Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení
Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

Světelnětechnická zařízení
PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP
Posviťte si v práci na práci
Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Doprovodný program SIGNALu ovládne Maotik, DJ Maceo a The Cupcake Collective i Containall V obří nafukovací kupoli SIGNAL Dome, která se v rámci SIGNAL festivalu už podruhé objeví…

Více aktualit

New York – světelné zajímavosti

22.06.2013 | |

-- Mgr. Alena Kottová --

Všude na světě člověk vrhá umělá světla do převahy temných nocí, jakkoliv romantických, aby si je zpříjemnil, snad „polidštil“. New York je toho celkem výjimečným příkladem.

Neonové reklamy minulosti, tak nádherně ještě dotvářející poetiku filmu Světáci, jsou v New Yorku nahrazeny mnoha způsoby: desítkami obřích obrazovek na Times Square, kde nonstop běží především reklamy na muzikály Broadwaye, myriádami světelných diod na různých architektonických objektech, předělech a detailech a příjemně na všech městských stromech, kde působí nejpohádkovějším dojmem. Toto „stromové osvětlení“ se v New Yorku stalo prestiží a uměním.

Obr. 1. Světelné květenství; typické diodové osvětlení newyorských stromů, celoročně dekorující i ty nejzapadlejší ulice (foto: Karina Kottová)

Obr. 2. Forever 21 – obří světelná obrazovka na Times Square s běžící reklamou na jeden ze známých newyorských domů módy (foto: Alena Kottová)

Obr. 3. Další z obřích obrazovek a světelná mozaika na Times Square, kde se v rychlém sledu střídají upoutávky na dětské či rodinné muzikály podle filmů z dílny Walta Disneyho (foto: Alena Kottová)



Obr. 4. Křehká Freedom Tower (dnes oficiálně One World Trade Center, tedy Obchodní centrum Jeden svět), vyrůstající na Ground Zero po tragickém kolapsu „dvojčat“ Světového obchodního centra, těsně před dokončením; vysoká a štíhlá, s krásným tvarem hranolu a krystalu z protiběžných protáhlých trojúhelníků představuje odhodlání k obnově, odvahu nevzdat se a pokračovat dál; v noci věž osvětlují diody LED umístěné pod plášťovými skleněnými panely (foto: Karina Kottová)



Obr. 5. Oblíbené kluziště v Rockefeller Plaza, v pozadí s fontánou a „zlatou“ sochou Prométhea; jedno z nejnavštěvovanějších míst na Manhattanu, stromy omotané LED řetězci do poslední větvičky „proteplují“ i velmi studené dny (foto: Alena Kottová)

Důležitou kategorií jsou veřejné vánoční stromy, kterým je věnována neobvyklá pozornost. První venkovní vánoční strom v USA se ve veřejných prostorách objevil právě v New Yorku, na Madison Square, v roce 1912 a stala se z toho jedna z nejoblíbenějších tradic. Rozsvěcování četných překrásných vánočních stromů v celém městě je doprovázeno slavnostními ceremoniemi s programem a občerstvením. Ten nejznámější vánoční strom se nachází před Rockefeller Centrem u zlaté sochy Prométhea, kde se Newyorčané i turisté s oblibou scházejí nejen obdivovat výzdobu a osvětlení, ale také si třeba zabruslit. Jen na tomto stromě se minulou zimu objevilo třicet tisíc světelných diod na kabelu dlouhém více než sedm kilometrů. Museli je instalovat z lešení. Ani žádný rostlý strom v parcích a ulicích není „ušetřen“. Kamkoliv člověk jde, všude potkává důsledně bíle osvětlené stromoví – až do poslední větve. Jako by stromy v zimě tajemně rozkvetly.




Obr. 6. Chinatown – ukázka pestrého reklamního osvětlení čtvrti typických čínských tržišť, restaurací a krámků stylově zcela kontrastuje s honosným osvětlením např. Páté Avenue; vedle diod LED se hojně uplatňují šňůry klasických bílých i barevných žárovek, někdy visící v girlandách napříč celými ulicemi (foto: Karina Kottová)

Obr. 7. Nádherné lustry ve stylu art deco z dílny Tiffany v broadwayském divadle Belasco, vnitřní diody LED, které při rekonstrukci nahradily původní žárovky, rovnoměrněji prosvětlují rafinovaný vitrážový kryt; umělecké svítilny dokonale ladí s celým jedinečným artdecovým interiérem (foto: Alena Kottová)

Že člověk vstoupil z centra Manhattanu do Chinatownu, Koreje a Malé Itálie pozná i podle osvětlení. Místo jisté okázalosti, nádhery a vkusné barevnosti výstavních ulic je najednou v prostoru, kde se přepestré závěsné světelné dekorace jako girlandy vesele protahují přes uličky, a aby nikdo nebyl na pochybách, ještě obřími nápisy z barevných žárovek, jaké jsou známy z cirkusu, přejí např. Happy Holidays.




Obr. 8. Impozantní průčelí Metropolitní opery je díky prosklení náznakovou reklamou toho, co se odehrává uvnitř; světlo je vrháno ven především vnitřním osvětlením, dlouze zavěšené lustry připomínající hvězdokupy nebo systém prskavek potlačují nosnou hmotu ve prospěch ryzího světelného efektu, při pohledu na ně člověk vnímá jen světlo; na obrázku obklopují centrální lustry vánoční strom (foto: Karina Kottová)

Obr. 9. Lustry různé velikosti ve foyeru Metropolitní opery jsou vysoko zavěšené, takřka nehmotně vyhlížející „výbuchy světel“; působí velmi odlehčeně a jejich konstrukce se ztrácí v dominantním světelném efektu (foto: Alena Kottová)

Obr. 10. Světelné reklamy Broadwaye s proslulou věží New York Times na Times Square (v pozadí uprostřed); nezvyklá hloubka ulic s osvětlenými okny jakoby vysoko plujícími prostorem (kde už se kontury domů ztrácejí) evokuje zvláštní, povznesenou náladu (foto: Alena Kottová)



Obr. 11. Čirý luxus – měkké, decentní osvětlení French Building (podle svého developera Freda F. Frenche) na výstavní Páté Avenue; inspirací pro vchodový impozantní portál této jedinečné, vysoce zdobné budovy ve stylu art deco nebylo nic menšího než proslulá babylonská Ištařina brána a celý mrakodrap měl evokovat sérii na sobě postavených zmenšujících se kvádrů Visutých zahrad Semiramidiných; světlo ze vstupní série centrálních pozoruhodných artdecových svítilen v lucernovém stylu jemně akcentuje přepych a nádheru materiálů a jednotlivých prvků výzdoby (foto: Alena Kottová)

Světelné diody obtáčejí ochranným obalem všechny nedokončené stavby jako kokon chránící budoucího motýla. Tou nejslavnější do světla „zachumlanou“ stavbou je dnes nádherná a ztepilá Freedom Tower (Věž Míru ), první z budov nového Světového obchodního centra, které postupně nahradí tragicky zničená „dvojčata“. Freedom Tower je neuvěřitelně vysoká a štíhlá, její stěny v podobě protáhlých trojúhelníků se třpytí jako plošky krystalu. Je to už teď kráska. Letos má být dokončena.

Osvětlení některých interiérů také stojí za zmínku. V relativně mladé Americe se lze v historických interiérech většinou setkat se stylem art deco. To je také případ krásného broadwayského divadla Belasco (pojmenovaného po jeho prvním impresáriovi), kde výjimečné vitrážové světelné kryty, navržené a vyrobené v ateliérech Tiffany, zalévají prostor magickým tlumeným světlem. Někdy jsou zabudovány přímo do architektonických prvků interiéru, např. tvoří hlavy dřevěných, bohatě zdobených sloupů podpírajících lóže. Barvy na vitrážových svítidlech – ambra, zlatohnědá, prachová šeď, oranžová a bledě zelená, navozují intimní, soukromou atmosféru.





Obr. 12. „Řeka světelných reklam“ Broadway ústící na Times Square, obrazovkové upoutávky se každých několik sekund proměňují, reklamy jsou většinou vkusné a nevtíravé (foto: Karina Kottová)



Obr. 13. Osvětlení veřejné haly ve Světovém finančním centru v dolním cípu Manhattanu; visuté řetězce diod LED vytvářejí impozantní světelné vodopády; značná část proslulého finančního centra je sympaticky celoročně otevřena veřejnosti – s vyhlídkou, hrami, nákupem suvenýrů a občerstvením; pozoruhodnou moderní architekturu si přicházejí prohlédnout také profesoři a studenti výtvarných oborů (foto: Alena Kottová)

David Belasco, který byl zároveň majitelem, producentem i částečně autorem, věřil na citové efekty osvětlení, a proto mu v celém divadle věnoval nezvyklou pozornost. Údajně si přál, aby se návštěvník cítil v intimním osvětlení jeho divadla jako u něj doma v obývacím pokoji. Tvrdil také, že „scénické osvětlení je nejdůležitějším faktorem divadelní inscenace“. Nedávno prošlo divadlo Belasco celkovou rekonstrukcí, jejímž výsledkem je záchrana nejen jedinečných svítidel, ale celého bohatě a barvitě dekorovaného dobového interiéru. Původní žárovky ve svítidlech byly nahrazeny LED pásky, čímž bylo zdokonaleno prosvětlení vitrážových krytů. V Metropolitní opeře to vypadá zcela jinak. Moderní stavba, dokončená v roce 1966, je osvětlena moderními lustry připomínajícími hvězdokupy. Bývají přirovnávány k vybuchujícím supernovám. Jako by z nich opravdu vycházela nějaká nezkrotná a stále nová energie. Zvláštností je, že v operním sále, kde velký centrální lustr v širším kruhu obklopuje několik menších, září před představením malé lustry těsně nad hlavami publika v přízemí a teprve během zhášení jsou pomalu vytahovány nahoru ke stropu, takže v nastalé tmě ještě v pohybu dohasínají jejich světluškové roje. Je to zajímavý efekt.

Veřejně přístupná hala Světového finančního centra v jižním cípu Manhattanu, s výhledem na New Jersey přes řeku Hudson a přes moře na Ellis Island a Sochu Svobody, věší ze stropu celé snopy světelných diod. Působí to slavnostně, teple a vesele a i osamělý či smutný poutník zimními ulicemi, který sem zavítá, při pohledu na hrozny zlatých mušek pookřeje. Může se tu posadit, na jak dlouho chce, a kochat se. V této době je zde spousta návštěvníků, také celé rodiny s dětmi. Lze tu hrát hry i koupit suvenýry a občerstvení. New York se statečně a rychle vyrovnává se vším, co ho postihlo, a obnovuje svou přitažlivost také díky svému štědrému osvětlení.