Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem
17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů Stovky českých i zahraničních společností se představí na největším jarním souboru…

Více aktualit

Obchodní dům My Praha

Ing. Jakub Wittlich,
Philips ČR s. r. o., divize Lighting
 

Úvod

 
Obchodní síť firmy TESCO, to nejsou pouze hypermarkety na okrajích měst, ale i obchodní domy v jejich centrech. Jedním z nich je obchodní dům My na rohu Národní třídy a Spálené ulice v Praze. Vnitřní vybavení a uspořádání prodejních ploch odpovídalo době vzniku objektu – polovině sedmdesátých let minulého století. Kdo tento obchod v posledních několika letech navštívil, si možná vybaví poněkud nepřehledné temné prostory, zejména ve vyšších patrech.
 
Letos majitel objektu, firma TESCO, přistoupil k celkové rekonstrukci interiérů obchodního domu, přičemž cílem bylo revitalizovat objekt a vytvořit moderní obchodní centrum odpovídající dnešním normám a požadavkům zákazníků i prestižnímu umístění obchodního domu.
 
Architektonický koncept rekonstrukce je dílem britského ateliéru Fitch, realizaci měla na starosti pražská kancelář ateliéru Chapman Taylor Architects. Návrh osvětlení vypracovala rovněž britská firma – Lighttecnica, realizací a dolaďováním na místě byl pověřen Philips.
 

Realizace

 
O každém zrealizovaném návrhu osvětlení nejvíce vypovídají fotografie. Přesto mi dovolte krátký popis základních myšlenek a technických řešení osvětlení obchodního domu.
 
Jednotlivá patra jsou tematicky zaměřena a jasně identifikovatelná použitou grafikou a charakteristickou barvou. Přízemí, věnované kráse a dárkům, využívá kontrast bílé a černé, první patro s moderní módou je oranžové, druhé, nabízející módu klasickou, je fialové, třetí, jež je určeno dětem, je světle zelené a čtvrté s věcmi pro domácnost modré. Architektura interiéru se vyznačuje rozmanitostí prostoru a důrazem na přitažení pozornosti zákazníka k nabízenému zboží. Prostředkem k dosažení tohoto cíle je použití nábytku se zabudovanými svítidly a bohaté využití akcentního osvětlení. Orientace zákazníka v prostoru prodejní plochy je zajištěna přirozeným způsobem: jednak designem podlahy, jednak použitím řady světelných prvků upevněných na stropě i zabudovaných v něm. Jde o světelné linky či svíticí prvky.
 
Kromě samotného světelného účinku klade firma TESCO při výběru osvětlovacích soustav pro své obchody značný důraz na jejich energetickou úspornost. Nejinak je tomu i v případě obchodního domu My. Osvětlovací soustava je tvořena přímými svítidly „downlight“ (řada Fugato) a bodovými svítidly (řada UnicOne) s halogenidovými výbojkami MasterColor 20, 35 a 70 W. Lze zde nalézt i zápustná svítidla Rotaris s kruhovými zářivkami TL5 60 W či závěsná svítidla Garnea s kompaktními zářivkami 42 W. Pro světelné linky a prosvětlení nábytku jsou použita svítidla se zářivkami TL5 a lineární svítidla s LED eW Cove se světlem bílé barvy. Pro barevné osvětlení jsou použita svítidla LED a řídicí systém umožňující nastavit přesnou barvu podle požadavku interiéru v souladu s celkovou barevnou koncepcí obchodu. Všechna tato svítidla jsou vybavena elektronickými předřadníky.
 
Zajímavým praktickým údajem je měrný příkon na osvětlení pro jednotlivá patra. Vzhledem k výraznému podílu bodového osvětlení je tento údaj uveden nevztažený na 100 lx, jak je obvyklé, ale ve wattech na metr čtvereční. Hodnota příkonu se pohybuje od 17,1 v přízemí do 36,3 W/m2 ve druhém patře.
 

Závěr

 
Závěrem lze konstatovat, že obchodní dům sedmdesátých let 20. století Máj prošel úspěšnou proměnou v moderní nákupní centrum My 21. století a že světlo v tomto přerodu hraje významnou úlohu.
 
Foto: Jakub Wittlich, Hynek Bártík
 
Kontakty:
Philips ČR spol. s r. o., divize Lighting
Šafránkova 1, 155 00 Praha 5
tel.: +420 233 099 111
fax: +420 233 099 326
 
Philips Slovakia s. r. o.
Plynárenská 7/B, 821 09 Bratislava, SK
tel.: +421 2 20 666 127
fax: +421 2 20 666 159
 
Obr. 1. Přízemí, vedení světlem
Obr. 2. Vstup do „dětského patra“, barevná úprava (LED)
Obr. 3 Celkový pohled na „dětské patro“
Obr. 4. Oddělení elektro se svítidly Rotaris
Obr. 5. Stropní prvek (LED)
Obr. 6. Prosvětlený nábytek v oddělení moderní módy (zářivky TL5)
Obr. 7. Akcentní osvětlení textilu svítidly Unione