časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Elektřina zadarmo? Neo generadores aneb Černá skříňka je bílá

1. 4. 2014 | |

--- Mgr. Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily CZ, Sedlec-Prčice (1. apríl 2014) ---

Vzhledem k velikému množství otázek, které se nám shromáždily na téma generátoru NEO, rozhodli jsme se zjistit, jak se věci mají. Komunikace s protistranou probíhala velmi pružně (http://neo.sx/generadores.html). Na dotazy k typovému listu, návodu atd. jsme dostávali odpověď, že vše je součástí zařízení a nelze to šířit jinak než pouze se zařízením. Představenstvo sdružení Elektromobily rozhodlo, že to zjistíme pouze tehdy, když zrealizujeme koupi. Po obdržení faktury jsme sice ještě trochu váhali, ale nakonec jsme odeslali 2 930 dolarů.

Týden napětí byl nekonečný, ale 14. března jsme balík vyzvedli na celnici v Benešově. Finančnímu úřadu jsme doplatili DPH a netrpělivě odjeli zkoumat obsah. Již na celnici bylo zřejmé, že se asi nejedná o podvod, balík neobsahoval žádné zrcátko, ale bílou krabici o hmotnosti opravdu 60 kg. Z krabice vykukoval pouze kabel 5 × 2,5 mm. Návod byl v angličtině, a tak jsme ho nejdříve pečlivě prostudovali. Když jsme přístroj postavili podle návodu na kratší stranu a nechali jej dvě hodiny v této poloze, jak bylo popsáno, začalo se uvnitř něco dít. Slyšeli jsme zvláštní šum. Okamžitě jsme změřili napětí a opravdu ve všech fázích bylo naměřeno téměř přesně 220 V, jak jsme uvedli v objednávce. Po připojení na dosavadní nabíječku vestavěnou ve vozidle (tři jednofázové HP po 3 kW spojené na výstupu tak, aby nabíjely bateriovou sadu 133 V, 400 A.h) jsme byli zklamáni, neboť nabíječky se nerozeběhly. Teprve snížením nastaveného výstupního proudu na řídicí nabíječce na 40 A začaly nabíječky uspokojivě nabíjet. Po dosažení napětí 144 V na bateriích, přestaly nabíječky dodávat proud do akumulátorů tak, jako když byly napájeny z běžné sítě 3× 230 V.

Vzhledem k tomu, že druhý den jsme odjížděli na výstavu Amper do Brna, nebylo více možností zařízení vyzkoušet. Okamžitě po rozjezdu však nabíječky, které byly neustále zapojeny na generátor, počaly dobíjet baterie. Po celou cestu jsme tedy měřili napětí na bateriích, které se pomalu snižovalo především při rychlé jízdě či do stoupání. V Brně se ale napětí během dvou hodin zvýšilo opět na 144 V. Při zkušebních jízdách na výstavišti neměli mnozí řidiči ani tušení, že jedou na volnou energii. Vzhledem k tomu, že jsme ani my nevěděli, jak dlouho bude zařízení fungovat, jej raději jsme o tom moc nemluvili, abychom si později neudělali ostudu.

Nyní máme najeto 2 530 km a zařízení pracuje tak, jak má. Je jedno, jestli je kufr zavřený či vozidlo v podzemní garáži. Samozřejmě, že jsme zvědaví, co je uvnitř, ale zařízení nelze jednoduše rozmontovat, vše je elektricky svařeno a zalepeno. V kupní smlouvě jsme se zavázali, že se nejen nepokusíme zjišťovat, co je uvnitř ani za cenu "obětování" investované částky, ale také neuveřejníme dodané dokumenty v médiích. Vzhledem k tomu, že zařízení stále funguje, jak má, jsme rádi a nemáme důvod nic zjišťovat.

Pokud se zařízení i nadále osvědčí, budeme jednat o zastoupení. Zaslané podmínky však nesou několik úskalí, a tak budeme muset pomocí právníků zjistit, zda na to máme. Jestliže by někdo měl zájem si výše popsané zařízení pořídit, doporučujeme, aby se s námi napřed spojil. Pokud vás opravdu zajímá elektromobilita, dejte se k nám.

http://www.elektromobily-os.cz

 

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021