Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem
18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

V českých zemích se svítí již 170 let 15. září 1847, tedy přesně před 170 lety se pražské ulice poprvé ozářily plameny z více…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Nejvyšší dřevěná stavba na světě zahájí konferenci Požární bezpečnost staveb 2017 Přípravy 2. ročníku konference odborného portálu TZB-info Požární bezpečnost staveb 2017,…

Více aktualit

Čas na změnu v kině Světozor i ve společnosti Eurolux

Karolína Čechová, Blanka Huťová,
Eurolux lighting s. r. o.
 
Léto je dobou odpočinku, ale může být i dobou změn. Pro letní vydání časopisu jsme tedy vybrali několik změn, které mohou čtenáře inspirovat i k odpočinku. Informovat budeme o modernizaci interiéru a osvětlení slavného pražského kina Světozor a nově otevřených prezentačních prostor společnosti Eurolux.
 

Kino Světozor

Kino Světozor bylo poprvé otevřeno v roce 1918 a s několikaletou přestávkou, kdy bylo přeměněno na kabaret, se zde promítá až do současnosti. S kinem Světozor je spojen i slavný projekt Kinoautomat, poprvé představený na světové výstavě Expo 67 a obnovený v loňském roce. Za svou devadesátiletou historii se Světozor zařadil mezi přední česká premiérová kina a dnes je – zejména pro náročné diváky – neotřelou a kvalitní alternativou k tolik rozmnoženým tzv. multiplexům. Zvýšit pohodlí diváka a „přiblížit“ kino širšímu spektru publika (při zachování kvalitní a výhradně umělecké produkce) bylo jedním z cílů rozsáhlé celkové rekonstrukce jeho interiéru, která proběhla v rekordním čase na přelomu let 2007 a 2008. Rekonstrukce zahrnovala mimo jiné obnovu sedaček, ozvučení, opony, promítací techniky a modernizaci přilehlých kaváren a zázemí kina. Vzhledem k jejímu rozsahu a k omezeným finančním prostředkům v kultuře oslovilo vedení kina Světozor přední české i zahraniční společnosti zabývající se vybavením a osvětlením interiérů s nabídkou podílet se na projektu sponzorsky. Společnost Eurolux nabídku přijala a stala se jedním ze spolupracovníků na modernizaci.
 

Osvětlení

Přestože v kině většinou bývá tma, patří správné osvětlení kinosálu a jeho okolí k důležitým prvkům celého interiéru. Zvláště v případě kina Světozor, kde cílem bylo v jednotlivých prostorách – kavárnách, toaletách atd. – vytvořit specifickou atmosféru evokující scény z kultovních filmů. Takové zadání bylo spolu s otevřeně deklarovaným omezeným rozpočtem pro specialisty společnosti Eurolux výzvou.
 
V návrhu osvětlení je zohledněna minimalistická (až syrová) a v temných barvách laděná koncepce celého interiéru. Ve všech prostorách mimo kinosály (vstup, kavárny, prodejna filmových plakátů atd.) jsou využity profilové systémy Profile plus v černém a chromovém provedení od italského výrobce Esedra (obr. 1 a obr. 2). Profily jsou osazeny kombinací zářivek pro měkké rozptýlené osvětlení a otočných halogenových světlometů pro zdůrazňující osvětlení. Právě světlomety efektního černého a chromového provedení dotvářejí prostor a dramatizují atmosféru; rovněž jsou využívány k osvětlení vystavených filmových plakátů.
 
Ve velkém sále bylo v rámci rekonstrukce modernizováno především stále svítící orientační osvětlení schodů pásem diod LED zalitým v hliníkovém profilu (viz titulní strana časopisu). Diody jsou červené barvy, aby nerušily při promítání.
 
Ostatní prostory jsou osvětleny standardními interiérovými a technickými svítidly tak, aby byly splněny požadavky příslušných norem a předpisů a aby svítidla nerušila koncepci interiéru a atmosféru kina.
 

Závěr

Díky spolupráci na modernizaci kina Světozor se společnost Eurolux (specialista pro osvětlení a interiéry) zařadila mezi „adoptivní rodiče“ sedaček ve velkém sále kina. Na příjemně strávené chvíle odpočinku při filmových projekcích si ale bude muset ještě počkat, protože i ve společnosti Eurolux se v současné době mnohé mění. Po otevření nového design studia EXX-L svítidel, kuchyní a interiérového nábytku v březnu tohoto roku v Liberci rozšířila svoji působnost i do Ostravy. Zde byla koncem června slavnostně otevřena nová pobočka AZ Eurolux, která svým klientům nabízí kompletní služby v oblasti návrhů a realizace osvětlení a interiérů.
 
Na podzim roku 2008 společnost Eurolux připravuje další velkou změnu, o které se ale budou moci čtenáři dočíst teprve v některém z příštích čísel časopisu.
 
Projekt a dodávka osvětlení: Eurolux lighting s. r. o.
Investor: kino Světozor
Architekt: atelier Skupina, arch. Marcela Steinbachová
Použitá svítidla: Esedra, Tron
Realizace: 2008
Foto: Petr Janžura
 
Nové prezentační prostory Eurolux:
AZ Eurolux s. r. o.
Českobratrská 2
702 00 Ostrava
tel.: +420 596 110 582
fax: +420 596 110 582
 
Obr. 1. Prodejna filmových plakátů Terryho ponožky (svítidla Esedra)
Obr. 2. Zdůrazňující osvětlení plakátů v předsálí (svítidla Esedra)