Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Svodidla doplněná o světelné moduly pomůžou zvýšit bezpečnost na českých silnicích

5. 2. 2017 | VŠB - TU Ostrava | www.vsb.cz

Tým vědců z VŠB – Technické univerzity Ostrava pracuje na zařízení, které pomůže zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Výsledkem bádání budou svodidla doplněná o světelné moduly, které generují elektrickou energii pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla. Díky nim tak dojde k automatickému osvětlení části vozovky a lepší přehlednosti právě projížděného úseku.

„Cílem našeho řešení je zvýšit bezpečnost nepřehledných úseků a přitom využít chytré a ekologické nástroje“, říká doc. Stanislav Mišák, vedoucí týmu vědců Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Dle statistiky nehodovosti za rok 2016 šetřila Policie ČR 98 864 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 545 osob. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty dosáhla téměř 6 milionů Kč. K možnému zlepšení dlouhodobě špatné situace na českých silnicích by mohl přispět právě nápad vědců pod vedením doc. Mišáka.

Tým pracuje na zařízení, které dokáže generovat elektrickou energii ve světelných modulech instalovaných po obvodu vozovek pouze pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla v místě instalace. Při umístění např. na svodidlech již není potřeba žádný přívod elektrické energie k napájení namontovaných svítidel. Dojde tak k automatickému osvětlení části vozovky, tedy k lepší přehlednosti a tím i větší bezpečnosti, a to především v zatáčkách a hůře viditelných úsecích.

K dalším výhodám řešení patří jeho jednoduchost při montáži do stávajících svodidel i vyšší mechanická odolnost v porovnání s jinými zařízeními obdobného účelu. Potenciálními zákazníky tak mohou být v budoucnu instituce, které působí v oblasti bezpečnosti silničního provozu nebo firmy provádějící dopravní stavby.

Vývoj prototypu by měl být ukončen v srpnu 2019 a bude spolufinancován programem GAMA TAČR (GAMA je program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací Technologické agentury České republiky). Garantem realizace tohoto řešení je Centrum energetických jednotek pro využití netradičních zdrojů energie VŠB-TUO.

Tiskové materiály VŠB - TU Ostrava