Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo
tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Dukovany získají palivo třetí generace

01.08.2019 | Rosatom | www.rosatom.cz

Palivová společnost TVEL a česká energetická společnost ČEZ podepsaly dohodu o použití jaderného paliva RK-3+v jaderné elektrárně Dukovany. Tento typ paliva patří mezi nejbezpečnější a nejefektivnější na světě.

Ještě před samotným zavezením do reaktoru projde nové palivo náročným licencováním českým Státním úřadem pro jadernou bezpečnost. Využije přitom zkušenosti s provozem analogického typu souborů ze čtvrtého bloku Kolské jaderné elektrárny ležící na severu Ruské federace (od roku 2010). Ještě před jeho komerčním využitím prošlo mimořádně dlouhými a složitými testy.


Výroba paliva pro reaktory VVER-1000 v TVELu

Zásadním rozdílem palivové kazety typu RK-3+oproti předchozím generacím je vylepšená konstrukce, která zlepšuje fyzikální a hydraulické vlastnosti paliva. Nové uspořádání umožňuje mimo jiné dosahovat větších rozestupů palivových proutků, což optimalizuje poměr vody a uranu v aktivní zóně reaktoru a celkově zvyšuje efektivitu provozu jaderného paliva. Ve výsledku tak bude možné mírně prodloužit palivovou kampaň a dál optimalizovat provoz.

„Palivová společnost TVEL nabídla partnerům z ČEZ nejbezpečnější a nejefektivnější palivo, které má naše společnost k dispozici. Nový projekt na přechod Dukovan na palivo RK-3+pomůže optimalizovat strategii palivových cyklů této elektrárny a dál zvýší bezpečnost i ekonomickou efektivitu jejího provozu,“ uvedl viceprezident pro vědecko-technickou činnost společnosti TVEL Alexandr Ugrjumov.


Palivo RK-3 nepoužívá vnější plášť

V jaderné elektrárně Dukovany jsou provozovány čtyři bloky typu VVER-440, každý s instalovaným výkonem 510 MWe, které byly spuštěny v letech 1985 až 1987. Ročně vyrobí přes 13 TWh elektřiny a pokrývá zhruba 20 % spotřeby elektřiny v Česku. Společně s elektrárnou Temelín (dva bloky VVER-1000) se podílí na výrobě elektřiny v zemi ze 35 % a Česko díky tomu patří mezi desítku zemí s největším podílem jaderné energetiky v energetickém mixu. Obě české jaderné elektrárny nyní používají palivo vyráběné podnikem MSZ v Elektrostalu, který představuje součást TVELu.

Tiskové materiály Essential Communication


Palivová společnost Rosatomu TVEL spojuje podniky pro fabrikaci jaderného paliva, pro konverzi a obohacování uranu a pro výrobu obohacovacích centrifug a také výzkumné a konstrukční instituty. Je jediným dodavatelem paliva pro jaderné elektrárny v Ruské Federaci a celkově zabezpečuje jaderné palivo pro 76 energetických bloků v 15 zemích světa. Dále vyrábí palivo pro výzkumné reaktory v 8 zemích světa a pro ruské jaderné ledoborce. Každý šestý energetický reaktor na světě pracuje díky palivu vyrobenému TVELem.