Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem
5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Více aktualit

Osvětlení restaurace a klubu z pohledu výtvarníka

„Světlo je jedním z nejefektivnějších nástrojů vytváření správné nálady v prostorách určených pro různé odpočinkové činnosti. Každý majitel restauračního zařízení se snaží přilákat hosty do své restaurace či k posezení u baru. Zákazník hned při vstupu do zařízení zhodnotí prostor a rozhodne se, zda zůstane. Osvětlení by mělo spoluvytvářet požadovanou image prostoru. Světlem lze dotvořit styl tohoto zařízení, upozornit na architektonické zvláštnosti jako např. vzhled historických kleneb či výzdobu povrchů, zvýraznit významná místa – recepci, výčep, vytvořit intimitu prostředí či prostor naplnit světlem a třpytem…

Každá restaurace by měla mít dobře čitelný jídelní lístek. Se čtením jídelního lístku mají problém i lidé s dobrým zrakem či s běžnou brýlovou korekcí. Jídelní lístek je často tištěn malým písmem, nevhodným fontem písma s malým kontrastem mezi písmeny a pozadím…“

Tak začíná článek Ing. Jany Lepší ze ZÚ se sídlem v Plzni, Servírka, číšník, barman, kuchař ve světle NV 361/2007 (změna 68/2010 Sb.), věnovaný požadavkům na osvětlení v restauracích, barech apod., který vyšel v časopise Světlo 3/2011, str. 55 až 60. Vzhledem ke všem požadavkům uvedeným ve zmíněném článku by bylo ideální, kdyby si majitelé zmíněných zařízení vždy přizvali k realizaci osvětlení odborníky.

Jak se ke všem předpisům, doporučením a směrnicím postavili výtvarníci, jsme se byli podívat do jedné pražské restaurace a klubu s Martou Vintrovou ze společnosti Osvětlovací technika Vít Pavlů. Grafik Jakub Krejčí, majitel restaurace A divadlo pokračuje, a malíř Pavel Vošalík s fotografem Radkem Tomasem, majitelé klubu Art/Music club Lucky Lucky, se při řešení osvětlení obrátili právě na tuto společnost. Jejich cílem bylo vytvořit co nejpříjemnější prostředí, kde by se hosté i personál cítili skutečně dobře. Stěny zdobí výtvarná díla majitelů a jejich přátel a spolu s kvalitním osvětlením vytvářejí tu správnou atmosféru s ohledem na cha rakter těchto zařízení. Zmíněné výtvarníky jsme požádali, aby nám k tomu řekli pár slov. (Pozn.: Následující text obsahující tato vyjádření byl redakčně upraven.)

Jakub Krejčí: Osvětlení restaurace A divadlo pokračuje

„Když jsme z bývalého průjezdu začali stavět restauraci, přesně jsme věděli, jak bude vypadat kuchyně, přípravna i ostatní prostory, ale nevěděli jsme, jak v tomto velice zajímavém prostoru vyřešit osvětlení. Chtěli jsme osvětlení respektující atmosféru Malé Strany, hosty, interiér, včetně uměleckých instalací, a zároveň jsme potřebovali vyhovět normám a předpisům na osvětlení restauračních zařízení. Obrátili jsme se tedy na firmu Osvětlovací technika Vít Pavlů. Po několika schůzkách s panem Pavlů přímo na stavbě jsme jeho návrhy přesně vyhovující našim představám a požadavkům přijali, včetně jejich technického řešení.

Společně jsme vybrali zajímavé osvětlení pro hostinskou i obslužnou místnost.

Základní osvětlení hostinské místnosti poskytuje rozptýlené světlo vycházející ze zářivkových svítidel FISB 21 W umístěných v opěradlech lavic podél stěn. Opěradla jsou dutá – ústí do nich vzduchotechnika. Chladně bílé zářivkové světlo svítí nejen nahoru na stěny, ale i dolů na podlahu. Protože jde o bývalý průjezd a obě strany místnosti jsou prosklené (na jedné straně je vchod z ulice a na druhé východ na rozlehlou terasu), toto světlo v kombinaci se světlem denním stačí k osvětlení celé místnosti.

Po setmění se rozsvítí také doplňková kulatá nástěnná svítidla osazená světelnými zdroji se světlem teple bílé barvy, zdůrazňující tvar klenutých stropů. Takové řešení osvětlení umožňuje hostovi vidět nejen krásné obrazy na stěnách, ale bez problémů přečíst nabídku z jídelního lístku a následně si přinesené jídlo dobře prohlédnout. Příjemný odstín růžové barvy na stěnách a oranžová opěradla lavic barvu světla pocitově proteplují.

Obslužná místnost je z jedné třetiny i prostorem hostinským. Proto si otevřená kuchyně také žádala zajímavé řešení osvětlení. Protože zde pracuje kuchař i personál, bylo třeba zvolit takové osvětlení, které by splňovalo požadavky na osvětlení pracovní činnosti a zároveň vytvářelo příjemnou atmosféru pro hosta. Bylo třeba dosáhnout tzv. příjemné podívané do zázemí restaurace. I s tím si realizační firma poradila.

Téměř po celém obvodu místnosti s gotickou klenbou jsou ve výšce asi 210 cm na stěně namontovány „otevřené truhlíky“, ve kterých jsou umístěna zářivková svítidla FISB 21 W. Tato svítidla směrem nahoru osvětlují krásnou gotickou klenbu a zdůrazňují její plastičnost, směrem dolů svítí na pracovní plochu kuchaře i plochu určenou číšníkovi. Zároveň osvětlují prostor pro hosty. Protože v rohu místnosti nebylo možné z důvodu umístění digestoře použít „truhlíky“, byla zářivková svítidla instalována přímo na střechu digestoře tak, aby byla klenba osvětlena celá.

Celá místnost je vymalována oranžovou a vínovou barvou a stěny v pracovních prostorech jsou obloženy plechy z nerezové oceli. Teplá barva světla k osvětlení klenby se příjemně doplňuje se světlem chladné barvy osvětlujícím pracovní prostory.

Barové pulty, rovněž z nerezové oceli, a police na výdej pokrmů byly „dosvětleny“ páskami LED umístěnými v proskle doných policích nerezových vitrín. Paprsky z LED dopadající na stěny vitrín vytvářejí proužky světla perspektivně ubíhající do strany a zajímavě prosvětlují vystavené láhve. Prosvětlené vitríny tak dolaďují osvětlení celé místnosti.

Rozlehlá venkovní terasa je prozatímně osvětlena třemi scénickými světlomety nasměrovanými do střech slunečníků. Finální verze osvětlení na rozlehlé terase bude vyřešena až příští sezonu po instalaci definitivního mechanického zastřešení. Těšíme se na další projekt a doufáme, že osvětlení terasy restaurace bude důstojným protějškem nočního osvětlení protilehlé Petřínské rozhledny.“

Pavel Vošalík a Radek Tomas: Osvětlení Art/Music clubu Lucky Lucky

„Tento klub vznikl z bývalého rozlehlého sklepení, kde byl uchováván ječmen. Rozhodli jsme se tento prostor pojednat a vyzdobit po svém. Malbou po stěnách, dveřích, obrazy a fotografiemi. Výzdoba v klubu je částečně inspirována filmem (například vymalování vesmírného prostoru apod.).

Veškeré malby, témata a vzory vymalovalo pod symbolickým dozorem majitelů nezávisle na sobě patnáct mladých výtvarníků. Cílem bylo vytvořit zajímavý prostor, který by jak provozovatelům, tak i návštěvníkům dokázal udělat život lepší, veselejší, šťastnější. S touto ideou jsme tedy začali přetvářet vcelku ponurý sklep na místo, ze kterého na první pohled sálá pozitivní energie. Atmosféru dokreslují různé dekorativní předměty (například vesmírný rytíř, vesmírná raketa a spousty dalších zajímavých artefaktů), a především reprodukce obrazů a fotografií obou majitelů.

Osvětlení klubu realizovala firma Osvětlovací technika Vít Pavlů. Vzhledem k tomu, že je klub zařízen pro produkci diskžokejů i živých kapel, tedy vesměs pro taneční produkci, a na stěnách jsou velice výrazné barevné výtvarné kreace a doplňky, bylo nutné tomu podřídit i osvětlení. Prostoru dominuje nový bar, prosvětlení zářivkami se studenou barvou světla. Nad barem je nainstalováno několik svítidel PAR 30 s halogenovou žárovkou PAR-30 E27, 75 W pro dotvoření atmosféry.

Pro hlavní osvětlení celého prostoru – malého i velkého sálu – jsme zvolili stříbrná scénická svítidla PAR 56 s různě barevnými filtry, které svým vzhledem navozují atmosféru otevřené scény, takže každý host se může cítit být její součástí. Doplňkem jsou LED PAR svítidla firmy Coemar a LED svítidla firmy Pulsar, která mohou měnit barvu podle nálady a druhu hudby. Malý sál je určen pro intimnější účely až kavárenského stylu, je zde i projektor a plátno. Světla jsou ovládána systémem řízení od firmy Pulsar.

Ve velkém sále, který je určen pro větší produkce a živou hudbu, jsou navíc nainstalována svítidla firmy Clay Paky Combicolor s halogenidovou výbojkou HTI 300. Celý systém velkého sálu je stmívatelný a řízený z osvětlovacího pultu Chamsys Magic Q.
Pro intimní posezení jsou určena různá zákoutí sklepení, romanticky doplněná světlem svíček.

Co se týče světelného komfortu, celý prostor klubu splňuje požadavky hostů i personálu. Bar je osvětlen dostatečně, takže barman dobře vidí na svou práci a host na svou skleničku, stolky se svíčkami navozují intimní atmosféru a zvou k příjemnému posezení a taneční prostor se světelnými efekty podporuje radost z pohybu.“

Marta Vintrová k oběma realizacím dodává: „Za společnost Osvětlovací technika Vít Pavlů mohu říct, že spolupráce s majiteli zmíněných zařízení byla velmi konstruktivní a příjemná. Přesně věděli, co chtějí. Výsledkem jsou osobité interiéry světlem citlivě dotvořené. I já sama jsem byla výsledkem velmi příjemně překvapena.“

Více informací o osvětlení zmíněných provozoven lze získat u společnosti
¨
Osvětlovací technika Vít Pavlů, tel.:
235 517 311, 604 235 727, www.otvpavlu.cz

Ing. Jana Kotková

 

Obr. 1. Zářivková svítidla umístěná v otevřených truhlících v obslužné místnosti, která je z jedné třetiny i prostorem hostinským, směrem nahoru osvětlují krásnou gotickou klenbu, směrem dolů svítí hostům, barmanovi i na pracovní plochu kuchaře (restaurace)
Obr. 2. Prosvětlená opěradla lavic chladně bílým světlem v kombinaci s nástěnnými a stolními
svítidly se světlem teple bílé barvy navozují intimní atmosféru (restaurace)
Obr. 3. Díky kvalitnímu osvětlení hosté dobře vidí i na to, co mají na talíři
Obr. 4. Pod zářivkovým světlem se daří i živým rostlinám (restaurace)
Obr. 5. Osvětlení obslužné místnosti dolaďují prosvětlené vitríny (restaurace)
Obr. 6. Přístupové schodiště do klubu Lucky Lucky je osvětlené nástěnnými svítidly s teple bílou barvou světla
Obr. 7. Velký sál určený k produkci živých kapel je vybaven scénickými svítidly, která mohou měnit
barvu podle nálady a druhu hudby (klub)
Obr. 8. Inteligentní světlomety vytvářejí barevná goba na podlaze (klub)
Obr. 9. Dominantní hlavní bar prosvětlený chladně bílým světlem zářivek shora přisvětlují světlomety a LED pásky na policích
Obr. 10. Malý sál kavárenského stylu určený převážně pro produkci diskžokejů je vybaven scénickými svítidly; trvalé osvětlení zajišťují nástěnná svítidla se světlem teple bílé barvy (klub)
11. Boční bar – kvalitním osvětlení ocení hlavně barmani při své práci

Foto: autorka