Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem
30. 7. 2018. V elektronické verzi na webu 31. 8. 2018.

Pro osvěžení paměti
Excentrická svítidla Reného Roubíčka z let 1965 až 1977
Základy fotometrie – 1. část
Velká postava české vědy pobělohorské doby: lékař, filozof, přírodovědec a fyzik Jan Marek Marci z Kronlandu

Účinky a užití optického záření
Světlo a cirkadiánní rytmy

Aktuality

Bezpečná komunikace v KNX systémové instalaci – KNX Secure KNX národní skupina České republiky, z. s. v rámci celosvětové iniciativy Mezinárodní…

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

Osvětlení prezentačních prostor nábytku Stockist

06.02.2012 | |

-- Ing. arch. Luboš Sekal, A. A. L. S. – atelier architektury -- Pro novou značku na trhu designového nábytku Stockist, nabízející nábytkové skvosty od 50. let minulého století do současnosti, byly navrženy dvě prezentační prostory (showroomy). Obě jsou v rekonstruovaných prostorách domů z počátku 20. století, prvorepublikového modernistického období na pražských Vinohradech v ulicích Vinohradská a Sázavská.

Účelem bylo vytvořit univerzální interiér, kde je možné měnit expozice. Zároveň ale tím, že byly pro přístup klientů zrekonstruovány i plochy dosud tvořící zázemí prodejen – zadní, dvorní části, suterén, jsou tak na jedné ploše k dispozici prostory s různou světlou výškou, s rozdílnými konstrukcemi – od plochého trámového železobetonového stropu po cihelné klenby do válcovaných ocelových nosičů.

Kontrast mezi technicistním, neutrálním výrazem základního osvětlení (stropní svítidla)
a vystavenými tvarově, barevně i velikostně výraznějšími stylovými svítidly

Tím vzniklo mnoho zajímavých situací určujících modelování prostoru světlem. Důležité bylo i to, že majitel plánoval nabízet k prodeji i stylová svítidla, pro něž bylo třeba ponechat prostor (obr. 1). Proto intenzitu osvětlení dotčené části výstavní plochy bylo nutné zvolit jen takovou, aby byl patrný pouze světelný efekt nabízených svítidel.

Dalším faktorem vymezujícím návrh osvětlení byl požadavek na dojmové sjednocení architektonicky rozdílné výstavní plochy. Asi nejdůležitějším prvkem návrhu osvětlovací soustavy bylo vytvoření dostatečné hladiny osvětlení s výborným indexem podání barev tak, aby vystavený sortiment (nábytek, pohovky, křesla, textilie) byl nezkresleně nabídnut kupujícím a navíc byl ještě zdůrazněn jeho materiál, barva, struktura povrchů (obr. 2). Rovněž podstatným faktorem byla spotřeba elektrické energie.

Pokračování článku naleznete v tištěném vydání časopisu Světlo 1/2012, které vyšlo 2. 2. 2012. Na internetu bude toto číslo k dispozici 13. 3. 2012.