Aktuální vydání

Číslo 7/2021 vyšlo tiskem 30. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 30. 7. 2021. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Technická informace o výrobku
Nová generace přepěťových ochran CITEL s integrovaným předjištěním – DACF25S
Opakovaně použitelné čisticí utěrky pro průmysl, řemesla a dokonalou čistotu

Číslo 3/2021 vyšlo tiskem
18. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 7. 2021.

Osvětlení interiérů
Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Realizace osvětlení INGE aneb dobrých zpráv není nikdy dost

Měření a výpočty
Měřič UV záření VOLTCRAFT UV-500

Rostliny a osvětlení v biofilním interiéru – Část 15

12. 6. 2021 | Ing. Stanislav Haš, CSc., Agroenergo, | Ing. Anton | placeholder

Předchozí část seriálu se zabývala vstupními prostorami, obývacími pokoji a jídelnami. Tato část je věnována dětským pokojům, pracovnám, ložnicím, koupelnám a kuchyním.

Rostliny a světlo v bytech (2)

Předchozí část seriálu se zabývala vstupními prostorami, obývacími pokoji a jídelnami. Tato část je věnována dětským pokojům, pracovnám, ložnicím, koupelnám a kuchyním.

Dětské pokoje Výběr rostlin do dětských pokojů závisí na věku dětí. Do pokoje pro malé děti nepatří jedovaté rostliny ani druhy, které by děti mohly zranit svými trny nebo ostrými listy či které by je lákaly k ochutnávání plodů. Příliš praktické zde nejsou ani převislé rostliny. Rostliny je třeba umístit tak, aby dětem nepřekážely při jejich činnostech, aby je neohrožovaly ani samy nebyly ohroženy. Pro menší děti jsou vhodné spíše menší rostliny umístěné mimo jejich dosah nebo nástěnné aranže. Děti ve školním věku už mohou mít k rostlinám přístup a pečovat o ně. Dospívající děti si již mohou opatřit rostliny podle vlastního zájmu a vkusu.

Během dne rostliny při fotosyntéze přijímají oxid uhličitý, vytvářejí glukózu a uvolňují kyslík. Zároveň však po celý den i noc také dýchají – přijímají kyslík, rozkládají zásobní látky a uvolňují oxid uhličitý – podobně jako živočichové. Protože v dětském pokoji děti také spí, je vhodné množství a velikost rostlin omezit, aby během noci zbytečně nezvyšovaly koncentraci oxidu uhličitého v místnosti. Je-li to možné, alespoň jedno okno v dětském pokoji by mělo mít mikroventilaci.

K celkovému osvětlení dětských pokojů lze použít světelné zdroje s neutrálním barevným tónem (4 000 K). Světlo stolních svítidel může mít neutrální nebo chladný bílý tón a intenzita osvětlení desky stolu by měla být přibližně 500 lx. Značná část výuky se v současnosti odehrává na obrazovkách počítačů a tabletů, a osvětlení by tudíž mělo vyhovovat i z hlediska práce se zobrazovacími jednotkami. Kromě toho je potřebné i osvětlení s teplým světlem (2 700 K) pro večerní čtení nebo učení. Děti by měly být vedeny k určité světelné hygieně, tak, aby 90 min před spaním používaly teplé světlo nízké intenzity. Osvětlení rostlin je denním světlem.

Pracovny

V pracovnách mohou být libovolné rostliny, v závislosti na vkusu uživatele a rozměrech či uspořádání místnosti. Rostliny by měly být dobře vidět, ať už člověk např. sedí u stolu, nebo odpočívá na pohovce. Rostliny lze umístit na stěně naproti stolu. Vhodný je i květinový obraz. Jestliže rostliny v daném umístění nemají dostatek denního světla, je třeba je uměle osvětlit, a to jak z důvodu fotosyntézy, tak z důvodu jejich dobré viditelnosti. Je-li třeba rostliny umístit přímo na stole, je vhodný stojan připevněný k pracovní desce. Stojan může mít např. podobu poliček, objímek pro květináče bez odtokových otvorů nebo sestavy kovových plošek k uchycení magnetických květináčů. Zůstane tak více místa na práci a nehrozí tolik nehody při zalévání. Ke stojanu může být připevněno svítidlo k osvětlování rostlin nebo svítidlo místního osvětlení, viz obr. 1.

 

celý článek ZDE