Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2020 vyšlo tiskem 12. 2. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 3. 2020. 

Téma: Elektrické přístroje; Internet věcí; Zdravotnická technika

Hlavní článek
Monitorování obsazenosti prostor inteligentní budovy

Číslo 1/2020 vyšlo tiskem 3. 2. 2020. V elektronické verzi na webu 3. 3. 2020.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na Light+Building 2020 – doprovodný program
Veletrh Prolight+Sound slaví 25. narozeniny
FOR CITY 2020 se představí v souběhu s veletrhem FOR ARCH

Svítidla a světelné přístroje
Moderní trendy automobilových světlometů

Aktuality

Týmy Formula Student z ČVUT budou mít premiéru na okruhu Formule 1 Yas Marina v Abú Dhabí Týmy mezinárodní soutěže Formula Student z Českého vysokého učení technického v Praze se…

Výstavba 7. bloku JE Tchien-wan s reaktorem VVER-1200 začne už letos Ruská korporace pro atomovou energii Rosatom 20. ledna 2020 uvedla, že výstavbu 7. bloku…

Přístroje ABB pomáhají pěstovat chutná česká rajčata bez pesticidů Dát si v zimě čerstvá zralá rajčata, která by pocházela od lokálních pěstitelů, bylo až…

Česká komora architektů vyhlásila 5. ročník České ceny za architekturu Soutěžní přehlídka je otevřena architektonickým realizacím postaveným na území České…

Více aktualit

Díla starých mistrů v novém světle

12.02.2020 | Ing. Zbyněk Šimetka, Ing. Tereza Šimetková | www.inge.cz

Dne 5. listopadu 2019 byla v Národní galerii Praha slavnostní vernisáží zahájena výstava Staří mistři. Expozice, umístěná ve Schwarzenberském paláci na Hradčanském náměstí, představuje výběr nejvýznamnějších obrazů a soch ze Sbírky starého umění v České republice. Nově propojuje dosud rozdělené fondy českého a evropského umění renesance a baroka.


Obr. 1. Pohled do výstavního sálu barokní obrazárny

Hlavním autorem expozice je ředitel Sbírky starého umění Dr. phil. Marius Winzeler. Architektonického řešení expozice se ujal arch. Josef Pleskot se svými spolupracovníky z AP Ateliéru. K řešení světelnětechnických parametrů byl přizván Ing. Petr Žák, Ph.D. Nová expozice tak ukazuje výjimečná díla starých mistrů a špičkové architektonické řešení v novém světle.

A právě osvětlení barokní obrazárny je vskutku revoluční.

Svítidlo SIGMA FSL NG
Obr. 2. Svítidlo SIGMA FSL NG


Obr. 3. Svítidlo SIGMA FSL NG: a) pohled na svítící část svítidla,
b) detail spodní části hlavy svítidla

Jak osvětlit monumentální oltářní obrazy, biblické výjevy či mytologické scény Petra Pavla Rubense, Anthonise van Dycka, Karla Škréty a Michaela Leopolda Willmana či sochy Matyáše Bernarda Brauna? V průběhu světelných zkoušek se ukázaly limity standardního galerijního osvětlení, které nedokázalo rozměrná tmavá a lesklá plátna nasvětlit tak, aby na nich nevznikaly odlesky nebo naopak tmavá místa.


Obr. 4. Spektrum svítidla


Obr. 5. Boj s odlesky a stíny


Obr. 6. Stejný obraz, jiná teplota chromatičnosti
a podání barev světla

Na začátku února 2019 během stavebních úprav se přímo v sále Schwarzenberského paláce uskutečnily zkoušky osvětlení rozměrného obrazu všemi možnými i nemožnými způsoby osvětlení. Společnost INGE v sále instalovala „stroj na světlo“, který byl tvořen stojanovým svítidlem doplněným dalšími deseti bodovými svítidly s celkem třinácti stmívatelnými okruhy. Jednotlivé okruhy byly osazeny LED 2 700 až 6 500 K s Ra 80 až 98. Na mixážním pultu stroje byly nastavovány různé světelné a barevné scény a i jednotlivá svítidla byla opakovaně přestavována a natáčena. Obraz byl postupně osvětlován shora, zdola, z boku, bodovým svítidlem, svítidlem s širokým úhlem světelného svazku a přímým i nepřímým světlem.

V polovině února arch. Pleskot, Dr. Winzeler a Ing. Žák schválili optimální parametry světla: teplotu chromatičnosti, Ra, světelný výkon svítidel a jejich počet. Padlo jasné rozhodnutí osvětlit galerii pouze nepřímým světlem odrazem od klenutého stropu. Ing. Žák výpočtem a měřením ověřil dodržení předepsaných hodnot osvětlenosti obrazů. Arch. Pleskot určit základní rozměry a tvar svítidla: „Tvar nosiče světelného zdroje je přísně definován požadavkem na jeho neskrývavou přítomnost, ale nenápadnost. Elementárnost a minimalismus, srozumitelná forma bez jakýchkoliv ozdobných prvků, proporcionalita a dokonalá funkčnost.“


Obr. 7. Takto by to mohlo vypadat: M. Winzeler, J. Pleskot a P. Žák odsouhlasili řešení


Obr. 8. Druhá zkouška: v pozadí je „stroj na světlo“; vidět v tomto prostředí finální podobu galerie vyžaduje opravdu mimořádnou představivost

O realizaci designových návrhů arch. Pleskota se postaral tým techniků společnosti INGE. Již koncem února společnost INGE prezentovala 3D model stojanového svítidla pro nepřímé osvětlení včetně naměřeného spektra a ldt souboru a v květnu byl návrh osvětlení i svítidla oficiálně schválen.

V červenci proběhlo připomínkování plně funkčního prototypu svítidla SIGMA FSL NG. V září společnost INGE svítidla vyrobila, dodala, sestavila a nainstalovala do dvou sálů Schwarzenberského paláce.

Na závěr chceme poděkovat všem spolupracovníkům, kteří se na vývoji a výrobě svítidla SIGMA FSL NG podíleli, a čtenáře časopisu Světlo na výstavu Staří mistři pozvat. Rozhodně stojí za vidění a to nejen kvůli osvětlení.


Obr. 9. Třetí zkouška sloužila k ověření a potvrzení navrženého řešení


Obr. 10. V Orfeově sále díky nepřímému osvětlení
vyniká nádherná výmalba stropu

Svítidlo SIGMA FSL NG

Svítidlo SIGMA FSL NG tvoří tři hlavní části: skutečně masivní kruhová základna, stojan s DALI předřadníky a hlava svítidla se zcela novým LED modulem. Tento LED modul je osazen téměř 1 000 LED v celkem třech kanálech. Kombinací LED s různými Tcp a Ra bylo dosaženo té správné výsledné teploty chromatičnosti a podání barev.

Základní parametry svítidla: hmotnost 45 kg, teplota chromatičnosti 2 800 K, Ra 96, 20 600 lm, 100,4 lm/W, 205 W, 230 V, 50 Hz.

 

INGE Opava, spol. s r. o.
Stará silnice 3, 746 01 Opava
inge@inge.czwww.inge.cz


Vyšlo v časopise Světlo č. 1/2020 na straně 8.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.