Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Více aktualit

Elektromobilita pronikla i na africký kontinent. Elektrické formule hostila marocká Marrákeš.

21.11.2016 | ČEZ a.s. | www.cez.cz

V sobotu 12. listopadu se jel historicky první závod seriálu Formule E v Africe. Na okruhu v Marrákeši zvítězil Sébastien Buemi z týmu Renault e.dams. Závod byl unikátní i tím, že oficiálně zahájil 22. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP22).

Formule 1 vs. Formule E ČEZPiloti elektrických formulí se o uplynulém víkendu poprvé předjížděli v žáru afrického slunce v Marrákeši. Elektromobilita tak dobývá další kontinent, již pátý, který nabízí velké příležitosti k rozvoji čistých technologií. I když se jednalo o první závod, zájem fanoušků mu rozhodně nechyběl. Pilotům elektrických formulí nadšeně fandilo 7 tisíc lidí.

V sobotu startovalo celkem 10 týmů s dohromady 20 piloty a vítězem závodu se stal opět Sébastien Buemi z týmu Renault e.dams s nejrychlejším časem kola 1:23.663. Piloti elektrických monopostů se potýkali s poměrně ošemetným 2,97 km dlouhým okruhem Moulay El Hassan. Okruh, který hostil letos v květnu i WTTC Race of Morocco (World Touring Car Championship, tj. „Mistrovství světa cestovních vozů“), je hodně úzký a nabídl závodníkům dvanáct zatáček.

„Závody elektrických formulí sledujeme již od jejich první sezóny 2014 – 2015. Známé osobnosti tak unikátním způsobem upozorňují na současné možnosti elektromobility právě v tomto sportu, který je spíše spjatý s burácením benzinových motorů. Je skvělé, jak se za několik posledních let elektromobilita rozšířila,“ komentuje zapojení elektromobility na sportovním poli Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Událost má ještě větší význam z toho důvodu, že se Formule E stala oficiálním partnerem COP22, výroční Klimatické konference OSN. Závod v ulicích marockého Marrákeše tak oficiálně celou konferenci zahájil. CEO seriálu Alejandro Agag uvedl, že Formule E plně chápe výzvy a rizika, které představují změny klimatu, a uvítala možnost stát se součástí nejvýznamnějšího fóra pro řešení problémů souvisejících se změnou klimatu.

Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektrických formulí. Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na něm ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility. Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E – Venturi – herec Leonardo DiCaprio.

Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení. Například aby se formule nabíjely z ekologicky udržitelných zdrojů, bylo vyvinuto několik unikátních generátorů, které k výrobě bezemisní elektřiny využívají zbytkový glycerin z výroby biopaliv. Samotné dobíjení také probíhá před závodem, v průběhu závodu v depu závodníci pouze jednou přesednou z jedné formule do druhé a pokračují v jízdě.

Podpory se elektromobilitě dostává i v České republice. Již od roku 2009 ji rozvíjí největší výrobce elektřiny, Skupina ČEZ. Ve svém projektu /E/Mobilita ČEZ podporuje aktivní využívání elektromobilů především v městské dopravě. Hlavním cílem projektu je vybudování funkční sítě dobíjecích stanic. Spolu s rozšiřováním počtu dobíjecích stanic zažívá v těchto týdnech elektromobilita v České republice první historický milník – registraci tisícího elektromobilu.

/E/Mobilita ČEZ
Víte, že …

  • se letos v období od ledna do listopadu České republice registrovalo 188 nových elektromobilů?
  • v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
  • v 1. pololetí roku 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?
  • pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností)?
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné díky rozšířené nabídce o nové modely vozů s elektrickým pohonem nebo vlivem působení pobídek přímých (veřejná podpora, dotace na pořízení) i nepřímých (zvýhodňování alternativních pohonů např. v městském provozu)?
  • partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?

Tiskové materiály ČEZ