časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Energetické řetězy „hýbou“ zrekonstruovanou Státní operou

12. 6. 2020 | HENNLICH s.r.o. | www.hennlich.cz

Jak rozpohybovat instituci jakou je Státní opera v Praze? Jednoduše. Stačí k tomu správně navržené a nainstalované energetické řetězy a flexibilní kabely. To zařídila firma HENNLICH, která pro zrekonstruovanou Státní operu v Praze dodávala systémy pro přívod dat a napájení pro pódium, oponu, světla, řízení kulis a další zařízení nutné pro špičková představení svatostánku české opery.

„Naše energetické řetězy a flexibilní kabely jsou součástí komplexního systému, který zajišťuje automatické, strojově řízené úpravy pódia, světel, kulis, opony a dalších důležitých částí jeviště, která jsou již nezbytností pro fungování skutečně moderního operního prostoru,“ říká Jindřich Kollár, který za společnost HENNLICH zajišťoval kompletní projekt. V opeře firma HENNLICH využila energetické řetězy společnosti igus, kterou na českém trhu výhradně zastupuje.

Energetické řetězy a flexibilní kabely jsou součástí komplexního systému, který zajišťuje automatické, strojově řízené úpravy pódia, světel, kulis, opony a dalších důležitých částí jeviště. (Obrázek: HENNLICH/igus)

Kompletní dodávku řídila společnost Bosch Rexroth. „My jsme dodávali návrh vhodných řetězů a flexibilních kabelů, konzultovali jsme vhodné řešení jednotlivých částí systému, které jsme následně dodávali ve formě systému reaychain® tedy kompletní řetězy včetně kabelů a konektorů a instalovali jsme řetězy do konstrukce technologie,“ doplňuje Jindřich Kollár.

Rozsáhlá rekonstrukce budovy Státní opery, která byla postavena v roce 1888, trvala tři roky. Slavnostní otevření se konalo letos 5. ledna, na den přesně po 132 letech od otevření budovy. Celá modernizace stála 1,3 miliardy korun. Novorenesanční budova s neorokokovým interiérem čekala na rozsáhlejší rekonstrukci od přelomu 60. a 70. let.

Historická a památkově chráněná budova se dočkala nové jevištní technologie včetně unikátní točny. Ve druhém patře opery byla vybudována moderní zkušebna s vynikající akustikou, byly renovovány zkušebny, baletní, orchestrální i sborový sál a zázemí umělců. Do hlediště byla instalována nová křesla. Na rekonstrukci opery se podílelo mnoho restaurátorů, kteří profesionálně vyčistili nástěnné malby Eduarda Veitha. 

Tiskové materiály HENNLICH