časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

První bezplatné elektrobusy v Praze mají za sebou 10 tisíc kilometrů a 150 tisíc přepravených

14. 4. 2016 | ČEZ, a.s. | www.cez.cz

Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR, které už více než 2 měsíce jezdí na trase pravidelných linek BB1 a BB2 spojujících multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická na trase C v Praze 4, ujely již více než 10 tisíc kilometrů. Jejich služeb využilo zhruba 150 tisíc cestujících. Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně. Projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA s cílem snížit zatížení životního prostředí zejména ve městech.

Celkem 10 008 ujetých kilometrů má aktuálně na svém kontě dvojice českých elektrobusů SOR EBN 9,5 bezplatně sloužících veřejnosti na pravidelných linkách BB1 a BB2 mezi stanicí metra Budějovická a multifunkčním areálem BB Centrum na Praze 4. Každé z vozidel najezdí denně v průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a obě vozidla přepraví za den přibližně 3 600 osob.

Elektrobusy směřující k BB Centru jsou přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro případ nemocí, dovolených atd. Jedním z „kmenových“ řidičů elektrobusů společnosti ARRIVA, kteří si každý den sedají za volant elektrobusu, je Stanislav Kovářík. Kdyby to záleželo jen na něm, k naftovému autobusu už by se nevracel: „Je to obrovský rozdíl pro řidiče i cestující. Uvnitř neslyšíte nic a necítíte ani typické vibrace od motoru, chvíli jsem si musel zvykat. Cestující občas reagují slovy, vždyť my ani neslyšeli, že jste přijel,“ směje se. „Linky směřující do BB Centra jsou pro elektrobus ideální, kapacita baterií vychází akorát na jeden pracovní den. Ráno si beru z garáže autobus nabitý na 100 %, večer ho vracím cca s 30 %, takže je tam ještě rezerva.“

Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí. Při brždění nebo jízdě z kopce elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Nedávno skončená zima potvrdila dobré jízdní vlastnosti elektrobusu na sněhu nebo náledí, pomáhá mu přitom zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. V zimě také není potřeba chladit bateriový prostor, který se při vyšších teplotách zahřívá. 

Víte že…

  • akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností?
  • energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu?
  • po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická – BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100% plné baterie za 6 hodin?
  • při plném využití kapacity 73 pasažérů je jeden elektrobus schopen denně přepravit více než 3600 osob?
  • pasažéři díky wifi připojení v elektrobusech dosud stáhli celkem 2,5 GB dat?

 

Tiskové materiály Passerinvest, ČEZ a ARRIVA