Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Barevné osvětlení mostu v Zutphenu bylo svěřeno Tecomatu Foxtrot

01.08.2018 | Ing. Jaromír Klaban | Teco a. s. | www.tecomat.com

Původní most přes řeku IJssel se stal součástí široce pojaté přestavby nábřeží v nizozemském Zutphenu, které dostalo podobu parku s řadou nových míst k posezení s výhledem na vodu i na historické věže tohoto starého hanzovního města. Město vybralo v roce 2015 vítězný projekt architektonické kanceláře Moederscheim Moonen Architects z Rotterdamu, od které dostala firma Teco svolení publikovat fotografie výsledného díla i v časopise Světlo, stejně jako informace od firmy B & R design, která tu instalovala Tecomat Foxtrot pro programovatelné řízení efektového osvětlení mostu.

Barevné osvětlení mostu v Zutphenu bylo svěřeno Tecomatu Foxtrot
Obr. 1. Most ve městě Zutphen: prosvícená opěrka lavice, která se táhne po délce celého mostu, slouží zároveň i jako časová osa připomínající mílníky historie této stavby; v roce 1944 byl most jako strategický bombardován
(foto: Peter van Kempen a Bart van Hoek)

Most v Zutphenu má dlouhou historii, která začala v roce 1195. Od té doby se na místě vystřídalo sedm různých mostních staveb. Tu sedmou, ocelovou, pro auta i železnici z roku 1976 se radní odhodlali rekonstruovat poté, co přechod pro chodce a cyklisty na ní dospěl do havarijního stavu. Architekti se rozhodli dát mostu osmou generaci. Novou rozšířenou komunikaci s oddělenou stezkou pro cyklisty a samostatným chodníkem pro chodce položili na výložníky upevněné na stávající most. A právě oddělení těchto dvou nových komunikačních cest se stalo místem instalace barevného efektového osvětlení po celé délce mostu. Je umístěno v opěrce jediné lavice o délce 75 m. Na ní si mohou chodci a turisté v jakémkoliv místě nad celou šířkou řeky posedět a vychutnat si pohled na staré město na východním břehu z nejrůznějších úhlů. Tomu pohledu nikde nic nebrání, protože zábradlí tvoří čisté sklo. To umožňuje vidět ze břehu most s výraznou svítící zvlněnou barevnou linkou přes celou šířku řeky, která podtrhuje střízlivě nasvětlenou ocelovou klenbu železničního mostu. Zrcadlo hladiny řeky zdvojnásobuje celkový večerní a noční vizuální efekt.

Barevné osvětlení mostu v Zutphenu bylo svěřeno Tecomatu Foxtrot
Obr. 2. Ovládací panel řízeného osvětlení mostu: a) zobrazena je aktuální teplota
a odpovídající barva mezi modrou a červenou; 
zároveň je tu živý obrázek mostu
z instalované IP kamery, 
b) přednastavené barvy pro ruční ovládání

Rekonstrukce mostu začala v květnu 2017 a byla sledována téměř všemi obyvateli města, protože významně ovlivnila dopravu ve městě i na železnici (dvoutýdenní výluka vlakové dopravy). Realizovaný projekt byl městu předán v závěru roku 2017. Na technickém návrhu a dodávce řešení se podílely společnosti Damsteegt/De Boer ve spolupráci s firmou Spie a B & R design.

Zutphen tak získal nový, současný a hlavně emoční kontrapukt, který důstojně doplňuje celkem 400 dalších historických památek tohoto města. Podílejí se na něm i produkty firmy Teco a. s.

A jaká technika byla použita? Základní osvětlení klenutého mostu tvoří 24 LED světlometů 49M od firmy SILL. Nová lávka vyhrazená chodcům a cyklistům je osazena 131 řiditelými LED svítidly Lumenpulse RGB-W. Schodiště z mostu na břeh je osvětleno dalšími 26 světlomety typu Bega RGB-W. Diody RGB-W, které řídí předřadníky s protokolem DMX a DALI, jsou na mostě základním světelným zdrojem, jímž lze programově vytvořit jakoukoliv barvu i dynamickou scénu. Záměrem architektů i města bylo ovládat celé osvětlení interaktivně. První nápad byl barvou signalizovat venkovní teplotou. Samozřejmostí byl i požadavek na ruční provoz pro ad hoc nastavení osvětlení v určitých výjimečných dnech.


Obr. 3. Diagram barev pro celý rok, ze kterého se barvy vybírají dotykem; tento výběr dotykem na vestavěných webových stránkách podporuje přímo firmware řídicího systému Tecomat

Pro společnost Spie, která celé osvětlení dodávala, bylo nalezení partnera pro ovládání osvětlení a realizaci interaktivních funkcí tohoto projektu výzvou. Ve výběrovém řízení, které šlo do posledního detailu, společnost vybrala řešení firmy B & R design BV s použitím systému Tecomat Foxtrot CP-1015.

Tento programovatelný automat je zde v konfiguraci se submodulem MR-0105, takže přímo v základním modulu disponuje dvěma komunikačními linkami DMX. Potřebných 128 kanálů sběrnice DALI zajišťují dva moduly C-DL-0064M připojené po sběrnici CIB-Common Installation Bus®. Základní uživatelské rozhraní tvoří dotykový displej ID-36, jehož prostřednictvím probíhají všechna nastavení z „velitelského můstku“ mostu.




Obr. 4. Barvu svítící linky mostu lze programově volit z libovolné kombinace RGB-W čipů LED (foto: Peter van Kempen a Bart van Hoek)

Pro řízení barvy osvětlení podle venkovní teploty byly pod mostem umístěny dva snímače teploty PT1000. V programu je teplotě v rozmezí –5 až +25 °C přiřazena škála od modré po červenou. V mrazivé noci pod –5 °C tedy svítí most modře. Naopak v letním horkém večeru při +25 °C bude svítit červeně.

PLC Tecomat Foxtrot se v průběhu roku také stará o zapnutí osvětlení mostu při západu slunce a o jeho vypnutí při východu slunce podle astronomického času. Ten generuje jeden z mnoha paralelně spuštěných programových funkčních bloků. V pozdních nočních hodinách je celé osvětlení automaticky ztlumeno na 60 %.

Pro servis i pro běžný provoz s dálkovým dozorem a ovládáním je Tecomat Foxtrot s použitím routeru 4G/LTE připojen do internetu. Přístup prostřednictvím vestavěné webové stránky u Foxtrotu umožňuje jak technickým službám města Zutphen, tak servisnímu technikovi na dálku ovládat a programovat barvy nebo pro autorizované uživatele získat informace o aktuálním stavu systému např. na mobilní telefon. K vylepšení komfortu umístila firma B & R design na most síťovou IP kameru, jíž je možné sledovat dění na mostě včetně stavu osvětlení opravdu živě.


Obr. 5. Součástí řízené soustavy je i osvětlení schodiště z mostu na druhém břehu řeky do záplavové nivy (foto: Peter van Kempen a Bart van Hoek)

Poté co byl projekt předán, požádalo město Zutphen o upgrade „programování“ barevného osvětlení mostu. Návrh barevností byl koordinován s architekty a výsledně ho firma B & R design transformovala do nového programovacího schématu, kde lze požadovanou barvu vybírat individuálně každý den. Nové programovací schéma během celého roku trvale zobrazuje doporučené barvy, ze kterých lze vybírat pouhým dotykem na příslušnou barvu ve spektru.

Tento upgrade je další ukázkou pružnosti systému Tecomat Foxtrot při změnách funkcí v průběhu životního cyklu projektu.

Ing. Jaromír Klaban
klaban@tecomat.cz
Teco, a. s.
Průmyslová zóna Štáralka 984
280 02 Kolín
www. tecomat.com

 


Vyšlo v časopise Světlo č. 4/2018 na straně 10.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.