Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

42 pater v pohybu: pohyblivá tvář Franze Kafky

31.10.2014 | |

Socha z umělecké dílny Davida Černého se stane dalším turistickým lákadlem historického centra Prahy. Dílo, které od konce října zdobí náměstíčko u novéhoobchodního centra Quadrio, je unikátní tím, že 42 otáčejících se pater vytvoří v jeden moment tvář Franze Kafky. Jedenáctimetrová socha o hmotnosti 39 tun tak umožní divákům pozorovat Kafkovu Proměnu naživo. Sochu vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce automatizační techniky, řídicí a pohonný systém dodala společnost Siemens.

„Z laického hlediska je socha tvořena podstavcem a 42 patry. Pohledem technika se ale jedná o 252 větších konstrukčních segmentů, téměř jeden kilometr kabelů, 1 500 m² nerezového plechu zrcadlového lesku a více než 16 300 kusů spojovacího materiálu. Při konstrukci jsme vytvořili 3D model, jehož datový objem činí více než 20 GB. Model jsme rozkreslili na 2 039 technických výkresů,“ uvádí Jan Kislinger, ředitel firmy DIEMOS, která je generálním dodavatelem sochy, a doplňuje: „Pohyb sochy zajišťuje 42 synchronních motorů, které jsou napájeny 21 motorovými moduly. Vše je řízeno systémem Simotion, který dodala společnost Siemens."

„Konstrukce sochy a nároky na její technologickou část jsou výjimečné relativně vysokým počtem nezávisle řízených os. Do konstrukčního řešení jsme dále zakomponovali variantu napájecí jednotky s rekuperací, která vrací většinu brzdné energie zpět do sítě. Tato konfigurace pohonného systému sochy umožňuje úsporu energie v řádu desítek procent,“ popisuje Jiří Karas, ředitel obchodního úseku Motion Control společnosti Siemens, a dodává: „Jedním ze základních požadavků technické části projektu byla aplikace otevřeného řídicího systému, který v budoucnu umožní snadno rekonfigurovat veškeré pohyby zařízení. Chování sochy je tedy kdykoli možné upravit podle přání jejího autora.“

Dva posudky a 8 900 člověkohodin

Náročnost projektu dokládá i nutnost vypracování dvou staticko-dynamických posudků a důkladná příprava vlastního prostoru, protože socha stojí na stropní desce podzemních garáží. „Do technického řešení a realizace sochy jsme vložili přibližně 1 800 hodin práce vývojářů, konstruktérů a programátorů, dále pak 4 200 výrobních a 2 900 montážních hodin. V součtu se jedná o těžko uvěřitelných 8 900 hodin. Vzhledem k tomu, že termín na realizaci byl od konce dubna do konce října 2014 a na dodávku specifických prvků – jako je například ozubené lineární vedení od společnosti HepcoMotion – se čeká řádově měsíce, je to další doklad vysoké náročnosti této výjimečné realizace,“ popisuje Jan Kislinger a podotýká: „Celkově dílo chápeme jako jakýsi novodobý Staroměstský orloj, který v sobě také nese spoustu krásné mechaniky.“


Technická příloha – socha v číslech

OBECNĚ

  • 42 pater
  • 21 motorových modulů
  • 2 staticko-dynamické posudky
  • výška 11 m (10,6 m)
  • hmotnost 39 t
  • 1 800 hodin práce vývojářů, konstruktérů a programátorů
  • 4 200 výrobních hodin
  • 2 900 montážních hodin
  • celkově 8 900 hodin

KONSTRUKCE

  • 3D model s datovou velikostí více než 20 GB
  • 252 konstrukčních segmentů
  • 2 039 technických výkresů
  • 1 500 m² / 24 t nerezového plechu zrcadlového lesku
  • 18 500 ohybů na obvodech nerezového plechu všech segmentů
  • 12 500 ks navařovacích nýtů + více než 3 800 ks dalšího spojovacího materiálu = více než 16 300 ks spojovacího materiálu

ELEKTRO

  • řídicí systém Siemens Simotion P320 (PC-based bez rotačních dílů)
  • vzdálená komunikace přes rozhranní Ethernet a OPC
  • lokální operátorský panel TP177B řady Siplus pro náročné klimatické podmínky
  • společný rekuperační napájecí modul pro servomotory řady Sinamics S120 Smartline 36 kW (přebytečná energie se neztrácí na odporech, ale vrací se zpět do sítě)
  • 21 dvojitých motorových modulů řady Sinamics S120 s integrovanými bezpečnostními funkcemi
  • 25 synchronních motorů řady 1FK7 se zvýšeným momentem setrvačnosti - 1,5 k W/6Nm
  • 17 synchronních motorů řady 1FK7 se zvýšeným momentem setrvačnosti - 0,94 kW/3Nm
  • zdroje 24 V využívající zbytkovou energii servopohonů nebo klasicky ze sítě
  • 42 indukčních senzorů pro detekci referenčního bodu
  • dálkové ovládání hlavního jističe/odpojovače přes sběrnici KNX
  • hlavní pojistkový odpojovač 160 A
  • nepřímé měření spotřeby elektrické energie přes M-BUS
  • výkon klimatizační jednotky rozvaděče 10 kW
  • téměř 1 km kabelů

Tiskové materiály SIEMENS, s.r.o.
Více informací www.quadrio.cz,www.siemens.cz a www.deimos.cz

 

Lokátor Dynatel 7573-ID

Vloženo: 24.01.2017

Lednový seminář ČENES

Vloženo: 21.01.2017