časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Jednoduché a funkční Stäubli elektrické konektory s kódováním

15. 9. 2021 | Stäubli Systems, s. r. o. | www.staubli.com

Lodní doprava na Brněnské přehradě je součástí Dopravního podniku města Brna, a. s., která svoji činnost započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října přepraví na 245000 cestujících.

E-MOBILITY | SUCCESS STORY

Lodní doprava na Brněnské přehradě je součástí Dopravního podniku města Brna, a. s., která svoji činnost započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října přepraví na 245 000 cestujících.

Pro provoz na Brněnské přehradě je charakteristický elektrický pohon již více než sedmdesát let. Tento fakt má nejen značný ekologický význam, neboť představuje účinné opatření proti znečišťování vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty, ale rovněž přispívá k čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v rekreační oblasti města Brna. Elektrizaci stanovuje vyhláška z roku 2015 o vodních nádržích a vodních tocích, na kterých je zakázána doprava plavidel se spalovacími motory.

Původní starší typy konektorů Stäubli byly dodávány již výrobcem plavidla. Jednalo se o řešení, které nedisponovalo kódováním, což mnohdy vedlo k problémům se zapojením (otočení polarity).

   

„V roce 2017 jsme rekonstruovali nabíjecí stanici a bylo nutné zabránit špatnému připojení.“ vysvětluje Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy. V té době Stäubli uvádělo na trh nové typy konektorů, které díky mechanickému kódování vylučují chybné zapojení neboli prohození pólů a zároveň disponují krytím IP65 z důvodu všudypřítomné vody na molu. Stäubli si klade za cíl zajistit rovněž bezpečnost lidem, kteří s konektory manipulují, a to díky ochraně dotyku IP2X v rozpojeném stavu.

Řešení:
„Pomalé“ DC nabíjení trakčních olověných baterií s tekutým elektrolytem a kapacitou 1240 Ah v podpalubí lodi se vzhledem k požadavkům na jednoduché a funkční zařízení s přihlédnutím k životnímu prostředí nabízelo jako vhodné řešení. Nabíjecí stanice se nachází na břehu, je vybavena jednopólovými vidlicemi 16BL a na lodi jsou namontovány protikusy – panelové zásuvky. Nabíjení probíhá maximálně 11 hodin v průběhu noci a lodě se poté vydrží plavit čistě na bateriový pohon 100 km, tedy celý následující plavební den.

www.staubli.com