Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem
5. 2. 2018. V elektronické verzi na webu bude 5. 3. 2018.

Architekturní a scénické osvětlení
Mexické světlo
Světelný design v kostce Část 34
Světelnětechnická dokumentace – část 2
Schémata pro scénické osvětlení

Svítidla a světelné přístroje
LED svítidla NITEKO – zaručená životnost a teple bílé světlo nejen pro veřejné osvětlení

Aktuality

15. Zákaznický den ZAT byl opět rekordní Koncem ledna proběhl už tradiční Zákaznický den společnosti ZAT, největší české firmy s…

Autu roku 2018 v ČR, Škodě Karoq, svítí na cestu světla z Varroc Lighting Systems Stejně jako v roce 2016, tak i pro tento rok získala společnost Varroc Lighting Systems…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Více aktualit

Osvětlení prezentačních prostor nábytku Stockist

06.02.2012 | |

-- Ing. arch. Luboš Sekal, A. A. L. S. – atelier architektury -- Pro novou značku na trhu designového nábytku Stockist, nabízející nábytkové skvosty od 50. let minulého století do současnosti, byly navrženy dvě prezentační prostory (showroomy). Obě jsou v rekonstruovaných prostorách domů z počátku 20. století, prvorepublikového modernistického období na pražských Vinohradech v ulicích Vinohradská a Sázavská.

Účelem bylo vytvořit univerzální interiér, kde je možné měnit expozice. Zároveň ale tím, že byly pro přístup klientů zrekonstruovány i plochy dosud tvořící zázemí prodejen – zadní, dvorní části, suterén, jsou tak na jedné ploše k dispozici prostory s různou světlou výškou, s rozdílnými konstrukcemi – od plochého trámového železobetonového stropu po cihelné klenby do válcovaných ocelových nosičů.

Kontrast mezi technicistním, neutrálním výrazem základního osvětlení (stropní svítidla)
a vystavenými tvarově, barevně i velikostně výraznějšími stylovými svítidly

Tím vzniklo mnoho zajímavých situací určujících modelování prostoru světlem. Důležité bylo i to, že majitel plánoval nabízet k prodeji i stylová svítidla, pro něž bylo třeba ponechat prostor (obr. 1). Proto intenzitu osvětlení dotčené části výstavní plochy bylo nutné zvolit jen takovou, aby byl patrný pouze světelný efekt nabízených svítidel.

Dalším faktorem vymezujícím návrh osvětlení byl požadavek na dojmové sjednocení architektonicky rozdílné výstavní plochy. Asi nejdůležitějším prvkem návrhu osvětlovací soustavy bylo vytvoření dostatečné hladiny osvětlení s výborným indexem podání barev tak, aby vystavený sortiment (nábytek, pohovky, křesla, textilie) byl nezkresleně nabídnut kupujícím a navíc byl ještě zdůrazněn jeho materiál, barva, struktura povrchů (obr. 2). Rovněž podstatným faktorem byla spotřeba elektrické energie.

Pokračování článku naleznete v tištěném vydání časopisu Světlo 1/2012, které vyšlo 2. 2. 2012. Na internetu bude toto číslo k dispozici 13. 3. 2012.