Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Osvětlení prezentačních prostor nábytku Stockist

06.02.2012 | |

-- Ing. arch. Luboš Sekal, A. A. L. S. – atelier architektury -- Pro novou značku na trhu designového nábytku Stockist, nabízející nábytkové skvosty od 50. let minulého století do současnosti, byly navrženy dvě prezentační prostory (showroomy). Obě jsou v rekonstruovaných prostorách domů z počátku 20. století, prvorepublikového modernistického období na pražských Vinohradech v ulicích Vinohradská a Sázavská.

Účelem bylo vytvořit univerzální interiér, kde je možné měnit expozice. Zároveň ale tím, že byly pro přístup klientů zrekonstruovány i plochy dosud tvořící zázemí prodejen – zadní, dvorní části, suterén, jsou tak na jedné ploše k dispozici prostory s různou světlou výškou, s rozdílnými konstrukcemi – od plochého trámového železobetonového stropu po cihelné klenby do válcovaných ocelových nosičů.

Kontrast mezi technicistním, neutrálním výrazem základního osvětlení (stropní svítidla)
a vystavenými tvarově, barevně i velikostně výraznějšími stylovými svítidly

Tím vzniklo mnoho zajímavých situací určujících modelování prostoru světlem. Důležité bylo i to, že majitel plánoval nabízet k prodeji i stylová svítidla, pro něž bylo třeba ponechat prostor (obr. 1). Proto intenzitu osvětlení dotčené části výstavní plochy bylo nutné zvolit jen takovou, aby byl patrný pouze světelný efekt nabízených svítidel.

Dalším faktorem vymezujícím návrh osvětlení byl požadavek na dojmové sjednocení architektonicky rozdílné výstavní plochy. Asi nejdůležitějším prvkem návrhu osvětlovací soustavy bylo vytvoření dostatečné hladiny osvětlení s výborným indexem podání barev tak, aby vystavený sortiment (nábytek, pohovky, křesla, textilie) byl nezkresleně nabídnut kupujícím a navíc byl ještě zdůrazněn jeho materiál, barva, struktura povrchů (obr. 2). Rovněž podstatným faktorem byla spotřeba elektrické energie.

Pokračování článku naleznete v tištěném vydání časopisu Světlo 1/2012, které vyšlo 2. 2. 2012. Na internetu bude toto číslo k dispozici 13. 3. 2012.