Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Více aktualit

Internet na kolech zvyšuje bezpečnost

14.02.2013 | |

Těžko říci, jak bude vypadat doprava za pár desítek let. Možná budou sedět za volanty roboti, možná ani nebudeme jezdit po silnicích, ale jen se vznášet ve vzduchu. Nebo bude i toto vše minulostí a z místa na místo se budeme přepravovat jen pomocí teleportu. Daleká budoucnost je zkrátka otevřená všem možnostem. Tu blízkou si však můžeme aspoň částečně představit díky vědcům společnosti Siemens. Ti na světovém kongresu ITS WorldCongress věnovaném inteligentní dopravě představili svou vizi dopravy budoucnosti, kterou demonstrovali na 45 km dlouhém dálničním úseku ve Vídni.


Podél dálnice bylo nainstalováno na 150 senzorů a 150 kamer, které neustále monitorují dopravní situaci, stav vozovky a počasí. Veškeré podstatné informace, jako je snížená viditelnost, zpomalení jízdního pruhu apod., jsou pak bezdrátově přenášeny do vozů vybavených potřebnou technikou. Řidiče tak nemůže na silnici prakticky nic překvapit a ve srovnání s informačními tabulemi snižuje systém i riziko, že by informace přehlédl.

Cílem vývojářů je vytvořit tzv. internet na kolech – systém, který by umožnil komunikaci nejen mezi vozem a stávajícími či novými dopravními systémy, ale i mezi jednotlivými účastníky provozu navzájem. Vozidla by tak mohla například varovat ostatní řidiče v případě nehody, uzavření vozovky či pouze upozornit na červenou na semaforu. Kromě vyšší bezpečnosti by systém měl přinést i výrazné zefektivnění dopravy – jak z hlediska úspory času, tak spotřeby paliva.

Že tato vize není pouhým sci-fi, dokládá i dopravní systém budovaný v americkém Texasu. Aby se zde neopakovala situace z roku 2008, kdy statisíce lidí prchajících před hurikánem Ike zablokovaly řadu důležitých dopravních tepen v Houstonu, dostává místní infrastruktura výrazně dynamičtější podobu. Semafory zde nemění barvu podle předem daného algoritmu, ale podle aktuální dopravní situace. Senzory zároveň monitorují i přítomnost záchranných vozidel, která jsou na křižovatkách pouštěna přednostně (více jste se o tomto tématu mohli dočíst v článku Zelená vždy a všude, který v rámci seriálu Innovation News vyšel v září 2011).

Ač je Texaský systém založen spíše na pečlivém monitorování dopravní situace, než na komunikaci mezi účastníky dopravy, dokazuje, že dynamicky reagující infrastruktura je cestou k zefektivnění dopravy. Teď už tedy nezbývá než si počkat, kdy bude „internet na kolech“ běžnou výbavou vozů.

Zdroj: www.siemens.cz

Obrázky:
1. Každý s každým. Tak by v budoucnu měla vypadat komunikace prakticky mezi všemi účastníky dopravy
2. Místo aby jen ukázal cestu, bude počítač ve voze upozorňovat i na nebezpečí na silnici, změnu barvy semaforu či sníženou viditelnost.