přibližně 147 000 zaměstnanců.


Vyšlo v časopise Elektro č. 6/2019 na straně 20. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.