Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

Internet na kolech zvyšuje bezpečnost

14.02.2013 | |

Těžko říci, jak bude vypadat doprava za pár desítek let. Možná budou sedět za volanty roboti, možná ani nebudeme jezdit po silnicích, ale jen se vznášet ve vzduchu. Nebo bude i toto vše minulostí a z místa na místo se budeme přepravovat jen pomocí teleportu. Daleká budoucnost je zkrátka otevřená všem možnostem. Tu blízkou si však můžeme aspoň částečně představit díky vědcům společnosti Siemens. Ti na světovém kongresu ITS WorldCongress věnovaném inteligentní dopravě představili svou vizi dopravy budoucnosti, kterou demonstrovali na 45 km dlouhém dálničním úseku ve Vídni.


Podél dálnice bylo nainstalováno na 150 senzorů a 150 kamer, které neustále monitorují dopravní situaci, stav vozovky a počasí. Veškeré podstatné informace, jako je snížená viditelnost, zpomalení jízdního pruhu apod., jsou pak bezdrátově přenášeny do vozů vybavených potřebnou technikou. Řidiče tak nemůže na silnici prakticky nic překvapit a ve srovnání s informačními tabulemi snižuje systém i riziko, že by informace přehlédl.

Cílem vývojářů je vytvořit tzv. internet na kolech – systém, který by umožnil komunikaci nejen mezi vozem a stávajícími či novými dopravními systémy, ale i mezi jednotlivými účastníky provozu navzájem. Vozidla by tak mohla například varovat ostatní řidiče v případě nehody, uzavření vozovky či pouze upozornit na červenou na semaforu. Kromě vyšší bezpečnosti by systém měl přinést i výrazné zefektivnění dopravy – jak z hlediska úspory času, tak spotřeby paliva.

Že tato vize není pouhým sci-fi, dokládá i dopravní systém budovaný v americkém Texasu. Aby se zde neopakovala situace z roku 2008, kdy statisíce lidí prchajících před hurikánem Ike zablokovaly řadu důležitých dopravních tepen v Houstonu, dostává místní infrastruktura výrazně dynamičtější podobu. Semafory zde nemění barvu podle předem daného algoritmu, ale podle aktuální dopravní situace. Senzory zároveň monitorují i přítomnost záchranných vozidel, která jsou na křižovatkách pouštěna přednostně (více jste se o tomto tématu mohli dočíst v článku Zelená vždy a všude, který v rámci seriálu Innovation News vyšel v září 2011).

Ač je Texaský systém založen spíše na pečlivém monitorování dopravní situace, než na komunikaci mezi účastníky dopravy, dokazuje, že dynamicky reagující infrastruktura je cestou k zefektivnění dopravy. Teď už tedy nezbývá než si počkat, kdy bude „internet na kolech“ běžnou výbavou vozů.

Zdroj: www.siemens.cz

Obrázky:
1. Každý s každým. Tak by v budoucnu měla vypadat komunikace prakticky mezi všemi účastníky dopravy
2. Místo aby jen ukázal cestu, bude počítač ve voze upozorňovat i na nebezpečí na silnici, změnu barvy semaforu či sníženou viditelnost.