Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo
tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

E.ON otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici elektromobilů v ČR. Auto dobije za deset minut Společnost E.ON otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí…

Společnost ABB jmenovala generálním ředitelem Björna Rosengrena Představenstvo společnosti ABB jednohlasně jmenovalo Björna Rosengrena generálním…

Studentské formule ČVUT v Praze přivezly z Mostu zlatou a stříbrnou medaili Ve dnech 13. až 17. srpna se na polygonu u Autodromu Most konal mezinárodní závod…

Více aktualit

Nejdelší most na světě stojí i díky ABB

16.04.2019 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Společnost ABB dodala nejmodernější technologie pro nedávno otevřený unikátní most propojující města Hongkong, Ču-chaj a Macao.

Stavba 55 kilometrů dlouhého přemostění delty Perlové řeky se proměnila v živou dopravní tepnu, která propojuje jedenáct významných měst a stala se výzvou dechberoucích rozměrů. Tento pozoruhodný výdobytek stavebního inženýrství a designu kopírující krajinu zálivu je kombinací mostu a podmořského tunelu, jenž se rozpíná nad vodami kanálu Lingdingyang v ústí Perlové řeky. Nevznikl by však bez přispění inovativních řešení otestovaných společností ABB.

6,7 kilometrů za 30 minut

Most oficiálně otevřený v říjnu 2018 výrazně zkracuje dopravní spojení mezi čínskou pevninou, Macaem a Hongkongem – namísto tříhodinové cesty zabere spojení pouhou půlhodinu. Kříženec mostu a tunelu umožňuje, aby konstrukce a provoz silnice neohrožovaly letecký provoz nedalekého letiště Hongkong International Airport. 6,7 kilometru dlouhý tunel také umožňuje plynulou lodní dopravu v lingdingyangském kanálu, který je jednou z nejrušnějších vodních obchodních cest na světě.

Budování tunelové části stavby, která protíná záliv až 48 metrů pod hladinou moře, znamenala pro konstruktéry mnoho provozních výzev. Tou nejzásadnější byla instalace systému vzduchotechniky, která zajišťuje neustálý přísun čerstvého vzduchu do tunelu plného exhalací z projíždějících vozidel. Sady masivních výkonných ventilátorů zavěšených u stropu tunelu pomáhají cirkulaci čerstvého vzduchu.

Inspirace ve Švýcarských Alpách

Vývoj výkonného ventilačního systému ve ztížených podmínkách ležel na bedrech expertů z firmy ABB. Know-how a zkušenosti společnosti použité při konstrukci 57 kilometrů dlouhého Gotthardského tunelu ve Švýcarských Alpách sloužily také jako výchozí bod čínského projektu. Zkušenosti získané vývojem, instalací a testování Gotthardských systémů umožnily ABB navrhnout projekt založený na efektivním a maximálně spolehlivém řešení.

Produkty od ABB použité ve ventilačním systému tunelu obsahují technologii, která zaručuje 100x rychlejší vypínací čas než běžně používané komponenty. Jejich výhodou jsou především minimální počet poruch, nízká spotřeba energie a riziko mechanického opotřebení a garantovaná prodloužená životnost. Spolehlivé a kompaktní systémy od ABB (přepínače, zásobníky, startéry) jsou také nainstalovány v monitorovacích zařízeních kontroly ovzduší a vodních systémů technických budov.

Elektrická zátěž systému ovlivněná specifickým provozem tohoto zařízení, vyžadovala další propočty, které ABB vyřešila instalací kondenzátorů v podvodních stanicích na obou koncích tunelu. Ty zlepšují výkonnost a zajišťují spolehlivý přenos proudu a aktualizaci nastavení.

Most pro 70 milionů lidí a trh s HDP 1,5 bilionů dolarů

Součástí zakázky od ABB pro tento projekt světových parametrů bylo také spektrum středně a slaboproudých transformátorů elektřiny a dalších systémů a služeb. Mezi ty patří plynem izolované rozvaděče, zařízení pro kontrolu oblastí komunikace, elektrické bezpečnosti a stavební automatizace. Produkty ABB pomáhají v různých oblastech projektu dosáhnout spolehlivého monitoringu elektřiny a energetického managementu. Přitom je stále prioritou jejich výkonnost, spolehlivý provoz, a dodržení přísných environmentálních nároků a nízkých nákladů na údržbu.

Celý projekt není jen nejdelším mostem na světě. Nové silniční spojení mezi oběma břehy Perlové řeky a metropolemi Macao, Hongkong a Ču-chaj zajistí rozvoj širší oblasti celého zálivu provincie Kuang-tung, který obhospodařuje území se 70 milióny obyvateli a trh s HDP ve výši 1,5 bilionů dolarů.

„Jsme poctěni účastí společnosti ABB v tomto úžasném projektu,“ říká Chunyuan Gu, prezident ABB pro Asii, Střední Východ a Afriku. „Schopností dodat excelentní produkty, služby a řešení a účastí na této stavbě ABB dokazuje svůj záměr být rovnocenným partnerem čínským zákazníkům a podpořit maximálně rychlý rozvoj a proměnu jejich dopravní infrastruktury.“

Tiskové materiály ABBBA Consulting