Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem
5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Více aktualit

Las Vegas ve znamení spotřební elektroniky

06.04.2015 | Karel Sedláček |

Světová metropole zábavního průmyslu v Nevadské poušti, Las Vegas, je pro pořádání veletrhu spotřební elektroniky jako stvořená. Město her a kabaretů nabízí denně několik desítek atraktivních představení a International Consumer Electronics Show (CES) se do tohoto konceptu výborně hodí. Hlavní třída Strip, dlouhá několik kilometrů, je lemována architektonicky zajímavě řešenými hotely v podobě např. egyptské pyramidy, Benátek, Paříže nebo New Yorku či jen pohádkových zámků. Ovšem všechny jsou s rozsáhlými hernami. Do jejich osidel turisty i profesionální hazardéry lákají světelné reklamy. 

 Hlavní třída Strip, dlouhá několik kilometrů, je lemována architektonicky zajímavě řešenými hotely s rozsáhlými hernami

 

Hra světel a stínů

Jistě stojí za zmínku, že se formát i způsob reklamních prezentací mění ruku v ruce s vývojem elektroniky a komunikační techniky. Ačkoliv stále hraje prim „tradiční neonová reklama“, byť pohyblivá, tedy postupně se rozsvěcující, hlavní trend směřuje jinam – k velkoplošným displejům.

Na nich jsou promítány velké nápadité reklamní spoty. Rivalové představují TV Na rohu hlavní třídy a ulice East Harmon Avenue instaloval jednu z největších LED obrazovek jihokorejský koncern LG Electronics. Její šíře je 100 m a výška 10 m. Koncern tuto plochu využil jako pozvánku do své expozice na veletrh, kde propaguje své nejnovější televizory. LG prosazuje televizní obrazovku OLED. Tento typ displeje (Organic Light Emitting Diode) využívá technologii organických elektroluminiscenčních diod.

Obr. 1. Jedna z největších LED obrazovek v Las Vegas je široká 100 m a vysoká 10 m; koncern LG Electronics ji využil k propagaci svých OLED zdrojů

Na rozdíl od LCD obrazovek není OLED panel podsvícen, ale jednotlivé body vyzařují světlo samy o sobě. Nové 4 K OLED televizory od LG jsou asi tisíckrát rychlejší než běžné LCD televizory. Naproti tomu Samsung už loni ukončil výrobu OLED obrazovek pro TV, ale výroba OLED displejů pro mobily pokračuje. V Las Vegas představil S-UHD systém, který se díky vysokému rozlišení vyznačuje zvlášť ostrým obrazem. Ultra HD má se svými 3 840 × 2 160 body rozlišení čtyřikrát větší než aktuální formáty FULL HD. V centru pozornosti konstruktérů televizí stojí propojení s internetem. Samsung k tomu využívá operační systém Tizen, který má propojit všechna zařízení Samsung údajně zcela jednoduše a nezávisle na Androidu. Věc má ovšem několik háčků. Jedním z nich je skutečnost, že software Tizen používá Samsung zatím jen pro své chytré hodinky.

Obr. 2. Každý televizor musí být napojen na internet

Experti očekávají, že dalším krokem bude delší dobu slibované zavedení systému Tizen v levnějších mobilních telefonech, např. pro Indii. Potom přijdou na řadu televizory. Jejich ovladač má být vybaven také mikrofonem, takže bude možné pokyny zadávat i hlasem. Výrobci již také představili rozlišení 8 K, tzn. 7 680 × 4 320 obrazových bodů. Takový panel má 33,2 milionu bodů při jasu 500 cd·m2.

Vše se propojuje

Televizory všech výrobců mají stále větší plochu, větší rozlišení, jsou lehčí a tenčí – a také zakřivenější! Chytré telefony jsou zase o něco chytřejší a tablety někdy přejímají jejich funkce. A kdo nebude mít v televizoru internet, jako by nebyl! Senzorika dnes natolik pokročila, že umožňuje řídit auto v silničním provozu bez řidiče. Využívá k tomu ultrazvuk, stereokamery a radary schopné plnit nejrůznější úkoly. A zdá se, že nejen auta, ale veškerou zábavní techniku bude možné ovládat mobilním telefonem.

Mercedes, Audi i další automobilky předváděly funkční modely aut bez řidiče, ale plné elektroniky. BMW zůstalo věrno své pověsti lídra v oblasti tzv. laserových předních světlometů, jež svítí do vzdálenosti až 600 m v kombinaci s neoslňujícím asistentem dálkových světel BMW Selective Beam. Zajímavá je jistě i o 30 % nižší spotřeba energie, přičemž světelná intenzita je desetkrát větší, než když se nebo LED. Automobilka veřejnosti poprvé ukázala toto propojení asistenčních systémů a snímačů různých funkcí ve vozidle.

 Obr. 3. BMW zůstalo věrno své pověsti lídra v oblasti laserového světla

Ve spojení s navigačním systémem jsou zatáčky díky přídavnému programu Dynamic Light Spot dobře nasvětleny a do vzdálenosti 100 m jsou na silnici i ve tmě dobře vidět lidé i zvířata. Navíc tato technika skýtá nové možnosti i designérům.

Přední reflektory jsou zvýrazněny světelným rámečkem. Zadní světla jsou osazena diodami OLED. Poprvé jsou tyto zdroje použity také pro koncová světla a blinkry. Svítící kolo Pod názvem Revolights se skrývá jízdní kolo s převratnou proměnou osvětlení. Na řídítkách není upevněna tradiční svítilna, ale na předním i zadním kole jsou umístěny diody LED, celkem jich je 24. Takové řešení má údajně několik výhod. Jednak cyklista lépe vidí, protože světelné zdroje jsou blíž k zemi, a jednak jej řidiči vozidel na silnici spatří dřív. Při brzdění vzroste jas zadního kola, což je jistě důležitý signál pro ostatní řidiče.

Světlo hraje a zpívá Celá jedna velká hala na veletrhu byla věnována elektronice v domech a v domácnostech. Někteří vystavovatelé zde ze dřeva a lepenky postavili kulisy obytných prostor a předváděli své aplikace.

Vývoj směřuje k tomu, že nebude nutné do zdí ukládat vedení, že veškerá komunikace s domácími spotřebiči a mezi nimi navzájem bude probíhat bezdrátově. A na určeném místě se všechny informace budou soustřeďovat v jednom tabletu či počítači, jež budou snadno dostupné z telefonu, když bude člověk třeba na cestách.

Mezi poutavé aplikace patří bezdrátový reproduktor Symphonic Light známé japonské firmy Sony, který vypadá jako vertikální osvětlovací skleněné cylindry. A také je svítidlem, ovšem navíc excelentně hraje a navíc mění barvu podle charakteru skladby. Kdy přijde na trh a kolik takový hit bude stát, nechtěli zástupci výrobce prozradit.

 Obr. 4. Jízdní kolo s převratně řešeným osvětlením

Žárovka tisíce barev

S velkou pozorností se také setkala novinka, jež na první pohled vypadá jako obyčejná žárovka, ale ve skutečnosti je to unikátní elektronické zařízení. Skleněný vrchol svítidla, který chrání vnitřní prostor, je možné odklopit. Uvnitř je řídicí čip, který celé zařízení kontroluje. Jak se dociluje barevné směsi až stovky barevných odstínů, zůstává tajemstvím, protože to je předmětem patentu. Dolní část tohoto zdroje je z hliníku a a je vhodná v podstatě do každého interiéru. Patice je standardní a lze ji zašroubovat do běžné objímky. Samozřejmostí je, že vše – od zapnutí a vypnutí až po měnící se hru barev – je ovládáno dálkově z chytrého telefonu. Přístroj má také předprogramované postupy, např. pomalé rozsvěcování kopírující svítání nebo naopak soumrak. Kromě toho sbírá informace o průběhu a kvalitě spánku člověka. To už je na hranici fantazie.

Obr. 5. Vypadá jako žárovka, ale ve skutečnosti je to unikátní elektronické zařízení

Obr. 6. Schéma kouzelného světelného zdroje