Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla

21. 6. 2021 | Ing. Petr Žák, Ph.D. | atelier světelné techniky s | http://astatelier.cz

Atelier Ronyho Plesla v Šaldově ulici v Praze vznikl přestavbou původního ateliéru architekta Vladana Běhala.

Atelier Ronyho Plesla v Šaldově ulici v Praze vznikl přestavbou původního ateliéru architekta Vladana Běhala.

Zásadní proměna prostoru tkví v razantní vestavbě a v rozhodnutí jejího umístění do centra dispozice. Vestavba je důsledná od podlahy po strop. Je to takový divný hybrid – stroj, který v sobě ukrývá dutiny, výřezy, otvory, absorbuje i technické funkce. Vestavba také schovává rušivou instalační šachtu a novodobé betonové sloupy, které staticky posilují původní litinové sloupy. Zdvojení sloupů způsobilo konstrukční chaos a do interiéru přivedlo neklid.“

Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Obr. 1. Prostor ateliéru s centrální vestavbou


Obr. 2. Intimní pracovna v patře vestavby

„Veškeré stavební povrchy byly sjednoceny. Původní cihelné klenby jsou nyní abstraktně bílé, tak jako stěny. Bylo docíleno dokonalého neutrálního pozadí pro umělecká díla. Zajímavostí je podlaha, o které se dlouho debatovalo, výsledek je dílem řízené náhody. Na stávající betonovou podlahu byla nalita vrstva laciné hodně zředěné barvy (eternal) se špetkou zelené. Po zaschnutí vznikl – očekávaný náhodně vzniklý efekt mramorového povrchu. Bonusem interiéru je lodžie, ze které je výhled do vnitrobloku, ale není z ní přístup do volného prostoru. Avšak vzhledem k tomu, že lodžie je na terénu, bylo možné zabudovat přirozeně rostoucí zeleň přímo do ní. Vznikla v ní zelená oáza.“ Na lodžii je umístěna malá venkovní kuchyňka a posezení u cedrového stolu, který byl použit z předchozího Ronyho atelieru.“ (převzato z autorské zprávy AP atelieru)

Prostor ateliéru (obr. 1) slouží jako galerie, kde Rony Plesl vystavuje nejen svá díla, ale také práce svých kolegů – spřízněných umělců. V patře vestavby se nachází malá intimní pracovna (obr. 2). V přízemí je prostor pro jeho spolupracovníky. Většina interiérových prvků byla vyrobena na míru. Zámečnické prvky, jako je nové ocelové schodiště a madla, jsou v černé barvě, s odkazem na původní litinové sloupy.

Návrh osvětlení

Osvětlovací soustava k osvětlení hlavního prostoru ateliéru se skládá ze dvou částí, celkové osvětlovací soustavy a osvětlovací soustavy světlometové. Celkovou osvětlovací soustavu tvoří nástěnná a stojanová LED svítidla (obr. 3) se smíšeným charakterem vyzařování (50 %/50 %), která zajišťují jak celkové osvětlení prostoru, tak místní osvětlení pracovních stolů v ateliéru a v pracovně. Celkové osvětlení, díky novým světlým povrchům kleneb, prostor vizuálně zvětšuje a zajišťuje základní úroveň osvětlení v celém prostoru. K osvětlení pracovny ve střední části ateliéru nad technickým zázemím je použito výškově upravené stojanové svítidlo iPlan s plynulou regulací světelného toku.

Obr. 3. Stojanové LED svítidlo (iPlan/iGuzzini)  
Obr. 3. Stojanové LED svítidlo (iPlan/iGuzzini), Obr. 4. LED světlomet pro směrové osvětlení (Palco/iGuzzini), Obr. 5. Prosvětlení skleněné plastiky

Druhou část osvětlovací soustavy tvoří světlomety v napájecích lištách, které jsou určeny k osvětlení vystavených skleněných objektů a předmětů. Světlomety (obr. 4) jsou umístěny v lištách, které jsou zavěšené na převěsových lanech vypnutých mezi stěnami. Díky tomuto zvolenému řešení se lištový systém neupevňuje do stropu. Tím se zachovává čistý strop bez vizuálně rušivých závěsů, který lze tudíž využít jako čistou plochu pro odraz světla vyzařovaného celkovou osvětlovací soustavou do horního poloprostoru. Vzhledem k tomu, že světlomety osvětlují skleněné objekty umístěné nejen u stěn, ale také v prostoru, jsou vybaveny válcovými clonami pro omezení možného oslnění.

Část skleněných objektů je umístěna ve vitrínách, kde je osvětlují vzhledově shodná svítidla Palco LV v menším měřítku (obr. 5). Tato svítidla jsou napájena z lišt 48 V DC. Použité světlomety jsou osazeny světelnými diodami s náhradní teplotou chromatičnosti Tcp = 3 000 K a indexem podání barev Ra = 90. Všechny světlomety umožňují plynulou regulaci světelného toku.


Obr. 6. Lodžie

Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Obr. 7. Ateliér při pohledu od vstupu

Základní údaje:
Architekt: Pleskot J., Košařová M., Zucconi M., AP atelier
Návrh zeleně: Vogelová L., Terraflorida
Návrh osvětlení: Žák P., atelier světelné techniky s. r. o.
Svítidla: Palco, iPlan (iGuzzini)
Stavba: Jelínek J., Design Living Concept s. r. o.
Zámečnické prvky: zámečnictví Prošek
Foto: Tomáš Mach