Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo
tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Druhý ročník e-SALON bude větší a plný premiér čisté mobility Na úspěšnou premiéru e-SALON v roce 2018 naváže na výstavišti PVA v Praze Letňanech jeho…

FOR ARCH oslavil třicetiny! Největší stavební veletrh v ČR nemá konkurenci Stovky vystavovatelů napříč obory, tisíce spokojených návštěvníků, desítky novinek a…

Více aktualit

Student VUT navrhl systém na detekci vozidel v protisměru

14.08.2019 | Vysoké učení technické v Brně | www.vutbr.cz

Student Vysokého učení technického v Brně Ondřej Vacek navrhl systém, který by samostatně detekoval vozidla jedoucí v protisměru na dálnicích a rychlostních komunikacích. Tím by mohl omezit počet dopravních nehod a zvýšit bezpečnost na silnicích. Zároveň by varování o protijedoucím vozidle automaticky odesílal do Národního dopravního informačního centra. K detekci je podle něj možné využít stávající kamery na mýtných bránách.

Ondřej Vacek, student Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, se svou prací nedávno zaujal v soutěži Moje vize nula, kde se probojoval do finále. „V současné době se téměř každý den dostane jedno vozidlo do protisměru na dálnici nebo rychlostní komunikaci s oddělenými vozovkami. Ze statistik Policie ČR vyplývá, že ročně u nás nastane cca 320 případů, kdy řidič najede s motorovým vozidlem na dálnici či rychlostní komunikaci do protisměru,“ vysvětlil Vacek, proč se začal tomuto tématu věnovat. V rámci tzv. svobodných předmětů si zapsal kurz na Ústavu soudního inženýrství VUT, aby si rozšířil vzdělání i o oblast dopravy. Právě tady se rozhodl na novém nápadu začít pracovat.

„Systém by měl být schopen přesně detekovat vozidla, která vjela do protisměru při nesprávném najetí např. na dálnici. Následně autonomně pomocí tzv. chytré dopravní značky či informační tabule umístí výstrahu. Případně použije světelnou signalizaci a auta jedoucí správným směrem informuje a může je i případně zastavit, a tím minimalizovat riziko možného čelního střetu vozidel,“ doplnil Vacek, podle kterého nemusí být v současnosti navrhované řešení instalace nových dopravních značek dostatečné.

Cílem jeho práce bylo navrhnout systém i s ohledem na rozpočet. Počítá tak s využitím stávajících kamer, které jsou instalované na mýtných bránách, ale zatím neslouží k tomuto účelu. Stejně tak je podle něj možné použít už zavedené informační tabule na dálnicích a rychlostních komunikacích. „Rád bych se tématu věnoval i v dalších ročnících, momentálně zvažuji, že bych svou bakalářkou práci zaměřil právě tímto směrem. Dalším krokem je totiž návrh softwaru, na což bych se rád v budoucnu zaměřil,“ uvedl student elektrofakulty VUT.

Do protisměru se může řidič dostat poměrně snadno, někdy je na vině zdravotní indispozice, únava či nepozornost. Situaci ale může zapříčinit i samotné dopravní značení či špatná navigace. Svou práci Vacek přihlásil i do dopravně-bezpečnostní soutěže Moje vize nula, kde se probojoval do finále. Odborná porota mu nakonec udělila 4. místo.

Tiskové materiály VUT Brno