Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo
tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

První šumavskou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily mají Kašperské Hory Rychlé dobití baterií všech typů a značek elektromobilů nabízí ode dneška také Šumava.…

Společnosti ČEPS a SEPS podepsaly dohodu o účasti v platformě IPDE na výměnu dat Společnosti ČEPS a SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

Může Danfoss skutečně vyřešit největší výzvy v DC síti?

17.04.2019 | Danfoss s.r.o. | www.danfoss.cz

Takzvaná „válka proudů“ byla vedena před více než stoletím. Thomas Edison byl oddaným zastáncem přenosu stejnosměrného proudu (DC) zatímco Nikola Tesla věřil, že střídavý proud (AC) je tou správnou cestou. V té době se zdálo, že střídavý proud bitvu vyhrál. Především proto, že po vynalezení transformátoru byl možný přenos na velké vzdálenosti.

Dodnes je AC hlavní formou přenosu energie, ale DC opět stává atraktivním. Většina moderních zařízení používá DC, například LED světla, počítače, mobilní telefony a frekvenční měniče. Využití DC namísto AC může zlepšit účinnost a rozměry systému o 10 – 20 %. A rovněž je zde významný potenciál pro úsporu energie především, když se kombinuje DC síť, zásobník energie a / nebo generátory s proměnlivou rychlostí.

Hlavní výhody používání DC jsou:
– méně konverzí AC na DC a DC na AC
– méně filtrů a transformátorů
– žádný jalový proud
– synchronizace není zapotřebí
– v systému pohonu může být regenerační brzdná energie (energie přicházející z motoru) opětovně použita bez jakékoliv přeměny

Nicméně, jednou z hlavních výzev, kterým stejnosměrný proud čelí je, jak zajistit selektivitu a ochranu v případě zkratu.

Jako u každé sítě, v jakémkoli místě na stejnosměrné síti, existuje riziko, že dojde k poruše obvodu. Aby se předešlo nehodám nebo zraněním, je třeba použít sofistikovaná zařízení pro ochranu proti zkratu. Danfoss Drives proto vyvinul nový VACON® NXP DCGuard™, zkratový proudový supresor založený na přerušení proudu IGBT tranzistory. VACON® NXP DCGuard™ detekuje a přerušuje všechny vadné stejnosměrné proudy a izoluje vadnou část systému v mikrosekundách, což nechává zdravou část nedotčenou. Tím je zajištěna plná selektivita mezi DC sítěmi.

VACON® NXP DCGuard™

VACON® NXP DCGuard™ je založen na standardním měniči VACON® NXP a novém aplikačním softwaru. Kompletní sortiment výrobků 3–4140 A a 465–1100 VDC je již typově schválen společností DNV-GL.

Se zavedením VACON® NXP DCGuard™ má Danfoss Drives všechny komponenty potřebné k vybudování DC sítě. Stále častěji jsme svědky toho, jak mohou být DC sítě používány například pro úsporu energie a využití obnovitelných zdrojů energie. S globálními nařízeními, jako je Pařížská dohoda, přísnější požadavky na energetickou účinnost plavidel a ustanovení IMO o snížení emisí o 50% do roku 2050, je jedním z hlavních průmyslových odvětví, která mohou mít prospěch z distribuční soustavy na stejnosměrný proud je námořní průmysl. Existuje také běžný požadavek v námořním průmyslu, že selhání v jedné části systému nemá vliv na celý systém, což činí VACON® NXP DCGuard ™ důležitým doplňkem elektrické sítě plavidla.

Osvědčené zkušenosti

Společnost Danfoss již v roce 2009 dodala jeden z prvních systémů pro distribuci stejnosměrného proudu pro plavbu po řece. V současné době je v provozu více než 50 těchto plavidel. V roce 2016 byl první VACON® NXP DCGuard™ použitý na trajektu v Amsterdamu. Zahrnutím všech hybridizačních produktů Danfoss Drives do stejné stejnosměrné sítě byla energetická účinnost a systémová selektivita posunuta na zcela novou úroveň.

Více informací o této problematice lze nalézt zde. Pokud se chcete dozvědět vice o Danfoss Drives řešeních pro námořní průmysl, tak se obraťte na náš web.

Tiskové materiály Danfoss