Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2018 vyšlo tiskem 31. 10. 2018. V elektronické verzi na webu 30. 11. 2018. 

Téma: Rozváděče a rozvodny; Údržba el. zařízení; Točivé el. stroje a pohony

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 2. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 se bude konat souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 14. Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 nabídne vše, co lze ze dřeva vyrobit, moderní technologie,…

Podniky v Moravskoslezském kraji řeší transformaci průmyslu Transformaci průmyslu od těžkého, hutního, k moderním digitalizovaným a automatizovaným…

Více aktualit

Osvětlení prezentačních prostor nábytku Stockist

06.02.2012 | |

-- Ing. arch. Luboš Sekal, A. A. L. S. – atelier architektury -- Pro novou značku na trhu designového nábytku Stockist, nabízející nábytkové skvosty od 50. let minulého století do současnosti, byly navrženy dvě prezentační prostory (showroomy). Obě jsou v rekonstruovaných prostorách domů z počátku 20. století, prvorepublikového modernistického období na pražských Vinohradech v ulicích Vinohradská a Sázavská.

Účelem bylo vytvořit univerzální interiér, kde je možné měnit expozice. Zároveň ale tím, že byly pro přístup klientů zrekonstruovány i plochy dosud tvořící zázemí prodejen – zadní, dvorní části, suterén, jsou tak na jedné ploše k dispozici prostory s různou světlou výškou, s rozdílnými konstrukcemi – od plochého trámového železobetonového stropu po cihelné klenby do válcovaných ocelových nosičů.

Kontrast mezi technicistním, neutrálním výrazem základního osvětlení (stropní svítidla)
a vystavenými tvarově, barevně i velikostně výraznějšími stylovými svítidly

Tím vzniklo mnoho zajímavých situací určujících modelování prostoru světlem. Důležité bylo i to, že majitel plánoval nabízet k prodeji i stylová svítidla, pro něž bylo třeba ponechat prostor (obr. 1). Proto intenzitu osvětlení dotčené části výstavní plochy bylo nutné zvolit jen takovou, aby byl patrný pouze světelný efekt nabízených svítidel.

Dalším faktorem vymezujícím návrh osvětlení byl požadavek na dojmové sjednocení architektonicky rozdílné výstavní plochy. Asi nejdůležitějším prvkem návrhu osvětlovací soustavy bylo vytvoření dostatečné hladiny osvětlení s výborným indexem podání barev tak, aby vystavený sortiment (nábytek, pohovky, křesla, textilie) byl nezkresleně nabídnut kupujícím a navíc byl ještě zdůrazněn jeho materiál, barva, struktura povrchů (obr. 2). Rovněž podstatným faktorem byla spotřeba elektrické energie.

Pokračování článku naleznete v tištěném vydání časopisu Světlo 1/2012, které vyšlo 2. 2. 2012. Na internetu bude toto číslo k dispozici 13. 3. 2012.