Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení
Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

Světelnětechnická zařízení
PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP
Posviťte si v práci na práci
Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Více aktualit

Osvětlení vlakového nádraží v Ostravě-Svinově

Ing. Pavel Janečka, Thorn Lighting CS spol. s r. o.
 
V roce 2006 byla dokončena rekonstrukce budovy nádraží ČD v Ostravě-Svinově. Projekt byl součástí výstavby modernizace úseku tratě ČD Studénka–Ostrava.
 
Historická výpravní budova byla postavena již v roce 1845 a je evidována jako kulturní památka. V sedmdesátých letech evatenáctého století byla symetricky rozšířena a v roce 1895 k ní byl přistavěn nový patrový objekt. V té době byl architektonický a urbanistický celek v neobarokním slohu součástí tzv. Ferdinandovy dráhy Vídeň–Krakov. Bohužel při další rekonstrukci v letech 1979 až 1982 byly vlivem necitlivých zásahů znehodnoceny cenné historické prvky, jako např. bohatá štuková výzdoba, historická okna a dveře. V roce 1997 objekt zasáhly rozsáhlé povodně, které poškodily suterén a první nadzemní podlaží až do výše jednoho metru. Stavba byla značně poškozena a narušena byla také její statika, která již dříve utrpěla v důsledku poddolování objektu.
 
 

Hlavní zásady rekonstrukce

Vedle zajištění bezpečnosti a funkčnosti budovy byla rekonstrukce prováděna s ohledem na co nejširší zachování původních prvků objektu. Budova proto získala repliky historicky cenné fasády, vnitřní štukové výzdoby, oken, dveří a dalších interiérových prvků. Protože předpokládanou přepravní kapacitu až 1 600 osob za hodinu nebylo možné zvládnout v původních prostorách, byl navržen nový objekt odbavovací haly. Dominantními architektonickými prvky moderní budovy jsou mimořádně štíhlé sloupy a strukturální opláštění s bezrámovým zasklením. Před novou odbavovací halou vyrostly dva vzájemně propojené bazény s vodotrysky o celkové ploše 205 m2.
 
Stavba byla financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a z rozpočtu statutárního města Ostravy. Celkové náklady bez DPH činily 581 mil. korun. Z toho 265 mil. byly náklady na výpravní budovu a její přístavbu a 316 mil. bylo vynaloženo na rekonstrukci přednádraží a souvisejících objektů a na přípravu a zabezpečení stavby. Projektantem byla akciová společnost Moravia Consult Olomouc a zhotovitelem OHL ŽS, a. s.
 

Modernizace nádraží se týkala:

  • výstavby nové odbavovací haly pro cestující v podobě skleněné přístavby,
  • rekonstrukce dosavadní výpravní budovy – napojení na nové objekty stanice, rekonstrukce a zastřešení ostrovních nástupišť, vybudování dvou podchodů pro přístup k nástupištím,
  • přestavby přednádraží – výstavba autobusového terminálu MHD, otevřených parkovacích ploch a objektu dispečinku Dopravního podniku města Ostravy.
Osvětlení dodávala ostravská pobočka firmy Thorn Lighting CS spol. s r. o. Přednádražní celoprosklená hala je osvětlena deseti světlomety Aeraflood 400 W, které jsou umístěny nad střechou budovy a svítí přes skleněná střešní okna; tím je vytvořeno hlavní osvětlení v hale. Světlíky jsou potaženy speciální matnou fólií pro dobré rozptýlení světla v celém vestibulu. U pokladen a v některých dalších částech byla využita svítidla Specline 4× 18 W.
 
Pro osvětlení bývalé odbavovací haly historické budovy, nyní čekárny pro cestující, byla vybrána výbojková svítidla Oculus 70W, která jsou spuštěna ze stropu na křížových lustrech, vytvořených na zakázku podle architektonického návrhu. Svítidla Oculus jsou použita rovněž na komunikacích navazujících na centrální čekárnu. V prostorách restaurace a bufetu historické budovy byla instalována svítidla Oculus menší verze, a sice Oculus Caffe s kompaktní zářivkou 13 W, opět na křížových lustrech zhotovených „na míru“.
 
Komunikační zóny nástupišť byly řešeny dvojím způsobem. Na nástupištích, která bezprostředně navazují na historickou budovu, jsou pod dřevěnou střešní konstrukcí zavěšena svítidla Decostyle 70 W, která svým designem dotvářejí historický charakter této konstrukce. Ostatní nástupiště řešená moderní technikou jsou vybavena velkoplošnými skleněnými tabulemi v moderní ocelové konstrukci se svítidly Victor 70 W v barvě ocelové konstrukce. Nekryté části nástupišť jsou osvětleny sadovými svítidly Mexico 70 W, instalovanými na sloupech o výšce 4 m. Kolejové plochy jsou osvětlovány asymetrickými svítidly Aeraflood 400 W z věží výšky 20 m.
 
Pro architekturní nasvětlení fasády historické budovy byla vybrána výbojková zemní svítidla Mica I 70 W, která za tmy zvýrazňují celkový ráz zděné části nádraží Ostrava-Svinov. Zemní svítidla jsou osazena halogenidovými výbojkami s teplotou chromatičnosti 4 000 K. Ve svítidlech byla použita pískovaná krycí skla s tloušťkou 19 mm a nosností až 15 t. Konečnému umístění architektonického osvětlení předcházely světelné zkoušky, při nichž se ze vzorků svítidel vybíral nejvhodnější typ.
 
V přednádražním prostoru byla pro veřejné osvětlení zvolena svítidla Jalon 26 W s krycí mřížkou a Avenue Deco, osazená sodíkovými výbojkami 70 W. Tento typ osvětlení je použit také v nedalekém parku, a vytváří tak jednotný ráz osvětlení před budovou nádraží.
 
Doufáme, že jsme přispěli ke zkvalitnění prostředí jak pro cestující, tak pro personál nádraží.
 
Obr. 1. Nekryté části nástupišť jsou osvětleny svítidly Mexico 70 W
Obr. 2. Svítidla Victor zavěšená na kovové konstrukci
Obr. 3. Na nástupištích, která bezprostředně navazují na historickou budovu, jsou pod dřevěnou střešní konstrukcí zavěšena svítidla Decostyle
Obr. 4 Svítidla Areaflood ve světlících
Obr. 5. Svítidla Oculus na čtyřramenných závěsech
Obr. 6. Svítidla Oculus na trubkových závěsech
Obr. 7. Venkovní svítidla Avenue před nádražní budovou