Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem
18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

V českých zemích se svítí již 170 let 15. září 1847, tedy přesně před 170 lety se pražské ulice poprvé ozářily plameny z více…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Nejvyšší dřevěná stavba na světě zahájí konferenci Požární bezpečnost staveb 2017 Přípravy 2. ročníku konference odborného portálu TZB-info Požární bezpečnost staveb 2017,…

Více aktualit

Principy, postupy a metody moderního managementu jakosti

Zájem společnosti o jakost není pouze moderní záležitost. O tom svědčí i historický vývoj tohoto pojmu (jeho synonymem je i původem latinské slovo kvalita), počínající již v čase Aristotelově. Tak jako všechno okolo nás, vyvíjí se také chápání jakosti a vztah k ní. Naskýtají se proto logické otázky: Kam to vše směřuje? Jaké jsou v současnsoti a kterými směry se budou vyvíjet principy, koncepce, přístupy, metody a nástroje moderního managementu jakosti?
 
V naší odborné literatuře prozatím ojedinělá publikace Moderní management jakosti (Management Press, Praha, 2008, 1. vyd., 378 str.) týmu zkušených autorů, našich předních odborníků v oboru managementu jakosti a vědeckopedagogických pracovníků katedry kontroly a řízení jakosti VŠB-TU Ostrava (J. Nenadál a kol.), představuje postupy, metody a nástroje využitelné v práci vrcholových manažerů – ve fázích návrhu a vývoje produktů, nakupování a spolupráce s dodavateli, při vlastní realizaci výrobků a služeb, stejně jako ve fázích spojených s dodáváním produktů zákazníkům. Průřezovými oblastmi jsou ekonomické úvahy spojeny s managementem jakosti, rozvojem znalostí zaměstnanců, použití tzv. procesního přístupu k managementu jakosti, popis forem přezkoumávání výkonnosti systémů managementu jakosti, metodologie zlepšování, předpoklady dosahování podnikové excelence a rozvojové trendy managementu jakosti. Výklad jednotlivých partií je doprovázen četnými příklady použití systému managementu jakosti (chápaného spíše než věda jako umění, jež je třeba trvale kultivovat s podporou zdravého rozumu) v praxi.
 
Monografie volně navazuje na společnou knihu autorů Moderní systémy řízení jakosti, vydanou před deseti lety. Za tuto dobu se toho mnoho změnilo k dobrému, ale přesto u nás existují tisíce organizací, ve kterých jsou systémy managementu jakosti pouze formální nutností, tolerovanou vedením firem jen z důvodu povinnosti dokládat požadované certifikáty při sjednávání obchodních aktivit. Jsou zde i stovky certifikovaných manažerů a auditorů jakosti, jejichž příspěvek k rozvoji systémů managementu jakosti zdaleka není takový, jaký by bylo možné očekávat. Mnohdy lze téměř říci, že u nás jde o „šizení“, nikoliv o „řízení“ jakosti. Upřímná snaha renomovaných „profesorů“ o sdílení časem nabytých a životem prověřených vědomostí a zkušeností se širokou čtenářskou obcí se bezprostředně kryje s potřebami a očekáváními podnikatelského i neziskového sektoru.
(tes)