Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Více aktualit

Den s formulemi ČVUT 2019 a závodními motorkami

Termín konání: 02.10.2019 - 02.10.2019 Pořadatel: eForce Prague Formula Místo konání: Praha

Technická ulice v pražských Dejvicích se tradičně i letos promění na závodní okruh při akci „DEN S FORMULEMI a závodními motorkami“. Zde se představí při dynamických ukázkách dva nejnovější závodní monoposty a tři motocykly z dílen studentů ČVUT. Během akce uvidíte jak formuli s elektrickým pohonem týmu eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické, tak i monopost se spalovacím motorem konstruktérů CTU CarTech z Fakulty strojní.

Událost bude probíhat 2. října 2019 od 10 hodin před monoblokem Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní Českého vysokého učení technického v Praze v ulici Technická, Praha 6.

Dozvíte se zajímavosti o návrhu a výrobě obou formulí a jaká ocenění posbíraly týmy v závodní sezóně 2018/2019. Na předváděcí jízdy se můžete těšit každou půl hodinu od 10 hodin až do 14 hodin. Při jízdách letos budete moci obdivovat i motocykly s elektrickým pohonem a spalovacím motorem z Fakulty dopravní ČVUT.


Podrobnější informace:

Ve středu 2. října 2019 se již tradičně změní Technická ulice v závodní okruh, kde budou k vidění při ukázkových jízdách dvě nejnovější formule a tři motocykly studentských týmů z ČVUT. Den s formulemi a závodními motocykly láká fanoušky motorsportu a elektromobility. Při předváděcích jízdách mohou diváci obdivovat formule a motocykly se spalovacím motorem nebo elektrickým pohonem.

Akce začíná tiskovou konferencí, která se bude konat od 9 hodin v prostorách FEL Caffé na Fakultě elektrotechnické ČVUT (Technická 2, Praha 6). Konstruktéři soutěžních týmů z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT zde poskytnou zajímavé informace o návrhu a stavbě obou formulí. Také se s vámi podělí o jejich cestu za mimořádnými úspěchy získanými na evropských soutěžích Formula Student v letošní závodní sezóně. Oba týmy stanuly na stupních vítězů. Formule se spalovacím motorem dosáhla třetího místa na mezinárodní soutěži v Itálii a na mosteckém polygonu dokonce místa prvního. Tým konstruující elektrickou formuli vybojoval v Mostě druhé místo.

Předváděcí jízdy studenti odstartují v 10 hodin. Na akci Den s formulemi studenti představí osmou generaci formule s elektrickým pohonem týmu eForce FEE Prague Formula a tým CTU CarTech již jedenáctý monopost se spalovacím motorem. Formule budou startovat v Technické ulici každou hodinu, od 10 až do 14 hodin. Dále se představí studentský tým CTU Lions z Fakulty dopravní ČVUT. Z dílny CTU Lions budou k vidění 2 motocykly se spalovacím motorem a jeden s motorem elektrickým. Jedná se o silniční závodní motocykly podobné kategorii Moto3 účastnící se okružních závodů ve Španělsku v rámci soutěží Motostudent a MotoEngineering cup.

Kromě dynamických ukázek bude souběžně probíhat prezentace inovací a technických řešení obou formulí a všech motocyklů na jejich stáncích. Návštěvníci se dozvědí zajímavosti o formulích i jejich tvůrcích. Týmy konstruující formule tvoří průměrně 30 studentů bakalářského a magisterského studia, kteří studují především na Fakultě strojní a Fakultě elektrotechnické ČVUT. V týmu spalovací formule se jedna skupina zabývá technickým řešením monopostu a v týmu elektrické formule existuje kromě mechanické skupiny také speciální skupina, která řeší elektrickou stránku vozu. Každý student účastnící se konstrukce, stavby, testování, závodu a dalších události spojených s projektem, si v praxi vyzkouší technické, lidské i jazykové dovednosti a znalosti. Kromě vítězství v evropské soutěži Formula Student/SAE, projekt poskytuje studentům skvělé zkušenosti a přípravu na povolání pro budoucí inženýry. Tým CTU Lions tvoří průměrně 10 studentů převážně z Fakulty dopravní ČVUT. Tým je rozdělen na dvě základní skupiny studentů řešící samotnou konstrukci, jízdní vlastnosti motocyklů a ekonomickou stránkou a návrh sériové výroby každého vyvíjeného motocyklu.


Stručná fakta o studentských formulích

FS.11 se spalovacím motorem

Tým CTU CarTech se při návrhu letošní formule zaměřil především na snížení celkové hmotnosti a zvýšení aerodynamické účinnosti vozu. Hlavními změnami bylo prodloužení monokoku, přemístění předních tlumičů dovnitř monokoku, změna pozice tlumiče hluku a použití nově dvou menších chladičů motoru po stranách vozu. Výsledkem nejen těchto změn je výsledná hmotnost vozu 190 kg, což je méně než kdy dříve.

FSE.08 s elektrickým pohonem

Tým eForce FEE Prague Formula staví každoročně novou formuli. Její největší předností ve světové konkurenci je vlastní návrh a výroba veškeré elektroniky. Formule má pohon všech 4 kol, kde je pomocí aktivního elektronického diferenciálu řízen každý motor zvlášť. Vůz s označením FSE.08 má nový monokok, který umožnil zástavbu optimalizovaného akumulátoru s ještě lepším chlazením. To slibuje rychlejší časy při nejdelší disciplíně, jejíž dráha dosahuje 22 km.


Stručná fakta o studentských motocyklech

CTU Lions EVO 1 Petrol

První motocykl z dílny CTU Lions pro sezónu 2015/2016 soutěže motostudent. Jedná se motocykl s motorem Honda 250 CBR o výkonu 19,4 kW. Motocykl má trubkový rám z oceli s hliníkovými bočnicemi. Na okruhu Aragon dosáhl motocykl rychlosti 149 km/h.

CTU Lions EVO 1.1 Electric

Rám motocyklu vychází z předlohy EVO 1 Petrol shodně se zadním cantilever odpružením, ale je vybaven elektrickým motorem o špičkovém výkonu 20 kW a točivém momentu 65 Nm. Elektrickou energii zajišťují baterie LiMn204/LiNi02 a kapacitě 6 kWh. Na okruhu Aragon motocykl dosáhl rychlosti 172 km/h.

CTU Lions EVO 2 Petrol

Tento motocykl obsahuje motor KTM RC 250 o výkonu 23 kW. Koncept motocyklu zohledňuje snahu snížení hmotnosti trubkovým rámem z chrom molybdenové oceli. Zadní odpružení je přepákované. Společně s motocyklem EVO 1.1 Electric se EVO 2 Petrol zúčastnil jak finále soutěže Motostudent 2017/2018 na okruhu Aragon, kde dosáhl rychlosti 169 km/h, tak i Motoengineering cupu na okruhu Albacete.

https://eforce.cvut.cz/ 
https://www.facebook.com/events/1382151745282401/