Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 15. 5. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím; Požární a bezpečnostní technika

Hlavní článek
Overenie materiálového koeficientu v norme STN EN 62305-3
Smart Cities (10. část – dokončení)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Hľadáš svoje uplatnenie? Pripoj sa k nám! Sme SEMIKRON. SEMIKRON je rodinná nemecká spoločnosť s dlhoročnou tradíciou a skúsenosťami. Sme jedným…

Elektrotechnická asociace zdůraznila své postavení v SPČR V květnových volbách do orgánů Svazu průmyslu a dopravy České republiky (SPČR) uspěli…

Více aktualit

Porovnání výbojkových a LED svítidel

30.03.2012 | |

-- Ing. Jiří Skála, předseda pracovní skupiny LED svítidla SRVO -- 
-- Ing. Petr Holec, člen pracovní skupiny LED svítidla SRVO --

Jedním z úkolů pracovní skupiny LED svítidla Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení (SRVO) je sledování a neustálé porovnávání svítidel pro světelné diody (LED) se svítidly pro vysokotlaké sodíkové výbojky. Jsou porovnávána svítidla určená pro nejběžnější případy komunikací, daných geometrickými parametry, a pro několik tříd osvětlení ve smyslu ČSN CEN/TR 13201-1 Osvětlení pozemních komunikací – Část 1: Výběr tříd osvětlení. Pro každou třídu osvětlení ME a CE je porovnání provedeno vždy pro dvě výšky stožárů typické pro danou situaci. Netřeba připomínat, že všechny výsledky jsou podloženy světelnými výpočty tak, aby byly dodrženy požadavky souboru norem ČSN EN 13201. Svítidla jsou porovnávána podle těchto kritérií:

a) příkon svítidel na 1 km komunikace,
b) počet svítidel na 1 km komunikace.

Výsledky jsou pro přehlednost zpracovány graficky. Z nich je na první pohled patrný značný rozptyl výsledků pro svítidla se světelnými diodami. Příčinou jsou velké rozdíly v kvalitě LED svítidel, která jsou na trhu. Svítidla pro výbojky takový rozptyl ve většině případů nevykazují. Je to dáno tím, že jsou vyvíjena dlouhá léta, takže se stírají rozdíly mezi špičkovými a méně kvalitními svítidly. I ta méně kvalitní dosahují slušných světelnětechnických parametrů. Připomeňme, že byly porovnávány pouze fotometrické, tj. světelnětechnické parametry. Svítidla nebyla posuzována z pohledu jejich kvality, např. mechanické nebo elektrické.

1. Rozptyl příkonu svítidel na 1 km komunikace

Na obr. 1 je grafické porovnání příkonu na 1 km komunikace. Pro názorné vysvětlení grafu se zaměříme na třídu osvětlení ME4b se stožáry o výšce 8 m. Z grafu vyplývá, že soustava veřejného osvětlení (VO) se sodíkovými svítidly potřebuje k osvětlení 1 km komunikace instalovaný příkon od 3,1 do 3,7 kW, kdežto při použití LED svítidel je tento rozptyl od 1,8 do 6,0 kW (velký rozptyl ukazuje právě na rozdílnou kvalitu).

2. Rozptyl počtu stožárů na 1 km komunikace Součástí porovnávání byla také znalost počtu instalovaných stožárů VO. Pro shodnou třídu osvětlení ME4b se stožáry o výšce 8 m grafické vyhodnocení ukazuje, že soustava VO se sodíkovými svítidly potřebuje k osvětlení 1 km komunikace od 27 do 32 stožárů, kdežto při použití svítidel LED je to od 25 do 67 stožárů (velký rozptyl ukazuje právě na rozdílnou kvalitu).

Při porovnávání svítidel nebyla brána v potaz ekonomická kritéria. To proto, že závisejí na konkrétní situaci: na ceně za vlastní osvětlovací soustavy, ceně energie, na výši provozních nákladů atd. Všechny zmíněné a další parametry se mohou významně lišit v různých lokalitách nebo pro různá svítidla, což nelze v předložené práci postihnout. Proto je nutné před rozhodnutím, jaký typ svítidel použít, udělat také kvalifikovaný technickoekonomický rozbor.

Celý článek nalezene ZDE