Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Více aktualit

Svodidla doplněná o světelné moduly pomůžou zvýšit bezpečnost na českých silnicích

05.02.2017 | VŠB - TU Ostrava | www.vsb.cz

Tým vědců z VŠB – Technické univerzity Ostrava pracuje na zařízení, které pomůže zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Výsledkem bádání budou svodidla doplněná o světelné moduly, které generují elektrickou energii pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla. Díky nim tak dojde k automatickému osvětlení části vozovky a lepší přehlednosti právě projížděného úseku.

„Cílem našeho řešení je zvýšit bezpečnost nepřehledných úseků a přitom využít chytré a ekologické nástroje“, říká doc. Stanislav Mišák, vedoucí týmu vědců Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Dle statistiky nehodovosti za rok 2016 šetřila Policie ČR 98 864 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 545 osob. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty dosáhla téměř 6 milionů Kč. K možnému zlepšení dlouhodobě špatné situace na českých silnicích by mohl přispět právě nápad vědců pod vedením doc. Mišáka.

Tým pracuje na zařízení, které dokáže generovat elektrickou energii ve světelných modulech instalovaných po obvodu vozovek pouze pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla v místě instalace. Při umístění např. na svodidlech již není potřeba žádný přívod elektrické energie k napájení namontovaných svítidel. Dojde tak k automatickému osvětlení části vozovky, tedy k lepší přehlednosti a tím i větší bezpečnosti, a to především v zatáčkách a hůře viditelných úsecích.

K dalším výhodám řešení patří jeho jednoduchost při montáži do stávajících svodidel i vyšší mechanická odolnost v porovnání s jinými zařízeními obdobného účelu. Potenciálními zákazníky tak mohou být v budoucnu instituce, které působí v oblasti bezpečnosti silničního provozu nebo firmy provádějící dopravní stavby.

Vývoj prototypu by měl být ukončen v srpnu 2019 a bude spolufinancován programem GAMA TAČR (GAMA je program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací Technologické agentury České republiky). Garantem realizace tohoto řešení je Centrum energetických jednotek pro využití netradičních zdrojů energie VŠB-TUO.

Tiskové materiály VŠB - TU Ostrava