časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem
18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Dvaadvacátý ročník největšího pražského festivalu designu proběhne 6. - 11. října

3. 10. 2020 | Profil Media s.r.o. | www.designblok.cz

Designblok představil podobu hlavní výstavy a Designerie od Jana Plecháče.
Organizátoři shrnuli opatření pro bezpečnou návštěvu 22. ročníku festivalu.

Dvaadvacátý ročník největšího pražského festivalu designu proběhne letos za speciálních epidemiologických opatření od 7. do 11. října. Designerii, konceptuálně zpracované srdce Designbloku, i hlavní výstavu Vášeň letos navrhl úspěšný designér Jan Plecháč. Festival zároveň představil organizační změny a opatření, které pro veřejnost i vystavující zaručí bezpečnou účast na festivalu. Novinkou je rozdělení na sektory a časově omezené vstupenky. Některé sektory festivalu budou přístupné zdarma.

  

Jméno Jana Plecháče rezonuje českou designérskou scénou již řadu let. Společně s Henrym Wielgusem má za sebou spolupráce se špičkovými českými i zahraničními značkami, a také široké portfolio vlastní tvorby. Právě on naváže na Lucii Koldovou, Maxima Velčovského a Jana Rosického, kteří zpracovali Designerii v minulých letech. Designerie bude umístěná v ambitu prostoru Gabriel Loci, kde dříve bývala zahrada. „Tam, kde se původně nacházela rajská zahrada, se opět navrací zeleň. Ovšem jen na pár dní. Tak zde vzniká pop-up eden nebo ráj a v kontrastu s tímto rajským požitkem je architektura vystavěná z 222 kusů štaflí - z předmětu velmi obyčejného, avšak nikoliv přízemního, který návštěvníkům umožní až neuvěřitelný nadhled. A právě nadhled je přesně to, co obecně naše společnost velmi potřebuje. Mottem letošní Designerie je „Nevyrábět a nevyhazovat. Půjčit si, hrát si a pak zase vrátit,“ popsal svůj záměr designér Jan Plecháč.

Štafle s originálním razítkem autora použité v Designerii budou na místě vydraženy a výtěžek půjde na letošní charitativní projekt, kterým je Centrum Paraple dlouhodobě pomáhající osobám s poškozením míchy.

Rukopis Jana Plecháče ponese i hlavní tematická výstava Vášeň, kterou naplní vášeň jejího autora pro motorky. Dvanáct mistrovských řemeslníků podle konceptu Jana Plecháče a za supervize DK Garage Boss přetvoří motorku ČZ 175 v unikátní designérský klenot přímo na Designbloku.

Festival čeká premiéra v impozantním historickém prostoru Gabriel Loci v srdci Prahy. Akcentovat bude letos zejména tvorbu českých výrobců a designérů. „Letošní rok přinesl situaci, kterou nikdo z nás nečekal. Čeští tvůrci v oblasti designu a módy se ocitli tváří v tvář zásadní zkoušce, a ačkoliv se mnozí z nich situaci kreativně a důmyslně přizpůsobili, jejich podpora je více než na místě. Jsem proto velmi rád, že se letošní ročník festivalu Designblok zaměřuje právě na české tvůrce a pomáhá s realizací jejich nápadů,“ řekl primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.

Bezpečnostní opatření pro návštěvu Designbloku

Pro zachování maximální bezpečnosti veřejnosti i vystavujících přijal letos festival řadu změn v organizaci návštěvy. Prostor Gabriel Loci je rozčleněn do několika sektorů s oddělenými vstupy a východy, z nichž některé jsou placené, a jiné je možné navštívit zdarma. Počet osob současně se nacházejících v jednom sektoru bude limitován. Vystavující jsou do placených sektorů A a B rozděleni rovnoměrně, takže v každém z nich najdete výrobce i designéry, módu i šperk. Sektory, které budou přístupné návštěvníkům i bez vstupenky jsou Art House v Musaionu zaměřený na umělecký design, výstavy v exteriéru a rovněž Hospodářské noviny Stage supported by CzechTrade a Reflex Stage, které nabízejí doprovodný program přednášek a diskuzí. Vstupenka do sektoru A a sektoru B bude za 150 Kč, studenti, senioři a držitelé průkazu ZTP mají slevu.

„Letošní Designblok s tématem Vášeň bude mimořádný hned z několika důvodů. Prvním je unikátní prostor bývalého konventu Svatého Gabriela, který nyní nese název Gabriel Loci. Historická architektura a současný design přinesou návštěvníkům mimořádný zážitek v prostorech, které jsou veřejnosti za normálních okolností nepřístupné. Druhým důvodem je souběh s obdobím koronakrize. Ve spolupráci s pražskou hygienou jsme připravili bezpečnostní opatření, která minimalizují riziko nákazy. Doporučuji návštěvníkům vyhradit si na Designblok asi 5 hodin – za 2 hodiny zhlédnou expozice v sektoru A, za další 2 hodiny sektor B a poté mohou navázat prohlídkou venkovních expozic a Art House v Musaionu v Letohrádku Kinských. V průběhu Designbloku budou zdarma přístupné přednášky a diskuze, které jsme připravili ve spolupráci s Reflexem, Hospodářskými novinami a agenturou CzechTrade. Vstupenky na festival budou v prodeji od 1. října na Goout a také na místě. Kromě Gabriela Loci a Musaionu se bude Designblok odehrávat v showroomech a ateliérech ve městě. Věřím, že i když je návštěvnost na letošním Designbloku časově limitovaná, bude letošní ročník stát za návštěvu. Designéři a výrobci si zaslouží naši podporu a zájem. A to, co připravili, je velmi silné,“ uvedla ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

 

Poprvé v historii festivalu je platnost vstupenky omezena na dvě hodiny na jeden sektor, přičemž čas byl vyměřený tak, aby se daly instalace pohodlně prohlédnout i se zastávkami na nákup u designérů. Kromě opatření organizačního charakteru bude na místě k dispozici také hygienické vybavení, jako jsou stojany s dezinfekcí. Návštěvníci budou při pohybu v prostoru festivalu vyzváni k nasazení roušek a po každém slotu proběhne dezinfekce společných prostor.

Designblok se koná také díky cenné podpoře partnerů, zejména generálního partnera Erste Premier. Tomáš Petr, ředitel Erste Private Banking a Erste Premier, ke spolupráci řekl: „Věříme, že každá cesta je snazší, když máte někoho, kdo vás na ní podporuje. Dlouholeté partnerství naší značky a designu se odráží i v novém a unikátním vizuálu Erste Premier, který pro nás vytvořila úžasná ilustrátorka Eliška Podzimková. Stejně jako vystavující designéři, i naši klienti vkládají spoustu vášně do budování vlastních hodnot, a tak si zaslouží být těmi, o které je postaráno.