Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

42 pater v pohybu: pohyblivá tvář Franze Kafky

31.10.2014 | |

Socha z umělecké dílny Davida Černého se stane dalším turistickým lákadlem historického centra Prahy. Dílo, které od konce října zdobí náměstíčko u novéhoobchodního centra Quadrio, je unikátní tím, že 42 otáčejících se pater vytvoří v jeden moment tvář Franze Kafky. Jedenáctimetrová socha o hmotnosti 39 tun tak umožní divákům pozorovat Kafkovu Proměnu naživo. Sochu vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce automatizační techniky, řídicí a pohonný systém dodala společnost Siemens.

„Z laického hlediska je socha tvořena podstavcem a 42 patry. Pohledem technika se ale jedná o 252 větších konstrukčních segmentů, téměř jeden kilometr kabelů, 1 500 m² nerezového plechu zrcadlového lesku a více než 16 300 kusů spojovacího materiálu. Při konstrukci jsme vytvořili 3D model, jehož datový objem činí více než 20 GB. Model jsme rozkreslili na 2 039 technických výkresů,“ uvádí Jan Kislinger, ředitel firmy DIEMOS, která je generálním dodavatelem sochy, a doplňuje: „Pohyb sochy zajišťuje 42 synchronních motorů, které jsou napájeny 21 motorovými moduly. Vše je řízeno systémem Simotion, který dodala společnost Siemens."

„Konstrukce sochy a nároky na její technologickou část jsou výjimečné relativně vysokým počtem nezávisle řízených os. Do konstrukčního řešení jsme dále zakomponovali variantu napájecí jednotky s rekuperací, která vrací většinu brzdné energie zpět do sítě. Tato konfigurace pohonného systému sochy umožňuje úsporu energie v řádu desítek procent,“ popisuje Jiří Karas, ředitel obchodního úseku Motion Control společnosti Siemens, a dodává: „Jedním ze základních požadavků technické části projektu byla aplikace otevřeného řídicího systému, který v budoucnu umožní snadno rekonfigurovat veškeré pohyby zařízení. Chování sochy je tedy kdykoli možné upravit podle přání jejího autora.“

Dva posudky a 8 900 člověkohodin

Náročnost projektu dokládá i nutnost vypracování dvou staticko-dynamických posudků a důkladná příprava vlastního prostoru, protože socha stojí na stropní desce podzemních garáží. „Do technického řešení a realizace sochy jsme vložili přibližně 1 800 hodin práce vývojářů, konstruktérů a programátorů, dále pak 4 200 výrobních a 2 900 montážních hodin. V součtu se jedná o těžko uvěřitelných 8 900 hodin. Vzhledem k tomu, že termín na realizaci byl od konce dubna do konce října 2014 a na dodávku specifických prvků – jako je například ozubené lineární vedení od společnosti HepcoMotion – se čeká řádově měsíce, je to další doklad vysoké náročnosti této výjimečné realizace,“ popisuje Jan Kislinger a podotýká: „Celkově dílo chápeme jako jakýsi novodobý Staroměstský orloj, který v sobě také nese spoustu krásné mechaniky.“


Technická příloha – socha v číslech

OBECNĚ

  • 42 pater
  • 21 motorových modulů
  • 2 staticko-dynamické posudky
  • výška 11 m (10,6 m)
  • hmotnost 39 t
  • 1 800 hodin práce vývojářů, konstruktérů a programátorů
  • 4 200 výrobních hodin
  • 2 900 montážních hodin
  • celkově 8 900 hodin

KONSTRUKCE

  • 3D model s datovou velikostí více než 20 GB
  • 252 konstrukčních segmentů
  • 2 039 technických výkresů
  • 1 500 m² / 24 t nerezového plechu zrcadlového lesku
  • 18 500 ohybů na obvodech nerezového plechu všech segmentů
  • 12 500 ks navařovacích nýtů + více než 3 800 ks dalšího spojovacího materiálu = více než 16 300 ks spojovacího materiálu

ELEKTRO

  • řídicí systém Siemens Simotion P320 (PC-based bez rotačních dílů)
  • vzdálená komunikace přes rozhranní Ethernet a OPC
  • lokální operátorský panel TP177B řady Siplus pro náročné klimatické podmínky
  • společný rekuperační napájecí modul pro servomotory řady Sinamics S120 Smartline 36 kW (přebytečná energie se neztrácí na odporech, ale vrací se zpět do sítě)
  • 21 dvojitých motorových modulů řady Sinamics S120 s integrovanými bezpečnostními funkcemi
  • 25 synchronních motorů řady 1FK7 se zvýšeným momentem setrvačnosti - 1,5 k W/6Nm
  • 17 synchronních motorů řady 1FK7 se zvýšeným momentem setrvačnosti - 0,94 kW/3Nm
  • zdroje 24 V využívající zbytkovou energii servopohonů nebo klasicky ze sítě
  • 42 indukčních senzorů pro detekci referenčního bodu
  • dálkové ovládání hlavního jističe/odpojovače přes sběrnici KNX
  • hlavní pojistkový odpojovač 160 A
  • nepřímé měření spotřeby elektrické energie přes M-BUS
  • výkon klimatizační jednotky rozvaděče 10 kW
  • téměř 1 km kabelů

Tiskové materiály SIEMENS, s.r.o.
Více informací www.quadrio.cz,www.siemens.cz a www.deimos.cz