Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 13. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 11. 3. 2019. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné, signalizační a speciální

Hlavní článek
Perspektivní topologie výkonových měničů
Smart Cities (7. část)

Číslo 1/2019 vyšlo tiskem 4. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 5. 3. 2019.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE
Prolight + Sound 2019: pojďte s dobou
Světlo na veletrhu For Arch 2018

Veřejné osvětlení
Světla měst a obcí 2018 – setkání u kulatého stolu

Aktuality

50. konferencia elektrotechnikov Slovenska SEZ-KES Vás pozýva na jubilejnú 50. konferenciu elektrotechnikov Slovenska, ktorá sa…

Do přípravy Národní strategie umělé inteligence se zapojí široká veřejnost Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo konzultaci s odbornou veřejností, firmami i…

Ještě větší FOR PASIV a FOR WOOD 2019 Sedmý veletrh nízkoenergetických, pasivních a nulových staveb FOR PASIV, který proběhne v…

Novým děkanem FEL ČVUT v Praze byl zvolen prof. Petr Páta V pátek 25. ledna se na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze konalo 30. řádné zasedání…

Více aktualit

Svodidla doplněná o světelné moduly pomůžou zvýšit bezpečnost na českých silnicích

05.02.2017 | VŠB - TU Ostrava | www.vsb.cz

Tým vědců z VŠB – Technické univerzity Ostrava pracuje na zařízení, které pomůže zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Výsledkem bádání budou svodidla doplněná o světelné moduly, které generují elektrickou energii pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla. Díky nim tak dojde k automatickému osvětlení části vozovky a lepší přehlednosti právě projížděného úseku.

„Cílem našeho řešení je zvýšit bezpečnost nepřehledných úseků a přitom využít chytré a ekologické nástroje“, říká doc. Stanislav Mišák, vedoucí týmu vědců Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Dle statistiky nehodovosti za rok 2016 šetřila Policie ČR 98 864 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 545 osob. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty dosáhla téměř 6 milionů Kč. K možnému zlepšení dlouhodobě špatné situace na českých silnicích by mohl přispět právě nápad vědců pod vedením doc. Mišáka.

Tým pracuje na zařízení, které dokáže generovat elektrickou energii ve světelných modulech instalovaných po obvodu vozovek pouze pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla v místě instalace. Při umístění např. na svodidlech již není potřeba žádný přívod elektrické energie k napájení namontovaných svítidel. Dojde tak k automatickému osvětlení části vozovky, tedy k lepší přehlednosti a tím i větší bezpečnosti, a to především v zatáčkách a hůře viditelných úsecích.

K dalším výhodám řešení patří jeho jednoduchost při montáži do stávajících svodidel i vyšší mechanická odolnost v porovnání s jinými zařízeními obdobného účelu. Potenciálními zákazníky tak mohou být v budoucnu instituce, které působí v oblasti bezpečnosti silničního provozu nebo firmy provádějící dopravní stavby.

Vývoj prototypu by měl být ukončen v srpnu 2019 a bude spolufinancován programem GAMA TAČR (GAMA je program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací Technologické agentury České republiky). Garantem realizace tohoto řešení je Centrum energetických jednotek pro využití netradičních zdrojů energie VŠB-TUO.

Tiskové materiály VŠB - TU Ostrava