Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo
tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Šedesátý MSV bude největší za poslední dekádu Jubilejní 60. ročník MSV ukáže špičkové technologie a to nejlepší z historie i…

Studentská konference VĚDĚNÍ MLADÝM Univerzita Pardubice ve spolupráci se studenty Universitas zve zejména středoškolské…

Více aktualit

Kamiony s pantografem

03.07.2012 | |

Elektrický pohon je dnes v automobilovém průmyslu jedním z nejskloňovanějších termínů. Není divu. Klasické spalovací motory pohánějí auta již téměř 130 let, a byť se za tu dobu změnily k nepoznání, své předky přeci jen nezapřou. Jejich účinnost se totiž stále pohybuje maximálně kolem 30 % a podle odhadů mají v Evropské unii na svědomí zhruba jednu pětinu emisí oxidu uhličitého. Vozy poháněné elektřinou se tak opět začínají rozmáhat - podobně, jako na začátku minulého století. Tehdy díky svému tichému chodu a nulovým zplodinám představovaly pro vozy se spalovacími motory vážnou konkurenci. Nakonec je však poslala na vedlejší kolej malá výdrž baterií, která prakticky znemožňovala jejich použití v běžném provozu.

S tímto problémem se elektromobily potýkají i dnes, nicméně v podstatně menší míře. Většina vozů s bateriemi zvládne na jedno nabití ujet přes sto kilometrů, což sice nestačí na delší cestování, ale na dojíždění do práce už většinou ano. Elektrické osobní vozy v současnosti figurují v nabídce většiny automobilek.

V běžném provozu se hybridní kamion od ostatních nijak neliší. Jakmile ale senzory detekují trolejové vedení, vysune se ze střechy pantografový sběrač proudu.

Emise ovšem neprodukují pouze osobní vozy, ale z nemalé části i nákladní automobily a kamiony. U nich je však situace podstatně složitější. Stávající elektromobily jsou vesměs koncipovány jako menší auta určená primárně pro jízdu na kratší vzdálenosti a počítá se u nich s častým dobíjením. Díky tomu mohou být vybaveny relativně malými bateriemi. Aby však mohl kamion na elektrický pohon přepravovat tuny nákladu napříč zeměmi, musel by být vybaven rozměrnými a těžkými bateriemi. Konstruktéři společnosti Siemens proto představili řešení, které problém řeší z druhé strany. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, jednoduše si ji za jízdy odeberou přímo ze sítě.

Koncept zvaný eHighway je založen na kombinaci využití hybridního pohonu vozu a elektrifikované komunikace. Hybridní kamion má kromě klasického dieselového motoru ještě generátor a elektrický motor. Pohon obstarává vždy elektrický motor, jemuž při běžné jízdě dodává energii dieselový motor s generátorem. Dieselový motor může díky tomu stabilně pracovat na nejefektivnějších otáčkách a s malou spotřebou paliva. Jiná situace nastane, pokud se kamion dostane na elektrifikovanou komunikaci. Samotná elektrifikace je realizována pomocí trolejového vedení, které se podobá tomu pro tramvaje či trolejbusy. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, automaticky se ze střechy vozu vysune pantografový sběrač proudu, jenž se na vedení připojí. Od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu.

http://www.siemens.cz/inovace