časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Hager Electro – dobrá značka v domovních elektroinstalacích

13. 3. 2019 | Thomas Grund | Hager Electro | www.hager.cz

Německou společnost Hager znají elektrikáři a projektanti v České republice už od poloviny devadesátých let. Tehdy platil Hager především za kvalitního dodavatele rozváděčové techniky a přístrojového vybavení pro distribuci a bezpečné nakládání s elektrickou energií. Doba pokročila a do sortimentu postupně přibyla řešení pro vedení kabelů tehalit, inteligentní systémy pro řízení budov ve standardu KNX, designové vypínače berker, dveřní komunikátory nebo dokonce nabíjecí stanice pro elektromobily. Šéfem týmu v České republice a jednatelem společnosti Hager Electro je pan Thomas Grund. Redakce časopisu ELEKTRO mu položila několik otázek.

Thomas Grund - Hager
Thomas Grund

Pane Grunde, výrobky se značkou Hager se v České republice objevily právě včas, aby zaujaly místo na našem trhu v oblasti elektroinstalací. Kam až sahá tradice firmy, z jakých kořenů vychází značka Hager a jaké jsou významné body na časové ose jejího vývoje?

Skvělá otázka, děkuji Vám za ni. Společnost Hager založili již před více než šedesáti lety otec a synové Hagerovi v Sársku. Doba po válce byla turbulentní, Sársko tehdy viselo ve vzduchoprázdnu mezi Francií a Německem a trvalo ještě několik let, než se situace uklidnila. Každopádně firma Hager vždy byla rozkročena mezi oběma těmito zeměmi, naše výrobní závody nyní najdete na obou stranách hranice. Svou reputaci si společnost Hager vydobyla zpočátku především výrobou rozváděčů a modulárních přístrojů. K rozšíření sortimentu do dnešní šíře došlo postupně díky chytrým akvizicím. Od osmdesátých let navíc firma začala zakládat pobočky v dalších zemích, v roce 1995 přišla na řadu i Česká republika. Tehdy byla společnost Hager jednou z prvních opravdu významných mezinárodních firem v našem oboru, která zde otevřela pobočku. Obrovskou šanci stát se zde lídrem trhu se ale nepodařilo využít.

Já jsem přišel do vedení české pobočky Hager v roce 2008, na pokraji hospodářské krize. Bral jsem to jako výzvu. Na ostatních evropských trzích, především v Německu a ve Francii, bývá Hager vnímán jako jeden z TOP hráčů. Bylo mi líto, že v Čechách je značka Hager vnímána spíše okrajově, čemuž odpovídal i tehdejší podíl na trhu. Přestože několik let po mém nástupu panovala ekonomická recese, povedlo se nám náš tehdejší obrat ztrojnásobit! Dodnes jsem za to vděčný všem našim zákazníkům a fanouškům značky Hager, že dokážou ocenit naše technická řešení, že upřednostňují kvalitu před low-costovou cenou a že se s námi nebáli udávat trendy – vzpomeňme například náš obrovský úspěch s multimediální rozvodnicí volta, kterou jsme uvedli na trh jako první. Nevzpomenout nemohu ani pětiřadou voltu, která se po právu stala královnou mezi rozvodnicemi na českém trhu. To jsou všechno inovace, které vznikly díky tomu, že nasloucháme svým zákazníkům a ptáme se jich, jaká řešení jim chybí. Nyní připravujeme nové produkty v našem sortimentu vypínačů a zásuvek berker a lumina – úplně nové, cenově výhodné zásuvky a vypínače, určené pro český trh, nejlepší kvalitu za dostupnou cenu.


Obr. 1. Rozvodnice volta a instalační přístroje Hager

Jaká je nynější struktura společnosti Hager, jak je do ní začleněna Vámi vedená firma a co je jejím posláním?

Společnost Hager od samého založení až do dnešních dnů je rodinným podnikem, patřícím rodině Hagerových. Díky tomu nám nejde o krátkodobý zisk, ale o dlouhodobě udržitelnou zodpovědnou službu pro naše zákazníky. V souladu s touto vizí i v naší české pobočce odjakživa kladu důraz na zákaznický servis. Jsme dynamický tým, flexibilní a rychle reagující, máme velice kvalitní techniky a na zřeteli zákazníka vždy na prvním místě. Chceme dokázat, že skutečně existují zajímavé produkty, které si český trh a český zákazník zaslouží. Za své osobní poslání považuji přispět ke zvýšení kvality elektroinstalace v domovní i komerční výstavbě v ČR. Nejvíc mě totiž štve, když vidím, že se zde prodávají průměrné výrobky za prémiovou cenu. Ono totiž co je drahé, nemusí být nutně dobré a naopak: i kvalitní výrobek můžete mít za rozumnou cenu, od Hageru určitě.

Jaký význam pro zaměstnance a zákazníky firmy má skutečnost, že Hager je rodinný podnik?

Jako rodinné firmě nám jde především o dlouhodobý úspěch. Dalším klíčem k úspěchu jsou naši vzdělaní a motivovaní zaměstnanci, pro které je zákazník na prvním místě. Věříme, že poctivost, partnerství a spolehlivost jsou jedinou správnou cestou do srdcí našich zákazníků. Je to totiž pouze zákazník a jeho spokojenost, kdo rozhoduje o tom, zda budeme schopní předat životaschopnou firmu další generaci.

My nemusíme své aktivity plánovat v horizontu čtvrtletí nebo maximálně několika málo let, jako kdybychom patřili třeba nějakému investičnímu fondu. My hledíme mnohem dál do budoucnosti a stále se ptáme, co od nás v té době budou zákazníci potřebovat. To je naším jediným rozhodovacím kritériem.

A když se ptáte na konkrétní vztahy s rodinou Hagerových, tak vězte, že jsme s nimi v úzkém kontaktu. Dokonce paní Hagerová, manželka jednoho z otců zakladatelů, slavila Nový rok v Praze a já sám jsem měl tu čest ji po tomto krásném městě, které se stalo mým novým domovem, provést.


Obr. 2. Hager team v CZ

Kolik má firma zaměstnanců a jaká je jejich skladba z hlediska odborné kvalifikace nebo jinak získaných dovedností? Pociťuje některá s produkčních nebo obchodních složek nedostatek nabídky na trhu práce?

Celosvětově má společnost Hager přes 11 500 zaměstnanců, ovšem o české a slovenské zákazníky se stará malý flexibilní tým ne větší než 25 lidí. Udržovat malý tým je můj záměr – lakonicky řečeno, neživíme nikoho, kdo by se jen vezl. U nás musí každý fungovat na 100 %, ale ani to mi obvykle nestačí a po svých lidech vyžaduji vždy ještě alespoň jeden malý krok navíc. A nejpřísnější jsem v tomto ohledu sám na sebe. Ale nenechte se mýlit, ve firmě nepanuje žádné dusno. Tak jako je firma Hager rodinným podnikem, tak i u nás v malém českém kolektivu panuje rodinná atmosféra. Všichni navzájem dobře známe své silné i slabé stránky, jsme denně v kontaktu, musíme úzce spolupracovat a pomáhat si. Troufám si tvrdit, že většina z mých současných spolupracovníků dává do práce srdce. Však máme mezi sebou některé, kteří jsou v českém Hageru již od doby jeho založení!

Přesto i my neustále hledáme nové kolegy a snažíme se tým vhodně doplnit. Takže situaci na trhu práce vnímám, i nám chybí pár šikovných rukou. Nebráníme se ani čerstvým absolventům, nové kolegy rádi zaškolíme, zaměstnance všemožně motivujeme – od výuky jazyků až po volnočasové aktivity.

Která oblast nabídky je pro firmu nejvýznamnější? Které z Vašich výrobků nejvíce vynikají po technické a estetické stránce?

Nejvýznamnější oblastí našeho sortimentu na českém trhu jsou rozváděče a jejich náplně. Především naše rozváděče jsou brány za technickou špičku v daném segmentu. Co se týká estetické stránky, nemohu nezmínit vypínače berker, které do našeho sortimentu patří od roku 2012. Shodou okolností společnost Berker byla také rodinnou firmou z Německa a její historie se začala psát dokonce už v roce 1919! Letos tedy slavíme 100 let založení značky. Především s retro kulatými sériemi z bakelitu nebo pravého porcelánu sbíráme designová ocenění v mnoha zemích. Bez přehánění, vypínače berker patří mezi nejkrásnější na světě. Zeptejte se jakéhokoliv architekta!


Obr. 3. Berker R. 1 červený akryl

Kde se nacházejí výrobní kapacity, v kterých zemích vyvíjí společnost Hager obchodní aktivity a jak vidíte pozici značky Hager v konkurenčním prostředí?

Celkem máme 28 výrobních závodů rozmístěných v 11 zemích světa, ale hlavní výrobní kapacity najdete v našich tradičních zemích – ve Francii a Německu. Obchodní zastoupení byste našli ve 129 zemích, takže působíme opravdu globálně a patříme k leadrům ve svém oboru s celou řadou registrovaných patentů.

Jak vznikají prvotní návrhy nových či inovovaných výrobků? Má firma vlastní oddělení vývoje?

Protože si zakládáme na své pozici průkopníka v elektrotechnice, máme samozřejmě vlastní oddělení vývoje. Do vývoje a výzkumu každoročně investujeme více než 5 % ročního obratu, po celém světě máme 680 vlastních vývojářů a výzkumných pracovníků. Návrhy na inovace a nové výrobky vznikají na základě požadavků trhu, vize budoucnosti a také na základě podnětů od našich zákazníků, lidí z masa a kostí, kteří jsou pro nás neutuchajícím zdrojem inspirace a informací z trhu tak říkajíc z první ruky.

Obr. 4. Multimediální volta - Hager
Obr. 4. Silová a multimediální volta

Kdo jsou Vaši zákazníci? Jste s nimi v kontaktu i po uskutečnění obchodu. Jakou od nich máte zpětnou vazbu ohledně Vašich výrobků a služeb?

Naši zákazníci jsou specializované velkoobchody elektro, elektrikáři, projektanti, montážní firmy, developeři, architekti a designová studia … S velkou většinou zákazníků jsme v dlouhodobém kontaktu, jelikož si zakládáme na stabilní spolupráci a ne pouze na jednorázových dodávkách. Kontakt se zákazníky pro společnost Hager byl vždy alfou a omegou, zákazníci jsou skutečnými hybateli vývoje od počátku vzniku firmy. Jim vděčíme za to, že vyžadují kvalitu, přinášejí nové požadavky a posouvají nás dál. Osobně si vážím každého z nich.

Rozhovor vedl Ing. Emil Širůček, FCC PUBLIC


Vyšlo v časopise Elektro č. 3/2019 na straně 80. 
Tištěná verze – objednejte si předplatné: pro ČR zde, pro SR zde.
Elektronická verze vyšlých časopisů zde.

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021