Aktuální vydání

Číslo 10/2021 vyšlo tiskem 1. 10. 2021. V elektronické verzi na webu 1. 11. 2021. 

Téma: Elektroenergetika; Kvalita elektřiny; Obnovitelné zdroje energie

Hlavní článek
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Libeňský most si sám reguluje intenzitu osvětlení podle hustoty dopravy

18. 8. 2021 | Technologie hlavního města Prahy, a.s. | www.thmp.cz

Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) na Libeňském mostě na začátku července nově instalovala detektor průjezdu vozidel. Ten umí na základě hustoty dopravy automaticky regulovat úroveň osvětlení. V době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení postupně klesá. To umožňuje snížit náklady na osvětlení mostu i zátěž pro životní prostředí.

Libeňský most si sám reguluje intenzitu osvětlení podle hustoty dopravy

„Současný model máme nastavený tak, že do večerní osmé hodiny osvětlení funguje na 100procentní výkon. Ten po osmé začne postupně klesat, až se v deset hodin ustálí na 50 procentech původní hodnoty. Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit,“ vysvětlil radní HMP Jan Chabr s tím, že pokud detektor zaznamená na mostě hustší provoz, osvětlení automaticky stoupne na maximální výkon. „Množství vozidel počítáme v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ dodal.

Pracovníci společnosti THMP aktuálně pilotní projekt testují. Budou zkoušet i jiné modely svícení, ať už co do délky intervalů načítání dopravy nebo úrovně svícení v době, kdy na mostě žádná vozidla nejezdí. „Otestované řešení potom můžeme libovolně replikovat i v jiných lokalitách, kde jsou již instalována LED svítidla a chytrá zapínací místa. Vždy samozřejmě v intencích závazných norem, podle kterých na komunikacích svítíme,“ upřesnil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

Podle radního Jana Chabra byl most připraven na nasazení modelu tzv. dynamického řízení svícení už před rokem a půl. „V té době totiž společnost THMP osvětlení na Libeňském mostě kompletně obnovila. Most dostal moderní LED svítidla, chytré zapínací místo, kompletně novou elektroinstalaci, kabely i svorkovnice. Z původních betonových kandelábrů tehdy zároveň pracovníci městské společnosti odstranili ocelovou konstrukci, která na ně byla instalována v sedmdesátých letech minulého století, a výrazně tak ulevili statické zátěži stožárů,“ doplnil radní.

Libeňský most si sám reguluje intenzitu osvětlení podle hustoty dopravy

„Na Libeňském mostě pilotně testujeme moderní osvětlení, které se reguluje podle intenzit dopravy. Je to jasný signál a potvrzení, že se s Libeňákem počítá i do budoucna. Během připravované rekonstrukce zachováme nejcennější obloukové konstrukce architekta Pavla Janáka a rekonstruované oblouky propojí nově navržené mostní konstrukce podle původních Janákových skic. Nyní jsme už odstranili ocelové parazitní lampy z původních kandelábrů a do nich doplnili i inteligentní světla, která budou řidičům svítit vždy podle aktuální potřeby a provozu na mostě. Sníží se tím náklady i světelná zátěž pro okolní životní prostředí,“ uzavřel náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Tiskové materiály THMP