Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo
tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Aktuality

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Více aktualit

Kamiony s pantografem

03.07.2012 | |

Elektrický pohon je dnes v automobilovém průmyslu jedním z nejskloňovanějších termínů. Není divu. Klasické spalovací motory pohánějí auta již téměř 130 let, a byť se za tu dobu změnily k nepoznání, své předky přeci jen nezapřou. Jejich účinnost se totiž stále pohybuje maximálně kolem 30 % a podle odhadů mají v Evropské unii na svědomí zhruba jednu pětinu emisí oxidu uhličitého. Vozy poháněné elektřinou se tak opět začínají rozmáhat - podobně, jako na začátku minulého století. Tehdy díky svému tichému chodu a nulovým zplodinám představovaly pro vozy se spalovacími motory vážnou konkurenci. Nakonec je však poslala na vedlejší kolej malá výdrž baterií, která prakticky znemožňovala jejich použití v běžném provozu.

S tímto problémem se elektromobily potýkají i dnes, nicméně v podstatně menší míře. Většina vozů s bateriemi zvládne na jedno nabití ujet přes sto kilometrů, což sice nestačí na delší cestování, ale na dojíždění do práce už většinou ano. Elektrické osobní vozy v současnosti figurují v nabídce většiny automobilek.

V běžném provozu se hybridní kamion od ostatních nijak neliší. Jakmile ale senzory detekují trolejové vedení, vysune se ze střechy pantografový sběrač proudu.

Emise ovšem neprodukují pouze osobní vozy, ale z nemalé části i nákladní automobily a kamiony. U nich je však situace podstatně složitější. Stávající elektromobily jsou vesměs koncipovány jako menší auta určená primárně pro jízdu na kratší vzdálenosti a počítá se u nich s častým dobíjením. Díky tomu mohou být vybaveny relativně malými bateriemi. Aby však mohl kamion na elektrický pohon přepravovat tuny nákladu napříč zeměmi, musel by být vybaven rozměrnými a těžkými bateriemi. Konstruktéři společnosti Siemens proto představili řešení, které problém řeší z druhé strany. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, jednoduše si ji za jízdy odeberou přímo ze sítě.

Koncept zvaný eHighway je založen na kombinaci využití hybridního pohonu vozu a elektrifikované komunikace. Hybridní kamion má kromě klasického dieselového motoru ještě generátor a elektrický motor. Pohon obstarává vždy elektrický motor, jemuž při běžné jízdě dodává energii dieselový motor s generátorem. Dieselový motor může díky tomu stabilně pracovat na nejefektivnějších otáčkách a s malou spotřebou paliva. Jiná situace nastane, pokud se kamion dostane na elektrifikovanou komunikaci. Samotná elektrifikace je realizována pomocí trolejového vedení, které se podobá tomu pro tramvaje či trolejbusy. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, automaticky se ze střechy vozu vysune pantografový sběrač proudu, jenž se na vedení připojí. Od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu.

http://www.siemens.cz/inovace