Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Muzeum nové generace, Žďár nad Sázavou – osvětlení stálé expozice

22.03.2016 | Ing. Tomáš Moravec │Ing. Petr Žák, Ph.D. | www.etna.cz

Na začátku září loňského roku bylo otevřeno Muzeum nové generace na zámku ve Žďáru nad Sázavou. Zámek stojí na místě bývalého cisterciáckého kláštera Studnice Blahoslavené Panny Marie. Klášter byl založen v roce 1251. Po požáru v roce 1784 byl zrušen a postupně přestavěn na zámek. Po roce 1948 byl zámek s celým panstvím znárodněn. Později v něm bylo umístěno světově unikátní Muzeum knihy, které zde fungovalo do  roku 2015. V roce 1991 byl areál v restituci vrácen rodině Kinských.

Stálá expozice Muzea nové generace 

Expozice, navržená architektonickým ateliérem Roháč Stratil, zajímavě a poutavě přibližuje více než 760 let historie cisterciáckého kláštera a pozdějšího zámku. Expozice je situována do dvou podlaží. V přízemí je expozice věnovaná cisterciáckému řádu a temnému středověku (obr. 1, obr. 2). První patro je koncipováno jako vhled do barevného světa baroka (obr. 3, obr. 5). V Muzeu nové generace se nachází celkem padesát zastavení, z nichž většina je doprovázena zvukovou stopou v audioprůvodci. 


Obr. 1. Expozice o životě cisterciáckých mnichů v přízemí

Obr. 2. Expozice o příchodu cisterciáckého řádu v přízemí

Koncepce expozice je postavena na moderních multimediálních prostředcích, jako jsou videoprojekce spojené s hudebním doprovodem, a vychází z následujících principů: 

Divadelní charakter
Expozice po vzoru barokních scén svým divadelním charakterem, scénografií a emotivními projevy návštěvníky provokuje, podněcuje jejich zájem a zvídavost. 

Vrstevnatost
Expozice je koncipována tak, aby každý návštěvník našel odpovědi na své otázky, bez ohledu na to, zda je laik, milovník historie, malé dítě, historik umění nebo zahraniční turista. Vrstvení informací podle podrobností umožňuje všem návštěvníkům nalézt odpovědi na jejich otázky. 


Obr. 3. Expozice baroka v prvním patře

Živost a atraktivita
Vztah návštěvníka k exponátům se díky velké rozmanitosti použitých interpretačních prostředků neustále mění a jeho zájem a emoce jsou stále podněcovány. 


Obr. 4. Použití barevného osvětlení

Meditace a konverzace
Každý interpretační prostředek je volen s ohledem na poselství, které má předat. Jednotlivé části expozice jsou koncipovány jako témata, která s návštěvníkem konverzují, vyprávějí příběh. Do této konverzace jsou zapojeny multimediální a scénické prostředky, které ji posilují a rozvíjejí. 

Obr. 5. Expozice baroka v prvním patře

Osvětlení
K osvětlení expozice je použito několik technik osvětlení. K osvětlení větších exponátů instalovaných mimo  vitríny a k osvětlení doprovodných textů je použito směrové osvětlení LED svítidly PALCO (obr. 6). Tato svítidla umožňují jak plynulou změnu světelného toku (DALI), tak i snadnou změnu úhlu poloviční svítivosti výměnou reflektoru (12°, 20°, 38°, 46°). Exponáty instalované ve vitrínách jsou osvětleny lineárními nebo směrovými LED svítidly (obr. 7). Pro navození požadované atmosféry a emocí jsou v části expozice použita svítidla s barevnými světelnými diodami (obr. 4). U některých exponátů bylo zvoleno dynamické osvětlení. 

Obr. 6. Směrové LED svítidlo Palco (iGuzzini)


Obr. 7. Směrové LED svítidlo do vitrín 3 W, 3 000 K, Ra = 95 (DGA)

Soustava expozičního osvětlení je ovládána řídicím systémem DALI. Všechna svítidla jsou osazena Světelnými diodami s teple bílým barevným tónem (Tcp = 3 000 K) a vysokým indexem podání barev (Ra = 90). Na přípravě expozice se spolupodílely instituce, jako je Národní muzeum, Národní galerie, Národní technické muzeum, Uměleckoprůmyslové museum, Vojenský historický ústav a řada významných osobností, jako např. historik Jan Royt, ilustrátorka Veronika Vlková nebo spisovatel Pavel Kosatík. 


Architektonický návrh: Gilles Courat, Pig Images, MgA. Bronislav Stratil, Roháč - Stratil architektonický ateliér
Návrh osvětlení: Ing. Tomáš Moravec, Etna s. r. o.
Řízení a AV technika: Ing. Vladimír Sapara, AQ s. r. o.
Foto: Ota Nepily

ETNA, s. r. o.

ETNA, s. r. o.
Mečislavova 2
Praha 4
140 00
www.etna.cz