Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2019 vyšlo
tiskem 16. 1. 2019. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2019. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Elektricky vodivá lepidla pro elektrotechniku
Smart Cities (6. část)

Aktuality

Personální inzerce Společnost AZ Elektrostav, a.s., z Nymburka, a její dceřiná společnost ELTRAF, a.s., se…

Fórum automatizace 2019 ukáže perspektivy a úskalí digitalizace Cesta k digitalizaci v průmyslu, infrastruktuře, dopravě a dalších oborech může být i…

Ing. Martin Durčák zvolen předsedou představenstva ČEPS, a.s. Představenstvo společnosti ČEPS zvolilo na svém mimořádném zasedání předsedou…

ČEZ Distribuce se cvičně bránila kybernetickému útoku Hrozba kybernetických útoků je v poslední době stále častěji skloňované téma. Hned…

Soutěž Taxify Self-Driving Fleet Optimization Challenge V soutěži, kterou na jaře letošního roku vyhlásila společnost Taxify a Robotex…

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Více aktualit

Kamiony s pantografem

03.07.2012 | |

Elektrický pohon je dnes v automobilovém průmyslu jedním z nejskloňovanějších termínů. Není divu. Klasické spalovací motory pohánějí auta již téměř 130 let, a byť se za tu dobu změnily k nepoznání, své předky přeci jen nezapřou. Jejich účinnost se totiž stále pohybuje maximálně kolem 30 % a podle odhadů mají v Evropské unii na svědomí zhruba jednu pětinu emisí oxidu uhličitého. Vozy poháněné elektřinou se tak opět začínají rozmáhat - podobně, jako na začátku minulého století. Tehdy díky svému tichému chodu a nulovým zplodinám představovaly pro vozy se spalovacími motory vážnou konkurenci. Nakonec je však poslala na vedlejší kolej malá výdrž baterií, která prakticky znemožňovala jejich použití v běžném provozu.

S tímto problémem se elektromobily potýkají i dnes, nicméně v podstatně menší míře. Většina vozů s bateriemi zvládne na jedno nabití ujet přes sto kilometrů, což sice nestačí na delší cestování, ale na dojíždění do práce už většinou ano. Elektrické osobní vozy v současnosti figurují v nabídce většiny automobilek.

V běžném provozu se hybridní kamion od ostatních nijak neliší. Jakmile ale senzory detekují trolejové vedení, vysune se ze střechy pantografový sběrač proudu.

Emise ovšem neprodukují pouze osobní vozy, ale z nemalé části i nákladní automobily a kamiony. U nich je však situace podstatně složitější. Stávající elektromobily jsou vesměs koncipovány jako menší auta určená primárně pro jízdu na kratší vzdálenosti a počítá se u nich s častým dobíjením. Díky tomu mohou být vybaveny relativně malými bateriemi. Aby však mohl kamion na elektrický pohon přepravovat tuny nákladu napříč zeměmi, musel by být vybaven rozměrnými a těžkými bateriemi. Konstruktéři společnosti Siemens proto představili řešení, které problém řeší z druhé strany. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, jednoduše si ji za jízdy odeberou přímo ze sítě.

Koncept zvaný eHighway je založen na kombinaci využití hybridního pohonu vozu a elektrifikované komunikace. Hybridní kamion má kromě klasického dieselového motoru ještě generátor a elektrický motor. Pohon obstarává vždy elektrický motor, jemuž při běžné jízdě dodává energii dieselový motor s generátorem. Dieselový motor může díky tomu stabilně pracovat na nejefektivnějších otáčkách a s malou spotřebou paliva. Jiná situace nastane, pokud se kamion dostane na elektrifikovanou komunikaci. Samotná elektrifikace je realizována pomocí trolejového vedení, které se podobá tomu pro tramvaje či trolejbusy. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, automaticky se ze střechy vozu vysune pantografový sběrač proudu, jenž se na vedení připojí. Od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu.

http://www.siemens.cz/inovace