Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem
16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

FOR ARCH oslavil třicetiny! Největší stavební veletrh v ČR nemá konkurenci Stovky vystavovatelů napříč obory, tisíce spokojených návštěvníků, desítky novinek a…

Tematický seminár SLOVALUX 2019 Slovenská svetelnotechnická spoločnosť Člen Zväzu slovenských vedeckotechnických…

Společnost Eaton opět partnerem projektu Machři roku Společnost Eaton Elektrotechnika, která je součástí globálního leadera v oblasti řízení…

Cenu Architekt roku 2019 získal český architekt Stanislav Fiala Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech, cenu Architekt roku…

Více aktualit

OSRAM TecDay 2019

30.07.2019 | Ing. Ellen Benešová | Osram | www.osram.cz

Tradiční odborná konference OSRAM TecDay, která se 16. května 2019 konala již posedmé v hlavním přednáškovém sále muzea Škoda Mladá Boleslav, se i tentokrát věnovala aktuálně nejnovějším, a především budoucím trendům v automobilovém osvětlování pod názvem Inovativní vize v automobilovém průmyslu. Zástupci hlavních dodavatelů osvětlovacích systémů pro automobilový průmysl v České republice i širším regionu střední Evropy se zde opět podělili o své nové poznatky z výzkumu i praxe a ukázali, jakým směrem se tento obor bude vyvíjet. Jako evoluční ukázka vývoje osvětlení automobilů posloužil vůz z roku 1934 – Škoda Monte Carlo – vybavený halogenovými žárovkami a nový model Škody Scala 2019 osazený celkem 60 nejmodernějšími LED čipy Oslon Black Flat a Advanced Power TOPLED.

Obr. 1. Pan Jiří Smolík (Osram) při úvodní přednášce o vizi inovací v automobilovém osvětlení
Obr. 1. Pan Jiří Smolík (Osram) při úvodní přednášce o vizi inovací
v automobilovém osvětlení

Z pohledu účasti dosud nejúspěšnější konference TecDay nabídla prezentace na témata vnitřní a vnější LED osvětlení vozů, včetně tzv. LED retrofitů (LED světelných zdrojů určených k přímé náhradě klasických světelných zdrojů, v automobilovém osvětlení hlavně halogenových žárovek do hlavních světlometů nebo pomocných signálních žárovek), IR (infračervené) a LASER (laserové) technologie autonomního řízení, včetně Matrixu a monitorování řidiče, dále ukázku aktuálních možností zadních sdružených LED a OLED svítilen automobilů, přehled a porovnání ekonomického a praktického přínosu aktuálních ADB systémů (Adaptive Driving Beam – adaptivní neoslňující dálková světla, díky kterým nedochází k oslnění řidiče protijedoucího automobilu nebo vozidla jedoucího ve stejném pruhu), řešení adaptivního osvětlení pro jednostopá vozidla a další. Mezi přednášejícími nechyběli, kromě pořadatelské společnosti OSRAM Česká republika a hostitelské ŠKODA AUTO, zástupci společností OSRAM-Continental, Hella, Varroc a ZKW.

Obr. 2. Vystavená Škoda Scala s osazením předních i zadních světel LED zdroji Osram
Obr. 2. Vystavená Škoda Scala s osazením předních i zadních světel LED zdroji Osram


Obr. 3. Z přednášky pana Haralda Feldgese (Osram) o možnostech použití LED
v interiérech automobilů

Na pozadí konference jako by zaznívaly klíčové otázky pro budoucí směřování daného oboru, tj. jakým směrem má smysl vynakládat další úsilí a nemalé prostředky a co jsou jen slepé uličky nebo přechodné „módní vlny“. Podle Jiřího Smolíka, manažera společnosti OSRAM, nejen designéři a vývojoví experti, ale také pracovníci marketingu a prodeje musí nyní zvážit:

1. Zda je stále ještě nejvyšším cílem maximální vizuální komfort a bezpečí pro řidiče, nebo je řidič sám největším rizikem, které je do budoucna třeba eliminovat? To znamená spíše než na stále dokonalejší a sofistikovanější osvětlení vozovky soustředit pozornost na systémy a technologie autonomního řízení. Zde je však většina možných aktivit paralyzována přetrvávající nejistotou v důsledku stále chybějící legislativy, která by jasně vymezila nově vznikající pracovní prostor. A to nejen pro autonomní řízení, ale i pro vyšší stupně budoucí vzájemné komunikace účastníků silničního provozu. Automobilová světla by totiž již brzy mohla „zvládnout“ mnohem víc než jenom svítit nebo informovat o změně směru jízdy. Typický příklad projekce přechodu před chodce nebo změna vzhledu zadních světlometů za jízdy podle nálady řidiče jsou jen jedněmi z mnoha lákavých možností.


Obr. 4. Přehled o adaptivních neoslňujících dálkových světlech z hlediska jejich možností a cen přednesl pan David Hynar (Varroc)

2. Jakou přidanou hodnotu v osvětlení vozovky dokáže ještě koncový zákazník rozpoznat, ocenit, a tedy i zaplatit? To znamená, jak velkou váhu pro rozhodování o nákupu mají faktické luxy, lumeny a kandely v porovnání s iracionálním pocitem z celkového designu? Nebo je pro typického koncového zákazníka stále dominantní laické vnímání svítí–nesvítí nebo líbí–nelíbí. Do jaké míry je a zůstane bezpečnost spojená s osvětlením nedoceněná a zda prodejci aut vůbec chtějí a umějí ony stále sofistikovanější světelné systémy prodat?

3. A je zde jeden zcela nový fenomén, a sice velmi pravděpodobné budoucí prolnutí viditelného s neviditelným, tj. klasické světelné techniky a infračervené senzoriky autonomních systémů. Na automobily blízké budoucnosti bude totiž třeba umísťovat stále větší množství infračervených zářičů, lidarů (Light Detection And Ranging – lidar využívá laserový paprsek k měření vzdálenosti objektů; měří čas mezi vysláním, odrazem a detekcí odraženého paprsku a následně ze získané hodnoty vypočítá vzdálenost objektu v monitorovaném směru), radarů a senzorů. A světlomety (přední i zadní) se zde logicky nabízejí jako velmi vhodný prostor pro svou polohu, již přítomnou kabeláž i vyřešené samočistící prvky. Takže se firmám s klasickým „světlařským“ výrobním programem nabízí možnost přirozeně rozšířit podnikatelské aktivity zcela novým a pravděpodobně velmi perspektivním směrem.


Obr. 5. Porovnání systémů předních světel v přednášce pana Martina Petzolda (Osram):
a) současných klasických světlometů, b) inteligentních dynamických světlometů

Oficiální část konference byla doplněna společenským večerem na nádvoří nedalekého zámku Loučeň, včetně bohaté večeře, kouzelnického vystoupení a závěrečné ohňové show. Následující den si zájemci mohli prohlédnout Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a také lisovnu a finální montáž přímo ve výrobním závodě Škoda Auto.

Foto: Ing. Jana Kotková


Vyšlo v časopise Světlo č. 4/2019 na straně 6.
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.