Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Ohlédnutí za dvacátým druhým ročníkem Designbloku

16. 12. 2020 | Ing. Jana Kotková | FCC Public s. r. o. | www.svetlo.info

Designblok, Prague International Design Festival, je největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední Evropě. Každoročně se ho účastní stovky designérů, firem, studií, umělců i škol. Letošní 22. ročník (7. až 11. října 2020) se uskutečnil i přes mimořádná hygienická opatření spojená s pandemií covidu-19.

Designblok, Prague International Design Festival, je největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední Evropě. Každoročně se ho účastní stovky designérů, firem, studií, umělců i škol. Letošní 22. ročník (7. až 11. října 2020) se uskutečnil i přes mimořádná hygienická opatření spojená s pandemií covidu-19. Pro organizátory festivalu byla tentokrát klíčová podpora lokálních tvůrců a značek v oblasti designu a módy, jejichž výrobní i prodejní příležitosti byly březnovým nouzovým stavem výrazně negativně ovlivněny. Kromě výstavy v budově bývalého konventu Gabriel Loci nabídl festival také unikátní expozice v budově Letohrádku Kinských, nově též zvaného Musaion, a na venkovní piazzetě.

Obr. 1. Hlavním prostorem festivalu byl areál Gabriel Loci v sousedství zahrady Kinských na pražském Smíchově (foto: Jana Kotková).
Obr. 1. Hlavním prostorem festivalu byl areál Gabriel Loci v sousedství zahrady Kinských na pražském Smíchově (foto: Jana Kotková).

Hlavním tématem letošního Designbloku byla Vášeň. „Vášeň ve smyslu zaujetí pro stvoření něčeho dokonalého, nádherného. Něčeho, co nás přesáhne a dotkne se nesmrtelnosti,“ vysvětlil kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek.

Hlavním prostorem festivalu byl areál Gabriel Loci v sousedství zahrady Kinských na pražském Smíchově. V přízemí a prvním patře budovy bylo umístěno Superstudio. Zde byly k vidění novinky z oblasti nábytku, svítidel a bytových doplňků v podání prestižních českých i zahraničních značek a výrobců. Výstava nabídla nové kolekce nábytku, ale i elektrokola, technologie zkoumající akustické možnosti materiálů, mobilní pracovní stanice nebo kempingové autovestavby. Openstudio ve druhém a třetím patře komplexu Gabriel Loci bylo místem pro přehlídku tvorby designérů a designérských studií. Návštěvníci se také mohli seznámit s prototypy a produkty bez komerčního výrobce. Designerie, zážitková krajina v prostoru bývalé rajské zahrady kláštera, letos nabídla gigantickou instalaci vytvořenou z 222 štaflí, která vybízela návštěvníky k interakci i k posezení. Instalaci vytvořil Jan Plecháč, který za ni získal hlavní cenu Designbloku.

Obr. 2. Pohled do jedné ze vstupních chodeb k expozicím (foto: Jana Kotková)
Obr. 2. Pohled do jedné ze vstupních chodeb k expozicím (foto: Jana Kotková)

Obr. 3. Designerie, hlavní instalace v prostoru bývalé rajské zahrady kláštera složená z 222 štaflí (autor: Jan Plecháč, hlavní cena Designbloku, foto: Tomáš Hercog)
Obr. 3. Designerie, hlavní instalace v prostoru bývalé rajské zahrady kláštera složená z 222 štaflí (autor: Jan Plecháč, hlavní cena Designbloku, foto: Tomáš Hercog)

Výstava Art House v klasicistní budově Musaionu Letohrádku Kinských představila sběratelský design v podání 22 českých i zahraničních autorů, jejichž primárním zaměřením je nejen produktový design, ale i móda nebo fotografie. Panelová výstava Design Helps, umístěná ve veřejném prostoru na Kampě před Sovovými mlýny, vznikla speciálně pro letošní ročník Designbloku. Vybrané projekty představily české i zahraniční tvůrce, kteří se zabývají aktuálními tématy, jako je zdravotnictví a vzdělávání.

Většina expozic byla velmi zajímavě pojatá, vystavené exponáty citlivě dotvářely prostor, v němž se nacházely. Dvě z nich nás v tomto směru obzvláště zaujaly – dekorativní prezentace Jizerské světlo českého výrobce svítidel Aldit a minimalisticky pojatá expozice společnosti Prolicht.CZ, zastupující rakouského výrobce osvětlení. O jejich stručné představení jsme poprosili ředitele a zakladatele společnosti Aldit pana Davida Heřmana a Ing. Martina Smítala, ředitele společnosti Prolicht.CZ.

Obr. 4. Prosvětlené akustické panely Eclipse (Lappa studio: Anna Leschingerová, Lenka Preussová, cena za nejlepší kolekci svítidel, foto: archiv Designblok)
Obr. 4. Prosvětlené akustické panely Eclipse (Lappa studio: Anna Leschingerová, Lenka Preussová, cena za nejlepší kolekci svítidel, foto: archiv Designblok)

David Heřman: „Jsme ryze česká sklářská společnost, která vznikla před více než dvaceti lety v Jizerských horách na severu Čech. V kraji, ve kterém po stovky let vznikají pod rukama sklářských mistrů ty nejúchvatnější křišťálové objekty. Kolekcí Svory a Fility vzdáváme hold místům, která jsou historicky spjata se sklářskou produkcí. Jizerské hory jsou naší velkou inspirací, a proto jsme se rozhodli vtisknout je do našich objektů. Tak jako krajina, která se v průběhu let organicky formuje, je i naše sklo při výrobě díky vnějším vlivům transformováno. Ze surového materiálu vznikají pod rukama sklářských mistrů objekty, které svou strukturou a tvary vyzařují něco speciálního. Návštěvníci měli možnost objevit s námi kouzlo krajiny na severu Čech spolu s kouzlem českého křišťálu, které jsme společně s designérem Jaroslavem Bejvlem přenesli do naší letošní instalace nazvané Jizerské světlo.

Ing. Martin Smítal: „Letošní ročník Designbloku jsme pojali jinak než v minulých letech. Vzhledem k charakteru bývalého kláštera Gabriel Loci jsme se rozhodli zakomponovat naše nové produkty do tohoto časem zašlého prostoru a nesnažili jsme se o naše tradiční moderní, do detailů perfektní pojetí instalace. Celý prostor jsme použili jako kulisu pro naše hlavní herce v podobě novinek HYPRO-F (profesionální volně stojící svítidlo pro osvětlení pracovních stolů), CODE (zcela nový jedinečný koncept designového osvětlení vyvinutý ve spolupráci s TomDixon), HADI (závěsné svítidlo ultratenkého provedení netradičních tvarů), kterým sekundovaly vybrané kousky nábytku od přátelských firem INTERIA Znojmo a CRE8. Celou kompozici jsme ozvláštnili 1 986 754 kusy čerstvě spadaných suchých listů, které vnesly do naší expozice vizuální i zvukovou kulisu právě začínajícího podzimu.

Již tradičně byly uděleny ceny Designbloku. Porota složená z kurátorů a zástupců českých oborových médií udělila dvanáct cen ve dvanácti kategoriích a jednu cenu hlavní (více na www.designblok.cz).


Obr. 5. Zde autorům k vítězství přispělo i zachovalé atraktivní vybavení klášterní knihovny, tj. dřevěné regály s žebříkem a obložení stěn (expozice: Vitra/Křehký, cena za nejlepší instalaci výrobce nebo prodejce, foto: Tomáš Hercog)


Obr. 6. Exploze ticha, instalace firem Aveton a Barrisol (sklo a napínané fólie, ukázka možnosti moderních materiálů při pohlcení zvuku v prostorách, autor: Marek Deyl, foto: Jana Kotková)

Pár údajů na závěr

V Superstudiu se představilo 73 výrobců, distributorů, firem a médií. V Art House mohli návštěvníci zhlédnout 30 uměleckých projektů 22 tvůrců a Openstudio uvedlo 111 prezentací designérů, designérských studií a školních ateliérů. Do celkového programu letošního Designbloku se zapojilo také osmnáct galerií a showroomů z celé Prahy, které pro návštěvníky připravily akce a premiéry produktů.

V průběhu pěti dnů trvání akce přišlo do prostoru Gabriel Loci a Musaionu Letohrádku Kinských celkem 15 231 návštěvníků a evidovaných VIP hostů. Organizátoři přijali řadu opatření, aby zachovali maximální bezpečnost veřejnosti i vystavujících. Prostor Gabriel Loci byl rozčleněn do několika sektorů s oddělenými vstupy a východy, z nichž některé měly placený vstup (Openstudio, Superstudio), jiné bylo možné navštívit zdarma (Art House, Design Help). Počet osob současně se nacházejících v jednom sektoru byl limitován. Vystavující byli do placených sektorů A a B rozděleni rovnoměrně, takže v každém z nich bylo možné najít jak výrobce a designéry, tak módu i šperk.


Obr. 7. Zde to bohužel na poslední chvíli vzdali… (foto: Jana Kotková)

Společenské akce byly s ohledem na nouzový stav zrušeny a doprovodný program přednášek a diskusí byl přesunut výhradně do online prostoru.

Poprvé v historii Designbloku měli návštěvníci také možnost zhlédnout instalace online formou 3D prohlídky

Designblok letos podpořil 68 000 korunami ze vstupného organizaci Centrum Paraple, která pomáhá lidem s poškozením míchy s návratem do života.


Obr. 8. Netradičně pojatá minimalistická instalace designových svítidel Prolicht (surové betonové zdi kláštera v kombinaci s podzimním listím – originální nápad, foto: archiv Prolicht)


Obr. 9. Pohádková expozice Jizerské světlo společnosti Aldit – vystavené exponáty osvětlují živé ukázky přírody z různých míst Jizerských hor (nominace na nejlepší instalaci výrobce nebo prodejce, foto: archiv Aldit)

Bohužel někteří z přihlášených vystavovatelů z obavy před náhlým uzavřením akce účast na poslední chvíli vzdali nebo svoji expozici nedokončili, což lze v neustále se měnící situaci kolem „covid opatření“ pochopit. O to větší obdiv a poděkování patří všem, kteří vytrvali a umožnili organizátorům po měsících náročné přípravy 22. ročník Designbloku zrealizovat.

(Zdroj: Tiskové materiály Designblok)