časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 4–5/2020 vyšlo
tiskem 6. 5. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroinstalace; Ochrana před bleskem a přepětím

Rozhovor s osobností
Český průmysl a inovace v roce 2020

Nové přísady slibují vyšší výkon elektromobilů při nízkých teplotách

28. 6. 2019 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Jednou z nevýhod elektrických automobilů je jejich náchylnost k extrémním teplotám, které mohou snížit účinnost roztoku elektrolytu, jež vede ionty mezi anodou a katodou v lithium-iontové baterii. Nová studie ukazuje, že účinnost lithium-iontových baterií při vystavení extrémním teplotám lze navýšit pomocí různých přísad.

Klíčovou přísadou většiny těchto roztoků elektrolytů je etylenkarbonát, který pomáhá vytvářet ochrannou vrstvu zabraňující dalšímu rozkladu komponent v elektrolytu při interakci s anodou. Etylenkarbonát má nicméně vysokou teplotu tání, což omezuje jeho výkon při nízkých teplotách.

Nové přísady pro elektromobily

Výzkumníci z Pacific Northwest National Laboratory v Richlandu ve Washingtonu otestovali účinky pěti různých přísad pro elektrolyty na výkon lithium-iontových baterií v rozmezí od -40 do 60 °C. Podařilo se jim identifikovat optimální kombinaci tří přísad, jež přidali k předchozímu roztoku elektrolytu. Nová směs vytvořila vysoce vodivou, jednotnou a robustní ochrannou vrstvu na anodě i katodě. Při teplotě -40 °C dosáhly baterie obsahující tuto směs 67 procentního výkonu při vybíjení v porovnání s pokojovou teplotou.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Shutterstock

-jk-