časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Bezpečnost pro silniční tunely od OBO Bettermann

16. 12. 2015 | OBO Bettermann | www.obo.cz

Silniční tunely kladou mimořádně vysoké nároky na elektrickou infrastrukturu. I v normálním provozu je trvale vystavena vlhkosti, špíně a tlakovým vlnám. Často se také vyžaduje její časově omezená funkčnost v případě poruchy, zejména při požáru.

Stavba a rekonstrukce tunelů - práce pod velkým tlakem

Řešení od OBO v sobě vždy sdružuje bezpečnost, spolehlivou funkci, rychlou instalaci a v neposlední řadě ekonomiku.

Pro nejtěžší korozní podmínky průjezdných částí automobilových tunelů jsou k dispozici kabelové nosné systémy z několika druhů korozivzdorných ocelí. Jejich typickým představitelem jsou kabelové žlaby OBO RKS-Magic®, vyráběné jak z pozinkované, tak i dvou druhů nerez oceli (1.4301 resp. 1.4571).

Obr. 1: Specifická tunelová trasa z nerez kabelových žlabů RKSM6 ...

Součástí dodávky mohou být i speciální kotevní prvky z vysoce jakostní nerezové oceli a pro případ obavy z nežádoucích bludných proudů existuje také možnost izolované montáže kabelové nosné konstrukce do stavby. Předností žlabů Magic® je ale i nezvykle rychlá montáž, kterou umožňují integrované bezšroubové podélné spoje kabelových žlabů. Minimalizují časové nároky montáže, což je důležité zejména při rekonstrukcích, kdy mohou montážní práce probíhat jen po omezený časový úsek, případně jen v noci.

Obr. 2: Nerez žlaby RKSM6… a krabice FireBox ve funkční tunelové trase

V technologických tunelech, budovaných zpravidla souběžně s průjezdnými částmi automobilových tunelů, lze s výhodou využít zase kabelové žebříky OBO LG… v nerez nebo pozinkovaném provedení. Zde z korozního hlediska postačují zpravidla pozinkované ocelové trasy, jejichž ochranná zinková vrstva bývá, oproti požadavkům norem, navýšena na cca 80 µm. 

Obr. 3: Nerez žlaby RKSM6…, tunel Howald, Lucembursko

Bezpečnost i v případě poruchy

Řada systémů OBO používaných v automobilových tunelech je také klasifikována v oblasti funkční integrity za požáru. Patří mezi ně i žlaby OBO RKS-Magic® a kabelové žebříky řady LG…, a to s klasifikací doby odolnosti až 90 minut, dle použitých kabelů. Klasifikace je přitom k dispozici podle národních předpisů hned několika různých zemí, včetně ZP 27/2008 PAVUS pro Českou republiku (P90-R). Spolehlivě lze tedy do nich ukládat vedení pro napájení běžného i nouzového osvětlení, dopravní a komunikační techniku, požární poplachové systémy, zásobování požární vodou, standardní a požární větrání i veškeré další systémy. A bezpečnostní koncept pro automobilové tunely mohou doplnit i další OBO systémy protipožární ochrany.

Obr. 4: Žárově zinkované žebříky LG6…, E18, Helsinky – Turku, Finsko

Stejně tak lze spolehlivost elektrotechnických a elektronických tunelových zařízení zvýšit instalací inteligentních systémů OBO vnější i vnitřní ochrany bleskem a přepětím. 

Technická podpora

Společnost OBO Bettermann vybavuje každý rok řadu evropských silničních tunelů ověřenými elektroinstalační systémy, splňujícími veškeré standardy pro tuto oblast. Její výrobky plní i ​​v takto drsných podmínkách spolehlivě svou funkci, včetně zajištění důležitých úkolů v případě nebezpečí.

Obr. 5: Nerez mřížové žlaby G-GRM…, tunel Blanka, Praha 

Díky tomu mají techničtí specialisté OBO Bettermann z této oblasti celou řadu dlouholetých zkušeností, které přenášejí do svého odborného poradenství. V případě zájmu pak mohou ze systémů značky OBO navrhnout ucelená řešení, respektující specifika jednotlivých tunelových částí. 

Tiskové materiály OBO Bettermann

OBO BETTERMANN, s.r.o.

OBO BETTERMANN, s.r.o.
Modletice 81
Říčany u Prahy
251 01
www.obo.cz

EMC v instalaci

Vloženo: 30. 11. 2021