Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Mastodont z dolů

22.06.2015 | SIEMENS | www.siemens.cz

Největší tvor, jaký kdy žil na naší planetě, je plejtvák obrovský s hmotností až 200 tun. Těchto rozměrů dosahuje díky tomu, že nikdy neopustil vodní prostředí a jeho rozměry tak nejsou limitovány nosností kostry, která by ho musela nést na souši. I přesto však dnes již existuje jednoduchý způsob, jak by se takový plejtvák mohl pohybovat po pevné zemi – stačí ho naložit na korbu nákladního automobilu BelAZ 75710.

Rodinný dům na kolech

Nový BelAZ patří mezi takzvané dampry neboli sklápěcí nákladní vozy, které se hojně využívají například ve stavebnictví, zejména však v povrchových dolech, kde převážejí ohromná množství vytěženého materiálu. Z toho důvodu důlní dampry dosahují nevídaných rozměrů napříč celým automobilovým průmyslem. Nově představený model není v tomto ohledu žádnou výjimkou a s dvaceti metry na délku, deseti na šířku a osmi na výšku je dokonce největším nákladním vozem na světě. Hmotnost celého kolosu dosahuje 360 tun a může uvést až 450 tun nákladu, což by tedy stačilo na přepravu dvou plejtváků a ještě by zůstala pořádná rezerva. Není proto divu, že je stroj dokonce uveden v Guinnessově knize rekordů.

Uvést do pohybu masu oceli, která dosahuje rozměrů většího rodinného domu, není ovšem nic snadného. Pohon náklaďáku proto obstarává systém vyvinutý konstruktéry společnosti Siemens tvořený čtveřicí elektromotorů, dvěma generátory a dvěma dieselovými motory. 

Těžkotonážní atlet

Systém pracuje tak, že dieselové motory, z nichž každý dosahuje výkonu 1 700 kW, pohánějí generátory, které elektřinou zásobují elektrické motory. Každý z elektromotorů pak pohání jedno kolo, díky čemuž vůz získává, i přes svoji velikost, překvapivě dobrou ovladatelnost. Kolos také nabízí možnost pokračovat v jízdě i v případě poruchy jednoho z motorů.

Aby celý stroj mohl jezdit v drsném terénu povrchových dolů bez rizika uváznutí, jsou opět všechna čtyři kola vybavena hydraulickým řízením. Velikostí stroje není příliš limitována ani jeho maximální rychlost, která u prázdného vozu může dosáhnout až 64 km/h.

Tiskové materiály Siemens

 Dumper BelAZ 75710Ač to může působit paradoxně, jedním z hlavních důvodů pro konstrukci takto rozměrných nákladních vozů jsou požadavky na ochranu životního prostředí. Na přepravu daného množství materiálu spotřebuje velký dampr méně paliva, než dva menší, což je výhodné jak z ekologického hlediska, tak i z hlediska provozních nákladů. 

Dumper BelAZ 75710
Jednou z největších potíží při konstrukci vozu byla omezená nosnost pneumatik, která odpovídá „pouhým“ sto tunám na pneumatiku. Každé kolo je proto osazeno dvojicí čtyřmetrových pneumatik, hmotnost naloženého dampru tak může dosáhnout zhruba 800 tun.

Siemens, s. r. o.

Siemens, s. r. o.
Siemensova 1
Praha 5
155 00
www.siemens.cz