Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem
5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Více aktualit

Čas na změnu v kině Světozor i ve společnosti Eurolux

Karolína Čechová, Blanka Huťová,
Eurolux lighting s. r. o.
 
Léto je dobou odpočinku, ale může být i dobou změn. Pro letní vydání časopisu jsme tedy vybrali několik změn, které mohou čtenáře inspirovat i k odpočinku. Informovat budeme o modernizaci interiéru a osvětlení slavného pražského kina Světozor a nově otevřených prezentačních prostor společnosti Eurolux.
 

Kino Světozor

Kino Světozor bylo poprvé otevřeno v roce 1918 a s několikaletou přestávkou, kdy bylo přeměněno na kabaret, se zde promítá až do současnosti. S kinem Světozor je spojen i slavný projekt Kinoautomat, poprvé představený na světové výstavě Expo 67 a obnovený v loňském roce. Za svou devadesátiletou historii se Světozor zařadil mezi přední česká premiérová kina a dnes je – zejména pro náročné diváky – neotřelou a kvalitní alternativou k tolik rozmnoženým tzv. multiplexům. Zvýšit pohodlí diváka a „přiblížit“ kino širšímu spektru publika (při zachování kvalitní a výhradně umělecké produkce) bylo jedním z cílů rozsáhlé celkové rekonstrukce jeho interiéru, která proběhla v rekordním čase na přelomu let 2007 a 2008. Rekonstrukce zahrnovala mimo jiné obnovu sedaček, ozvučení, opony, promítací techniky a modernizaci přilehlých kaváren a zázemí kina. Vzhledem k jejímu rozsahu a k omezeným finančním prostředkům v kultuře oslovilo vedení kina Světozor přední české i zahraniční společnosti zabývající se vybavením a osvětlením interiérů s nabídkou podílet se na projektu sponzorsky. Společnost Eurolux nabídku přijala a stala se jedním ze spolupracovníků na modernizaci.
 

Osvětlení

Přestože v kině většinou bývá tma, patří správné osvětlení kinosálu a jeho okolí k důležitým prvkům celého interiéru. Zvláště v případě kina Světozor, kde cílem bylo v jednotlivých prostorách – kavárnách, toaletách atd. – vytvořit specifickou atmosféru evokující scény z kultovních filmů. Takové zadání bylo spolu s otevřeně deklarovaným omezeným rozpočtem pro specialisty společnosti Eurolux výzvou.
 
V návrhu osvětlení je zohledněna minimalistická (až syrová) a v temných barvách laděná koncepce celého interiéru. Ve všech prostorách mimo kinosály (vstup, kavárny, prodejna filmových plakátů atd.) jsou využity profilové systémy Profile plus v černém a chromovém provedení od italského výrobce Esedra (obr. 1 a obr. 2). Profily jsou osazeny kombinací zářivek pro měkké rozptýlené osvětlení a otočných halogenových světlometů pro zdůrazňující osvětlení. Právě světlomety efektního černého a chromového provedení dotvářejí prostor a dramatizují atmosféru; rovněž jsou využívány k osvětlení vystavených filmových plakátů.
 
Ve velkém sále bylo v rámci rekonstrukce modernizováno především stále svítící orientační osvětlení schodů pásem diod LED zalitým v hliníkovém profilu (viz titulní strana časopisu). Diody jsou červené barvy, aby nerušily při promítání.
 
Ostatní prostory jsou osvětleny standardními interiérovými a technickými svítidly tak, aby byly splněny požadavky příslušných norem a předpisů a aby svítidla nerušila koncepci interiéru a atmosféru kina.
 

Závěr

Díky spolupráci na modernizaci kina Světozor se společnost Eurolux (specialista pro osvětlení a interiéry) zařadila mezi „adoptivní rodiče“ sedaček ve velkém sále kina. Na příjemně strávené chvíle odpočinku při filmových projekcích si ale bude muset ještě počkat, protože i ve společnosti Eurolux se v současné době mnohé mění. Po otevření nového design studia EXX-L svítidel, kuchyní a interiérového nábytku v březnu tohoto roku v Liberci rozšířila svoji působnost i do Ostravy. Zde byla koncem června slavnostně otevřena nová pobočka AZ Eurolux, která svým klientům nabízí kompletní služby v oblasti návrhů a realizace osvětlení a interiérů.
 
Na podzim roku 2008 společnost Eurolux připravuje další velkou změnu, o které se ale budou moci čtenáři dočíst teprve v některém z příštích čísel časopisu.
 
Projekt a dodávka osvětlení: Eurolux lighting s. r. o.
Investor: kino Světozor
Architekt: atelier Skupina, arch. Marcela Steinbachová
Použitá svítidla: Esedra, Tron
Realizace: 2008
Foto: Petr Janžura
 
Nové prezentační prostory Eurolux:
AZ Eurolux s. r. o.
Českobratrská 2
702 00 Ostrava
tel.: +420 596 110 582
fax: +420 596 110 582
 
Obr. 1. Prodejna filmových plakátů Terryho ponožky (svítidla Esedra)
Obr. 2. Zdůrazňující osvětlení plakátů v předsálí (svítidla Esedra)