Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo
tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Druhý ročník e-SALON bude větší a plný premiér čisté mobility Na úspěšnou premiéru e-SALON v roce 2018 naváže na výstavišti PVA v Praze Letňanech jeho…

FOR ARCH oslavil třicetiny! Největší stavební veletrh v ČR nemá konkurenci Stovky vystavovatelů napříč obory, tisíce spokojených návštěvníků, desítky novinek a…

Více aktualit

Tažná trať HIWIN v Českém metrologickém institutu

21.11.2018 | HIWIN s.r.o. | www.hiwin.cz

12,5 metru s maximálně plynulým pomalým pohybem 50 mm/s a odchylkou jen 0,5 %

Společnost HIWIN s.r.o. ve spolupráci s Českým metrologickým institutem realizovala unikátní zařízení pro nízké rychlosti proudění pro kalibraci anemometrů (přístrojů pro měření rychlosti proudění vzduchu). Obdobná pracoviště jsou v celé Evropě jen tři (Česká republika, Dánsko, Švýcarsko). Klíčem k řešení bylo garantovat stálost rychlosti při relativně pomalém pohybu od 50 mm/s (až do 500 mm/s) s odchylkou maximálně 0,5 %.

Tažná trať HIWIN v Českém metrologickém institutu

Tažná trať s využitím lineárního polohovacího zařízení - na rozdíl od aerodynamického tunelu - přináší obdobné možnosti měření za výrazně nižší pořizovací náklady. Kalibrované anemometry pak slouží mimo jiné například při regulacích vzduchotechnického zařízení budov a provozů, klimatizace nebo při sledování netěsnosti čistých prostor a dalších poruch vzduchotechniky.

„Tento lineární polohovací modul je součástí státního etalonu pro nízké rychlosti proudění. Princip etalonu je opačný jak u aerodynamického tunelu, kde je měřidlo vystaveno proudu vzduchu. V tomto případě je testované měřidlo taženo nastavenou rychlostí klidným vzduchem. Lineární polohovací modul zajišťuje vyvození a udržování zmíněné nastavené konstantní rychlosti vozíku s měřidlem,“ popisuje aplikaci ing. Jan Sluše z brněnské pobočky Českého metrologického institutu.

Před započetím realizace se provádělo několik testovacích procedur v sídle společnosti HIWIN v Brně. Zde se především testovaly vlivy jednotlivých prvků na stabilitu rychlosti. Jednou z nastolených otázek byl i výběr typu odměřování. Po testování stál odběratel (Český metrologický institut) před rozhodnutím, zda zvolit magnetické odměřování nebo odměřování optické. Z výsledků testovacích měření se pak jako stabilnější řešení (nízká fluktuace rychlosti) jevilo optické odměřování, které také bylo nakonec zvoleno.

„Aplikace pro Český metrologický institut představovala pro HIWIN zajímavou výzvu, jak maximálně využít a prokázat vysokou přesnost a spolehlivost polohovacích zařízení HIWIN s lineárními motory,“ doplňuje Ing. Martin Kaván, projektový manažer HIWIN s.r.o., a dodává: „Největší nároky byly kladeny na nízkou fluktuaci rychlosti od nastavené hodnoty rychlosti. Dalším specifikem byla délka polohovacího modulu, která je v tomto případě dvanáct a půl metru.“

Český metrologický institut je společnost zaměřená na metrologii primární úrovně, ověřování a kalibraci přístrojů. Nedílnou součástí této společnosti jsou také vědecké aktivity.

Tiskové materiály HIWIN